Revista humanidades ISSN electrónico: 2215-3934

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/humanidades/oai
“Aquel romance bárbaro”: Gossip as Popular Imaginary in the Novel <em>Una de dos</em>, by Daniel Sada.
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Hispanic Literature
Contemporary literature
novel
México
Literatura hispanoamericana
Literatura contemporánea
novela
México

How to Cite

Blanco Ramos, R. A. (2020). “Aquel romance bárbaro”: Gossip as Popular Imaginary in the Novel <em>Una de dos</em>, by Daniel Sada. Revista Humanidades, 10(2), e41516. https://doi.org/10.15517/h.v10i2.41516

Abstract

This article proposes to analyze the construction of the imaginary of gossip in the narrative language of Mexican writer Daniel Sada. The text seeks to answer the following questions: How can different forms of orality, in this case gossip, support literature within the narrative construction of language? And how could it be established as a popular imaginary within the symbolic representation of narrative language? To carry out this analysis, the research addresses discursively the novel Una de dos, published in the year 1994. The work is divided into several sections that encompass the central problem. In the first section, the literary tradition of Northern Mexico is examined, in order to contextualize and classify the work of Daniel Sada. In the second section, the main characteristics of its narrative language are analyzed. Thus, in the third, the imaginary of the gossip present in the novel is examined and exemplified.

https://doi.org/10.15517/h.v10i2.41516
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Alanís, A. (2012). La pelota sigue, sigue. Revista Caelum, (3), 3-11.

Ábrego, P. (2011). La frontera como sistema simbólico en la literatura mexicana. contemporánea. Revista Surco Sur, 2(3), 47-52. doi: 10.5038/2157-5231.2.3.13

Anzaldúa, G. (1987). Borderlands / La Frontera: The New Mestiza. San Francisco: Aunt Lute Books.

Arriarán, S. (2007). Barroco y neobarroco en América Latina: estudios sobre la otra modernidad. México D.F.: Editorial Itaca.

Aubry, K. (2013). La novela suprarrenal: Fernando Vallejo, Rafael Ramírez, Élmer Mendoza, Daniel Sada, Roberto Bolaño y Jorge Franco [Tesis de Doctorado en Teoría de literatura y literatura comparada]. Universidad de Santiago de Compostela, Santiago Compostela.

Barrera, V. (2012). Consideraciones sobre la llamada Literatura del Norte en México. Revista Aisthesis, (52), 69-79. doi: 10.4067/S0718-71812012000200004

Beltrán, G. (2003). El fabulador en octosílabos o el corridista culto. La prosa rítmica de Daniel Sada. Revista de literaturas populares, (1), 117-140.

Bernal, M. (2013). Etnografía de la vida cotidiana: el chisme en los ámbitos familiar, estudiantil y laboral. Palabras en permanente construcción [Trabajo Final para optar el grado de Antropología]. Pontificia Universidad Javeriana, Bogotá.

Bustillo, C. (1990). Barroco y América Latina. Un itinerario inconcluso. Caracas: Monte Ávila Editores Latinoamericana.

Blas, D. (9 de marzo de 2009). Entrevista a Daniel Sada. El arte de amar. Evaristo Cultural. Recuperado de https://evaristocultural.com.ar/2009/03/09/el-arte-de-amar-entrevista-a-daniel-sada/

Cazares, H. C. (2018). El chisme: un acto deconstructor del discurso en la narrativa de Tomás Eloy Martínez [Tesis de maestría en Literatura]. Pontificia Universidad Javeriana, Bogotá.

Carrillo, L. (2010). Relatos en la arena. Espacio e identidad del norte mexicano en la literatura del desierto [Tesis de doctorado en Filosofía]. Universidad de Colorado, Colorado.

Chávez, M., Vázquez, V & de la Rosa, A. (2006). El chisme y las representaciones sociales de género y sexualidad en estudiantes adolescentes. Gazeta de Antropología (22), 1-18.

Cozarinsky, E. (2013). Nuevo museo del chisme. Buenos Aires: La bestia Equilátera.

Eggins, S & Slade, D. (1997). Analysing Casual Conversation. Londres: Cassell.

