Revista humanidades ISSN electrónico: 2215-3934

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/humanidades/oai
Art and Knowledge. The Epistemic Dimension of Artistic Process in Contemporaneity
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))

Keywords

Aesthetic education
Philosophy of art
Contemporary art
Educación estética
Filosofía del arte
Arte contemporáneo

How to Cite

Sabrina Belén, P. (2019). Art and Knowledge. The Epistemic Dimension of Artistic Process in Contemporaneity. Revista Humanidades, 9(2), 1–16. https://doi.org/10.15517/h.v9i2.37126

Abstract

In the framework of the Esthetic and Epistemology subjects of the arts, this article proposes to reflex about the lesson of these disciplines from their conception as constructive educational practices about emancipatory knowledges. A theoretical base is built that understands the artistic as a relational and situational process with a specific mode to generate and systemize knowledge, able to be analyzed in it’s receptive-interpretative experience and in it’s constructive-creative operation. Consider the epistemic dimension of art requires a critical revision of the conceptual framework in which modernity built reality notions.

https://doi.org/10.15517/h.v9i2.37126
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))

References

Borgdorff, H. (2010). El debate sobre la investigación en las artes. Cairon, (13), 25-46. Recuperado de: https://www.ipd.gu.se/digi talAssets/1322/1322698_el-debate-sobre-la-investigaci--n-en-las-artes.doc.

Bourriaud, N. (2006). Estética relacional. Buenos Aires, Argentina: Adriana Hidalgo

Brea, J. (2003). El tercer umbral - Estatuto de las prácticas artísticas en la era del capitalismo cultural. Murcia, España: CENDEAC.

Casacuberta, D. (2003). Creación colectiva - En internet el creador es el público. Barcelona, España: Gedisa.

Catala, J. (2005). La imagen compleja. La fenomenología de las imágenes en la era de la cultura visual. Barcelona, España: Universidad de Barcelona.

Claramonte, J. (22 de noviembre de 2008). Del arte de concepto al arte de contexto. Estética y Teoría del arte [Entrada de blog]. Recuperado de: https://jordiclaramonte.blogspot.com/search?q=concepto.

Deleuze, G. y Guattari, F. (1976). Rizoma. Valencia, España: Pre-textos.

De Sousa Santos, B. (2007). La Universidad en el siglo XXI. Para una reforma democrática y emancipatoria de la universidad. La Paz, Bolivia: CIDES-UMSA.

Dirección General de Cultura y Educación de la Provincia de Buenos Aires. (2016). Aportes para una educación artística desde la concepción de las artes integradas. Recuperado de: http://www.abc.gov.ar/atisti

ca/sites/default/files/Aportes%20para%20una%20Educaci%C3%B3n%20Art%C3%ADstica_web.pdf.

Edelstein, G. (2002). Problematizar las prácticas de la enseñanza. Perspectiva, 20(2), 467-482. Recuperado de: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/viewFile/10468/10008.

Foucault, M. (1980). Las palabras y las cosas. México DF, México: Siglo XXI.

Gadamer, H. (1991). Verdad y método. Fundamentos de una hermenéutica filosófica. Salamanca, España: Sígueme.

Goodman, N. (1990). Maneras de hacer mundos. Madrid, España: Visor.

Maldonado, C. (2005). Heurística y producción de conocimiento nuevo en la perspectiva CTS. En I. Hernández García (Comp.), Estética, Ciencia y Tecnología - Creaciones electrónicas y numéricas (pp. 47-70). Bogotá, Colombia: Pontificia Universidad Javeriana.

Maturana, H y Varela, F. (1990). El árbol del conocimiento. Santiago, Chile: Editorial Universitaria.

Morin, E. (1981). El Método. La naturaleza de la naturaleza. Madrid, España: Cátedra.

Najmanovich, D. (2005). Estética del pensamiento complejo. Andamios, 1(2), 19-42. Recuperado de: http://www.scielo.org.mx/pdf/anda/v1n2/v1n2a2.pdf

Rorty, R. (1989). La filosofía como espejo de la naturaleza. Madrid, España: Cátedra.

Torres Carrillo, A. y Cendales González, L. (2007). La sistematización como práctica investigativa y formativa. Pedagogía y Saberes, 1(26), 41- 50. Recuperado de: http://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/PYS/

article/view/6837

Comments

Downloads

Download data is not yet available.