Abstract
The Mexican archaeological heritage is a tourist attraction, its construction depended on a historical process, intertwined with a search for identity elements to built a nation idea, based on its self and hetero recognition, along with the background of what we now consider archaeology. In order to know this process, a review of novohispano and western scientific texts about the pre-Columbian past, produced between the 17th and 18th centuries, that represent the process of its construction as an identity element, is presented. This process was mediated by the rationality that Enlightenment represented, the “leyenda negra” of Spain, and by Creole and Spanish nationalism. Thus, the realization of this historical process resulted from a dialogic dynamic between the New World and the West, because the politics and cultural conditions of both continents, facilitated the fact that they coincided in giving scientific production a nationalist use, which began to represent the Mexican nation internally and externally.
References
Alburquerque, L. (2006). Los ‘libros de viaje’ como género literario. En M. Lucena y J. Pimentel (Eds.), Diez estudios sobre literatura de viajes (pp. 67-87). Madrid: CSIS.
Alzate, J. A. (1792). Descripción de la antigüedades de Xochicalco. En Gaceta de literatura mexicana. Tomo II (pp. 1-16). Recuperado de http://cdigital.dgb.uanl.mx/la/1080024484_C/1080024485_T2/1080024485_66.pdf
Alzate, J. A. (1791). Suplemento a la Gazeta de Literatura. Descripción de las antigüedades de Xochicalco. México: De Zúñiga y Ontiveros. Recuperado de https://archive.org/details/descripciondelas00alza/page/n9/mode/2up
Anderson, B. (2007). Comunidades imaginadas. Reflexiones sobre el origen y la difusión del nacionalismo. México: Fondo de Cultura Económica.
Bas, N. (2001). Juan Bautista Muñoz y las polémicas con Europa. Estudis: revista de historia moderna, (27), 247-298. Recuperado de http://hdl.handle.net/10550/34337
Benítez, L. (1995). Carlos de Sigüenza y Góngora. Criollo, nacionalista y hombre de ciencia. Anuario Saber Novohispano, 425-435. Recuperado de http://www.iifilologicas.unam.mx/pnovohispano/uploads/95sabernovo/art29_95.pdf
Bernal, I. (1992). Historia de la arqueología en México. México: Porrúa.
Cabello, M. (2001). La formación de las colecciones americanas en España: Evolución de los criterios. Anales del Museo de América, (9), 303-318.
Clavijero, F. J. (1945a). Historia antigua de México. Tomo I. Ciudad de México, México: Porrúa.
Clavijero, F. J. (1945b). Historia antigua de México. Tomo II. Ciudad de México, México: Porrúa.
Clavijero, F. J. (1945c). Historia antigua de México. Tomo III. Ciudad de México, México: Porrúa.
Clavijero, F. J. (1945d). Historia antigua de México. Tomo IV. Ciudad de México, México: Porrúa.
Cervántes, F. (1875). México en 1554. Diálogos. México: Antigua Librería de Andrade y Morales. Recuperado de http://cdigital.dgb.uanl.mx/la/1080013288/1080013288.PDF
De Boturini, L. (1746). Idea de una nueva historia general de la América septentrional. Madrid: Ed. Juan Zuñiga. Recuperado de http://www.archive.org/details/ideadeuna
nuevah00benagoog
De Pedro, A. (2009). La Real Expedición Anticuaria de México (1805-1808) y la representación del imaginario indianista del siglo XIX. Anales del Museo de América, (17), 42-63. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3659772
De Sigüenza, C. (1680). Theatro de virtudes políticas que constituyen a un príncipe advertidas en los monarcas antiguos del mexicano imperio. México: Viuda de Calderón. Recuperado de http://www.cervantesvirtual.com/obra-visor/teatro-de- virtudes-politicas-que-constituyen-a-un-principe-advertidas-en-los-monarcas- antiguos-del-0/html/b9749496-625a-41c6-a948-0f747ca27c03.html
De Sigüenza, C. (1683). Parayso occidental, plantado, y cultivado por la liberal benéfica mano de los muy católicos y poderosos Reyes de España Nuestros Señores en su magnífico Real Convento de Jesús María de México. México: Juan de Ribero, Recuperado de http://www.cervantesvirtual.com/obra-visor/parayso-sic-occidental- plantado-y-cultivado-por-la-liberal-benefica-mano-de-los-muy-catholicos-y-p-0/ html df6aee15-5433-49d2-b803-11325ae65235_18.html
De Torquemada, J. (s/f). Monarquía indiana. México: Instituto de Investigaciones Históricas, Universidad Nacional Autónoma de México. Recuperado de http://www.historicas.unam.mx/publicaciones/publicadigital/monarquia/index.html
De Vetancurt, A. (1870). Teatro mexicano. Descripción breve de los sucesos ejemplares históricos, políticos, militares y religiosos del Nuevo Mundo occidental de las Indias. México: Imprenta de Escalante. Recuperado de http://cdigital.dgb.uanl.mx/la/1080017653_C/1080017653_T1/1080017653_MA.PDF
Del Río, A. (1822). Description of the Ruins of an Ancient City discovered near in the Kingdom of Guatemala in Spanish America. London: Henry Berthoud. Recuperado de https://archive.org/details/descriptionofrui00roan_0/page/n5/mode/2up
Díaz-Andreu, M. (2014). Turismo y arqueología. Una mirada histórica a una relación silenciada. Anales de Antropología, 48(2), 9-40.
