Abstract
This study presents the analysis of the emotions aroused through art and embodied in eight narratives generated by university postgraduate students at two Spanish universities during the 2020-2021 academic year. The contemplation of different artistic manifestations (music, painting, sculpture and poetry) has led to written stories with very diverse emotional expressions through metaphors, symbols and discursive emblems analyzed and categorized in light of the theoretical review around the art-emotions relationship. The results obtained corroborate the ability of art to transmit emotions in adult university students; they show a wide range of emotions, going beyond the basic categories of fear, anger, sadness and happiness established in the literature (Ekman, 1992, and Goleman, 1995); confirm the relevance of art as a tool for self-knowledge and introspection. The methodology used follows a qualitative paradigm of interpretive analysis of narratives, supported by the epistemological bases of hermeneutics and phenomenology. The description and interpretive understanding of human behavior in the individual's own frame of reference is pursued. The interpretational, sociolinguistic and semiological analysis of the discourses have guided the search for latent meanings and symbolic linguistic structures in relation to the emotions experienced, felt or suggested by the participants.
References
Anaya, J. M. (2009). Anotaciones sobre poesía y educación. Revista de Literatura, (246-247), 63-69. https://www.researchgate.net/publication/270214062_Anotaciones_sobre_poesia_y_educacion
Arráez, M., Calles, J. y Moreno de Tovar, L. (2006). La hermenéutica: una actividad interpretativa. Sapiens. Revista Universitaria de Investigación, 7(2), 171-181. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=41070212
Baeza, M. (2002). De las metodologías cualitativas en investigación científico-social. Diseño y uso de instrumentos en la producción de sentido. Editorial: Universidad de Concepción.
Barbeta, M. (2015). El símbolo da qué pensar: esbozo para una teoría psicosociológica del simbolismo. Perspectiva cognitivo-afectiva, discurso e interpretación. Sociológica, 30(85), 163-196. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-01732015000200006
Berger, P. y Luckmann, T. (1986). La construcción social de la realidad. Amorrortu.
Bisquerra, R. (2005). La educación emocional en la formación del profesorado. RIFOP: Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 19(3), 95-114. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2126758
Bourgeois, L. (1999). Maman [escultura]. Museo Guggenheim, Bilbao, España. https://www.guggenheim-bilbao.eus/la-coleccion/obras/mama
Brackett, M. A., Rivers, S. E., Reyes, M. R. & Salovey, P. (2012). Enhancing Academic Performance and Social and Emotional Competence with the RULER Feeling Words Curriculum. Learning and Individual Differences, 22(2), 218-224. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2010.10.002
Buendía, L., Colás, P. y Hernández, F. (1998). Métodos de investigación en psicopedagogía. McGraw-Hill.
Casado, M. I. y Miguel, J. J. (2011). Emoción. En A. Puente (Ed.), Psicología contemporánea básica y aplicada (pp. 1-58). Pirámide.
Castro, S. (2017). Una aproximación al complejo emotivo del arte. Aisthesis, (62), 67-83. http://dx.doi.org/10.7764/aisth.62.4
Cazau, P. (1997). Lo real, lo imaginario, lo simbólico. El Observador Psicológico, 24. Julio-agosto. Capital federal TE.
Collado, D. y Cadenas, C. (2013). Educación de las emociones. ¿Un reto? E- motion. Revista de Educación, Motricidad e Investigación, (1), 196- 211. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4709125
Collingwood, R. G. (1978). Los principios del arte. FCE.
De Goya, F. (1823). Dos viejos tomando sopa [pintura]. Museo Nacional del Prado, Madrid, España. https://www.museodelprado.es/coleccion/obra-de-arte/dos-viejos-comiendo/67eecb35-18d3-4377-9482 739713680b42
De Goya, F. (1823). Perro semihundido [pintura]. Museo Nacional del Prado, Madrid, España. https://www.museodelprado.es/coleccion/obra-de-arte/perro-semihundido/4ea6a3d1-00ee-49ee-b423-ab1c6969bca6
Del Amor, C. (2020). Emocionarte. La doble vida de los cuadros. Espasa.
Dévora, M. y Hernández, M. (2018). La educación emocional a través del arte [tesis de pregrado, Universidad de La Laguna]. RIULL- Repositorio institucional. https://riull.ull.es/xmlui/bitstream/handle/915/11490/La%20educacion%20emocional%20a%20traves%20del%20arte.pdf?sequence=1
Didi-Huberman, G. (2009). La imagen superviviente. Historia del arte y tiempo de los fantasmas según Aby Warburg. Abada Editores.
Du Bos, J. B. (2007). Reflexiones críticas sobre la poesía y sobre la pintura. Universitat de Val ència.
