Revista humanidades ISSN electrónico: 2215-3934

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/humanidades/oai
Capitalism of Seduction, Exposure and Emotion in the Gradual Like’s Society
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Information technology
Ideology
Cultural crisis
Tecnologías de la información
Ideología
Crisis cultural

How to Cite

Briceño-Montilla, L. A. (2022). Capitalism of Seduction, Exposure and Emotion in the Gradual Like’s Society. Revista Humanidades, 12(1), e49300. https://doi.org/10.15517/h.v12i1.49300

Abstract

The capitalism of seduction, exposure and emotion are a series of analogies that involve aspects such as the implicit need for representation, similar to consumer dynamics; Notions such as self-exploitation, crisis of representation, as well as mechanisms and strategies from the field of psychology, are some of the elements that are related to activities carried out by large technology companies (Facebook), such as corporatist domination maneuvers in the universe. of the network. Thus, the objective of this essay revolves around critically and interpretively reflecting on assumptions such as ideology of need, spectacle, indignation, transparency, attention, emoji language, "eroticism" as profit, acceleration, rapid circulation of information, addiction and concentration of users. The implicit methodology is situated in the field of analogical hermeneutics, in order to contribute with a critical theoretical contribution of a social nature. As for the final reflections, these revolve around memes as a rational and logical disruption of viral circulation in line with the allusion of the like society.

https://doi.org/10.15517/h.v12i1.49300
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Amorós, M. (2018). Fake news, La verdad de las noticias falsas. Plataforma Editorial.

Avalos, A. (2018, Junio). ¿Por qué tomarse selfies es bueno para la salud? Vive Usa. https://www.viveusa.mx/bienestar/por-que-tomarte-selfies-es-bueno-para-la-salud

Baudrillard, J. (1976). La génesis ideológica de las necesidades. Editorial Anagrama.

Baudrillard, J. (2009). La sociedad de consumo: sus mitos, sus estructuras. Siglo XXI de España Editores S.A.

BBC New World (2019, diciembre). Los 10 youtubers con más ingresos de 2019 (y quién es el niño de 8 años que encabeza la lista). BBC News Mundo. https://www.bbc.com/mundo/noticias-50859909

Berardi, F. (2003). La fábrica de la infelicidad. Nuevas formas de trabajo y movimiento global. Traficantes de Sueños.

Bernal, C. (2020, marzo). Los 10 influenciadores de Instragram que más ganan en Colombia. Forbes Colombia. https://forbes.co/2020/03/06/negocios/los-10-influenciadores-de-instagram-que-mas-ganan-en-colombia-2/

Blackmore, S. (2000). La máquina de los memes. Ediciones Paidós Ibérica S.A.

Camps, V. (2011). El gobierno de las emociones. Herder Editorial.

Clarín. (2021, abril). El niño Oxxo, la historia del chico de 12 años que se convirtió en una estrella internacional por un video viral. Clarín. https://www.clarin.com/viste/-nino-oxxo-historia-chico-12-anos-convirtio-estrella-internacional-video-viral_0_-s7SLYUGl.html

Debord, G. (1995). La sociedad del espectáculo. Ediciones Naufragio.

Emoji The Iconic Brand. (2021). We are emoji - The Iconic Brand. Emoji The Iconic Brand. https://www.emoji.com/es/

Han, B. (2014). En el enjambre. Herder Editorial S.L.

Han, B. (2013a). La sociedad de la transparencia. Editorial Herder S.L.

Han, B. (2013b). La sociedad del cansancio. Editorial Herder S.L.

Hakim, C. (2012). Capitalismo erótico. Penguin Random House Grupo Editorial.

Illouz, E. (2007). Intimidades congeladas. Las emociones en el capitalismo. Katz Editores.

Llaneza, P. (2019). Data nomics Todos los datos personales que das sin darte cuenta y todo lo que las empresas hacen con ellos claves, consejos y herramientas para proteger tu privacidad. Editorial Planeta S.A

Moreno, J. (2016). La cara oscura del capital erótico. Ediciones Akal, S. A.

Peirano, M. (2019). El enemigo conoce el sistema. Manipulación de ideas, personas e influencias después de la economía de la atención. Penguin Random House Grupo Editorial.

Perasso, V. (2015, agosto). La locura de los selfies en números. BBC News Mundo. https://www.bbc.com/mundo/noticias/2015/08/150807_finde_selfies_estadisticas_lb

Rodríguez, D. (2013). Memecracia los virales que nos gobiernan como las ideas contagiosas usan internet para manipular tu mente. Centro Libros PAPF, S. L. U.

Romano, V. (2009). La formación de la mentalidad sumisa. Ministerio del Poder Popular para la Comunicación y Formación.

Romano, V. (2017). La intoxicación lingüística. El uso perverso de la lengua. Fundación Editorial El perro y la rana.

RT. (2021, octubre). Un antropólogo israelí advierte sobre el 'hackeo' a los humanos con IA: La vigilancia llegará por debajo de nuestra piel. RT. https://actualidad.rt.com/actualidad/408857-yuval-harari-hackeo-humanos-vigilancia

Soto, J. (2017). Arden las redes. La poscensura y el nuevo mundo virtual. Editor digital: Titivillus

Srnicek, N. (2018). Capitalismo de plataformas. Caja Negra Editora

Terranova, T. (2017). Acelaracionismo Estrategias para una transición hacia el capitalismo. Caja Negra Editora.

Virilio, P. (1996). El arte del motor aceleración y realidad virtual. Manantial

Webb, A. (2020). Nueve gigantes: Las maquinas inteligentes y su impacto en el rumbo de la humanidad. Paidós Empresa

Zerega, G. (2020, diciembre). Only Fans acerca la prostitución a miles de jovenes en america latina. El País. https://elpais.com/mexico/sociedad/2020-12-05/only-fans-acerca-la-prostitucion-a-miles-de-jovenes-en-america-latina.html

Comments

Downloads

Download data is not yet available.