Dupaix, G. (1831). Viages de Guillermo Dupaix sobre las antigüedades mejicanas. En Lord Kinsbourough (Ed.), Antiquities of Mexico. Vol V (pp. 207-343). Londres: Robert Havell. Recuperado de https://archive.org/details/AntiquitiesMexi5King/page/ii
Dupaix, G. y Castañeda L. (1820). Colección General de Láminas de los antiguos Monumentos de la Nueva España: que comprende los tres viajes hechos de Real Orden por Don Guillermo Dupaix. México: INAH – Ediciones del Museo Nacional de Antropología. Recuperado de https://archive.org/stream/HArte/HArte#page/n127/ mode/2up
Florescano, E. (1997). Etnia, estado y nación: ensayo sobre las identidades colectivas. México: Aguilar.
Giménez, G. (2000). Identidades étnicas: estado de la cuestión. En L. Reina (Coord.), Los retos de la etnicidad en los estados nación del siglo XXI (pp. 45-70). México: CIESAS, Miguel Ángel Porrúa.
Giménez, G. (2005). Teoría y análisis de la cultura. Vol. 1. México: CONACULTA, ICOCULT.
González, V. (1991). Antonio Pineda. Naturalista y prearqueólogo. En A. Chávez y M. Grijalva (coords.), Cincuenta años de historia en México (pp. 105-121). México: El Colegio de México.
Gutiérrez, N. (2001). Mitos nacionalistas e identidades étnicas: los intelectuales indígenas y el Estado mexicano. México: Plaza y Valdés- CONACULTA.
Hernández, R. (1992). Rasgos de identidad nacional en la conciencia novohispana. Fuentes humanísticas, 2(4), 28-41. Recuperado de http://fuenteshumanisticas.azc.uam.mx /index.php/rfh/article/view/766/752
Hiernaux-Nicolás, D. (2002). Turismo e imaginarios. En L. Villegas (Ed.), Imaginarios sociales y turismo sostenible (pp. 7-36). Costa Rica: Facultad Latinoamericana de Ciencias sociales (FLACSO). Recuperado de http://biblioteca.clacso.edu.ar/ar/libros/costar/cua123.pdf
Lameiras, J. (1979). Ciencias sociales en México: desarrollo y perspectiva. México: El Colegio de México.
León, A. y Gil, R. (2017). Aproximación al estudio de las antigüedades en la América española en el siglo XVIII a través de tres instrucciones. Revista de Historiografía, (26), 317-334. Recuperado de https://e-revistas.uc3m.es/index.php/REVHISTO/arti cle/view/3711/2317
López, A. (1973). Hombre-Dios. Religión y política en el mundo náhuatl. México: UNAM.
López, L. (2015). El capitán Guillermo Dupaix y su álbum arqueológico de 1794. México: Ediciones del Museo Nacional de Antropología, INAH.
López, L. y Sugiyama, S. (2015). Los expedicionarios de Malaspina llegan a Totihuacan (1791). Arqueología Mexicana, 23(131), 22-33. Recuperado de http://www.mesoweb.com/es/articulos/sub/AM131.pdf
López, L. (2010). Los primeros pasos de un largo trayecto: la ilustración del tema arqueológico en la Nueva España del siglo XVIII. Memorias de la Academia Mexicana de la Historia, 51, 203-263. Recuperado de http://www.mesoweb.com/es/articulos/sub/Discurso-AMH.pdf
Malaspina, A. y De Bustamante, J. (1885). Viaje político-científico alrededor del mundo por las corbetas Descubierta y Atrevida al mando de Alejandro Malaspina y Don José de Bustamante desde 1789 a 1794. 2ª Ed. Madrid: Imprenta de la viuda e hijos de Abienzo. Recuperado de https://www.biodiversitylibrary.org/item/85937#page/ 101/mode/1up
Marquez, P. (1804). Due Antichi Monummenti di Architettura Messicana. Roma: Pressi il Salomoni. Recuperado de https://archive.org/details/dueantichimonume00marq/page/n3/mode/2up
Martínez, M. (2016). La construcción del Museo Nacional de Arqueología e Historia (1867-1910). De la colección privada a la pública. (Tesis de maestría). Instituto Mora, Ciudad de México.
Montesquieu, Ch. (1818). Cartas persianas. Nimes: Imprenta de P. Dueand-Belle. Recuperado de http://fama2.us.es/fde/cartasPersianas.pdf
Muñoz, J. B. (1793). Historia del Nuevo Mundo. Tomo I, Madrid: Viuda de Ibarra. Recuperado de https://play.google.com/books/reader?id=J-M8AAAAYAAJ&hl=es
_419&pg=GBS.PP5
Pérez, R. (2006). Down Mexico Way. Estereotipos y turismo norteamericano en el México de 1922. Cuadernos de Patrimonio Cultural y Turismo, (14), 14-32.
Rubial, A. (2002), Nueva España: imágenes de una identidad unificada. En E. Florescano (Comp.), Espejo Mexicano (pp. 72-115). México: Conaculta, FCE.
Schávelzon, D. (1983). La primera excavación arqueológica de América. Teotihuacán en 1676. Anales de Antropología, 20(1), 121-135. Recuperado de http://revistas.unam.mx/index.php/antropologia/article/viewFile/413/393
Sebastiani, S. (2011). Las escrituras de la historia del Nuevo Mundo: Clavijero y Robertson en el contexto de la Ilustración europea. Historia y grafía, (37), 203-236.
Soriano, N. (2011). El viaje y lo monstruoso en el siglo XVIII por una ética-estética del Grand Tour. Nómadas. Revista Crítica de Ciencias Sociales y Jurídicas, 32(4), 255- 288. Recuperado de https://revistas.ucm.es/index.php/NOMA/article/view/38080/3
Suárez, A. M. (2012). El grand tour: un viaje emprendido con la mirada de Ulises. Isumu, 15, 253-279. Recuperado de https://revistas.uam.es/isimu/article/view/3332/3546