Revista humanidades ISSN electrónico: 2215-3934

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/humanidades/oai
The Psychopedagogy Section after 40 Years of Service. Contributions in The Training of Teachers at The University of Costa Rica
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Psychopedagogy
teacher training
university
Psicopedagogía
formación de docentes
universidad

How to Cite

Alvarado Calderón, K., & De Mezerville López, C. (2022). The Psychopedagogy Section after 40 Years of Service. Contributions in The Training of Teachers at The University of Costa Rica. Revista Humanidades, 12(2), e50884. https://doi.org/10.15517/h.v12i2.50884

Abstract

This article presents a reflection about the history and actions from the Psychopedagogy Section, as a component from the School of Counseling and Special Education from University of Costa Rica (UCR). A historical revision is made about the emergence of UCR’s Faculty of Education, as well as the creation of the academic unit that holds the Section. From this point, psychopedagogical aspects are addressed as a field of theory and action, with a social and humanistic lens taken from the specific approaches that the Psychopedagogy Department has offered throughout the years, as well as its limitations and achievements within the national landscape of Costa Rican teacher’s upbringing. Finally, risks and opportunities for the present and future are discussed regarding the impact that this Section has had in the training of Costa Rican teachers, going beyond 40 years of the Section’s creation.

https://doi.org/10.15517/h.v12i2.50884
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Batista dos Santos, I. y Andrade Gaião, A. (2021). A dimensão social na psicopedagogia: violência como risco à aprendizagem. Rev. Psicopedagogia. 38(116), 254-271.

Bertoldi, S. y Vercellino, S. (2013). Reflexión epistemológica en psicopedagogía: relevancia y condiciones de posibilidad. Pilquen, 15, 10.

Castro, F., Fonseca, G., Rojas, Y., Rojas, E. y Ugalde, J. (1976). Propuesta de estructura. Informe de Comisión. Ciudad Universitaria Rodrigo Facio.

Consejo Universitario. (1974, 22 de marzo). Estatuto Orgánico de la Universidad de Costa Rica. https://www.cu.ucr.ac.cr/normativ/estatuto_organico.pdf

Escuela de Orientación y Educación Especial. (1977, 28 de julio). Acta 1 de la Sesión Extraordinaria 1. Universidad de Costa Rica.

Escuela de Orientación y Educación Especial. (1978, 20 de junio). Acta de la Sesión Extraordinaria 3. Universidad de Costa Rica.

Escuela de Orientación y Educación Especial. (1986, 20 de agosto). Acta 4 de la. Asamblea ordinaria. EOEE, Universidad de Costa Rica.

Freire, P. (1985). Pedagogía del oprimido. Siglo XXI Editores.

George, G. (2014). Afecto y Emoción en una Escuela Restaurativa. En V. Kelly y M. Thorsborne (Eds.), The Psychology of Emotion in Restorative Practice (pp. 200-233). Jessica Kingsley Publishers.

Henao, G., Ramírez, L. y Ramírez, C. (2006). Qué es la intervención psicopedagógica: definición, principios y componentes. AGO.USB, 6(2), 215-226.

Léon, A. (1966). Psychologie et action éducative: la notion de psychopédagogie. L' Année psychologique, 66(2), 461-474. https://www.persee.fr/doc/psy_0003-5033_1966_num_66_2_27526

Monge, J. (2020). El propósito de la formación humanista en la Universidad de Costa Rica del siglo XXI. Revista Estudios. https://www.doi.org/10.15517/RE.V0I0.40924

Ocampo, A. (2020). Abriendo la pregunta: cuestionamientos en torno a la base epistemológica de la psicopedagogía. Intersaberes, 14(35), 1-27. https://search-ebscohost-com.ezproxy.sibdi.ucr.ac.cr/login.aspx?direct=true&db=asn&AN=145619745&lang=es&site=ehost-live&scope=site.

Ochoa, T. y Rome, J. (2009). Considerations for arrests and interrogations of suspects with hearing, cognitive and behavioral disorders. Law Enforcement Executive Forum Journal, 9(5), 131-141.

Ormrod, J. (2008). Aprendizaje humano. Pearson, Pretince Hall.

Ricci, C. (2003). Psicopedagogía. Aportes para una reflexión epistemológica. Perspectivas Metodológicas, 3(3). http://revistas.unla.edu.ar/epistemologia/article/download/589/624

Ricci, C. (2021). Investigación psicopedagógica e investigación en Psicopedagogía: Diferenciación necesaria desde una perspectiva epocal, de la complejidad, disciplinar, profesional, inter y transdisciplinar. Perspectivas Metodológicas, 21, 2-22.

Ricci, C. (2022). Reconfiguración del objeto de la Psicopedagogía en Iberoamérica entre 2000-2020. Una investigación desde la perspectiva de los sujetos. Neoronum, 8(1), 75-100.

Rodríguez, C. (2015). Ética Profesional Docente. EUNED.

Sección de Psicopedagogía de la Escuela de Orientación y Educación Especial de la Facultad de Educación, Universidad de Costa Rica. (2021). Oficio SPs-008-2021. Archivo Escuela de Orientación y Educación Especial, UCR.

Ugalde, J. (1974). Estructura propuesta para la Facultad de Educación. Facultad de Educación, Universidad de Costa Rica.

Ureña, V. y Córdoba, E. (2021). INFORME DE RESULTADOS. Construcción de Plan Estratégico 2022-2025. Escuela de Orientación y Educación Especial. Universidad de Costa Rica. Oficina de Planificación Universitaria.

Vercellino, S. (2019). Ecos de la producción epistémica, investigativa y teórica de la Psicopedagogía en el contexto latinoamericano. En A. Ocampo González, S. Vercellino, R. van de Heuvel y M. E. Barilá (Eds.), Ensayos críticos sobre Psicopedagogía en Latinoamérica. Ediciones CELEI. https://www.aacademica.org/aldo.ocampo.gonzalez/18.pdf

Vercellino, S. (2021). Educación y COVID-19: viejos y nuevos problemas ante la escolarización alterada. En G. Castro (Comp.), La Visita Inesperada: Escenas en tiempos de pandemia. Editorial Teseo.

Wolter, D. (2021). Restorative Literacies. Creating a Community of Care in Schools. IIRP.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.