Escobar, J. (2000). Lo imaginario. Entre las ciencias sociales y la historia. Medellín: Fondo Editorial Universidad EAFIT.

García, N. (2004). ¿De qué estamos hablando cuando hablamos de lo popular? En Antología sobre cultura popular e indígena, Lecturas del Seminario Diálogos en la Acción (pp. 153-168). México: Conaculta.

Gamerro, C. (2010). Ficciones barrocas: Una lectura de Borges, Bioy Casares, Silvina Ocampo, Cortázar, Onetti y Felisberto Hernández. Buenos Aires: Eterna Cadencia Editora.

Gewecke, F. (2013). De islas, puentes y fronteras. Estudios sobre las literaturas del Caribe, de la Frontera Norte de México y de los latinos en EE. UU. Madrid: Biblioteca Iberoamericana. Vervuert.

González, H. (2012). El heliogábalo lingüístico. En H. I. González, La escritura poliédrica de Daniel Sada (pp. 9-24). México D.F.: Fondo Editorial Tierra Adentro.

Guadarrama, R. (2001). La narrativa de Daniel Sada [Tesis de Licenciatura en lengua y literaturas hispánicas]. Universidad Nacional Autónoma de México, Facultad de Filosofía y Letras, México.

Guzmán, N. (2008). Narrativa mexicana del norte. Aproximaciones críticas. México D.F.: Ediciones Eón.

López, R. F. (2018). El chisme: estrategias discursivas desplegadas en su construcción. Estudios de Lingüística Aplicada, (67), 9-43. doi: 10.22201/enallt.01852647p.2018.67.723

Márquez, A. (1992). El barroco literario en Hispanoamérica: ensayos de teoría y crítica. Bogotá: Tercer Mundo Editores.

Mahieux, V & Zavala, O. (2012). Tierras de nadie: El norte en la narrativa mexicana contemporánea. México D.F.: Fondo Editorial Tierra Adentro.

Mendoza, C. (2007). El espacio fronterizo en la articulación de espacios sociales trasnacionales: reflexión teórica y apuntes empíricos. Papeles de población, 13(53), 103-135.

Parra. E. (2004). El lenguaje de la narrativa del norte de México. Revista de crítica literaria latinoamericana, (59), 71-77.

Randazzo, F. (2012). Los imaginarios sociales como herramienta. Imagonautas, 2 (2), 77-96.

Rodríguez, M. (2003). Escenarios del norte de México: Daniel Sada, Gerardo Cornejo, Jesús Gardea y Ricardo Elizondo. México D.F: Universidad Nacional Autónoma de México.

Rodríguez, H. (2013). Ciencias Humanas y Etnoliteratura. Introducción a la teoría de los imaginarios sociales [Tesis maestría en Etnoliteratura]. Universidad de Nariño, Nariño.

Rodríguez, R. (2008). Disidencia literaria en la frontera México–Estados Unidos. Andamios, 5(9), 113-137.

Sánchez, I. (2012). El sublime objeto de la frontera. En V. Mahieux & O. Zavala. (Eds), Tierras de nadie: El norte en la narrativa mexicana contemporánea (pp. 35-52). México D.F.: Fondo Editorial Tierra Adentro.

Sada, D. (2011). A la vista. Barcelona: Editorial Anagrama.

Sada, D. (1989). Albedrío. México D.F.: Editorial Tusquets

Sada, D. (2012). El lenguaje del juego. Barcelona: Editorial Anagrama.

Sada, D. (1994). Una de dos. Madrid: Alfaguara.

Scott, J. (2000). Los dominados y el arte de la resistencia. Discursos ocultos. México: Ediciones Era.

Silva, R. (11 de diciembre de 2011). Entrevista a Daniel Sada. Una conversación con Daniel Sada. A mí me gusta que lo que escribo tenga muchas luces y mucha chispa. Replicante cultura crítica y periodismo digital. Recuperado de: https://revistareplicante.com/una-conversacion-con-daniel-sada/

Torres, M. (2013). Recreación del espacio fronterizo: imágenes en la literatura de la frontera en Baja California, México [Tesis Doctoral en Literatura Hispanoamericana]. Universidad Complutense de Madrid, Madrid.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.