Dueñas, M. L. (2002). Importancia de la inteligencia emocional: un nuevo reto para la orientación educativa. Educación XX1, 5(1), 77-96. https://doi.org/10.5944/educxx1.5.1.384
Duncan, N. (2007). Trabajar con las emociones en arteterapia. Arteterapia. Papeles de arteterapia y educación artística para la inclusión social, 2, 39-49. https://revistas.ucm.es/index.php/ARTE/article/view/ARTE0707110039A
Ekman, P. (1992). An Argument for Basic Emotions. Cognition and Emotion,6(3-4), 169-200. https://www.paulekman.com/wp-content/uploads/2013/07/An-Argument-For-Basic-Emotions.pdf
Fajardo, M. I. y Encinas, I. (2011). Las emociones como herramienta educativa en los jóvenes. INFAD Revista de Psicología, 2(1), 287- 294. https://www.redalyc.org/pdf/3498/349832329028.pdf
Ferrari, M. B. (1999). Poesía e «inteligencia emocional»: una entrevista a Guillermo Carnero. CELEHIS: Revista del Centro de Letras Hispanoamericanas, (11), 333-344. http://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/celehis/article/view/450/456
Gallardo, P. (2007). El desarrollo emocional en la educación primaria (6- 12 años). Cuestiones pedagógicas. Revista de Ciencias de la Educación, (18), 143-159. https://revistascientificas.us.es/index.php/Cuestiones- Pedagogicas/article/view/10044
Goethe, J. W. (1810). Zür Farbenlehre. J.G. Cotta'schen Buchhandlun. https://doi.org/10.5479/sil.414424.39088007009129
Goleman, D. (1995). Inteligencia emocional. Vergara Editor.
Greco, C. y Ison, M. (2011). Emociones positivas y solución de problemas interpersonales: su importancia en el desarrollo de competencias sociales en la mediana infancia. Perspectivas en Psicología: Revista de Psicología y Ciencias Afines, 8(2), 20-29. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=483549017004
Heller, E. (2008). Psicología del color. Cómo actúan los colores sobre los sentimientos y la razón. Editorial Gustavo Gilli.
Hernández, R., D’Meza, P., Ramírez N., Morel, J., Peña, L. y Olivier, C. (2020). El arte y su poder transformador. Inconsciente, emociones y creación según la perspectiva junguiana. Ciencia y Sociedad, 45(1), 25-34. https://doi.org/10.22206/cys.2020.v45i1.pp25-34
Hugo, V. (1856). Demain, dès l'aube [poema]. https://www.poesie- francaise.fr/victor-hugo/poeme-demain-des-l-aube.php
Ivcevic, Z., Hoffmann, J., Brackett, M. y Fundación Botín. (2014). Artes, emociones y creatividad. En C. Clouder (Coord.), Artes y emociones que potencian la creatividad (pp. 6-25). Fundación Botín. https://www.fundacionbotin.org/89dguuytdfr276ed_uploads/EDUCACIO N/creatividad/artes%20y%20emociones%202014/2014%20Informe%20 Creatividad%20ES.pdf
Izzedin, R. y Cuervo, A. (2009). Conceptualización, factores asociados y estrategias de autorregulación de la tristeza en niños y niñas de 10 años. Revista Tesis Psicológica, 4(1), 52-71. https://revistas.libertadores.edu.co/index.php/TesisPsicologica/article/vi ew/210
Justo, S. y Messina, G. (Coords.). (2021). Talleres emergentes de formación docente. Itinerarios para el re-encuentro. Arte, educación y emociones. Educación básica y educación media superior. Gobierno de México. Comisión Nacional para la Mejora Continua de la Educación. https://www.mejoredu.gob.mx/images/publicaciones/arte-educacion-taller.pdf
Kahlo, F. (1944). La columna rota [pintura]. Museo Dolores Olmedo, Ciudad de México. https://www.frida-kahlo-foundation.org/The-Broken-Column.html
Kandinsky, W. (1996). De lo espiritual en el arte. Paidós.
Koelsch, S., Jacobs, A. M., Menninghaus, W., Liebal, K., Klann-Delius, G., Scheve, C. & Gebauer, G. (2015). The Quartet Theory of Human Emotions: An Integrative and Neurofunctional Model. Physics of Life Reviews,13, 1-27. https://doi.org/10.1016/j.plrev.2015.03.001
Lamprea, A. y Pimentel, K. (2017). El arte, una forma de representar el sufrimiento [tesis de pregrado, Pontificia Universidad Javeriana]. Repositorio Institucional PUJ.
Locher, P. J. (2015). The Aesthetic Experience with Visual Art "At First Glance." In P. F. Bundgaard & F. Stjernfelt (Eds.), Investigations Into the Phenomenology and the Ontology of the Work of Art. What are Artworks and How Do We Experience Them? (pp. 75-88). Springer Open. https://doi.org/10.1007/978-3-319-14090-2_5
Loroño, A. (2011, 15 de agosto). Biomúsica (Parte VI). Espacio Logopédico. http://www.espaciologopedico.com/articulos/ar
ticulos2.php?Id_articulo=2275
Martínez, M. (1999). Comportamiento humano. Nuevos métodos de investigación. Editorial Trillas.
Matewecki, N. (2014). Las figuras de espectador en el arte contemporáneo. El caso del bioarte. Boletín de Arte. Instituto de Historia del Arte Argentino y Americano, (14), 1-9. https://1library.co/document/nq73drny-figuras-espectador-arte-contemporaneo-caso-bioarte.html
Mead, G. H. (1968). Espíritu, persona y sociedad. Paidós.
Muñoz, R. (2006). Una reflexión filosófica sobre el arte. Thémata. Revista de Filosofía, (36), 239-254. https://idus.us.es/handle/11441/27829
Oros, L. B., Manucci, V. y Richaud-de Minzi, M. C. (2011). Desarrollo de emociones positivas en la niñez. Lineamientos para la intervención escolar. Educación y Educadores, 14(3), 493-509. http://www.scielo.org.co/pdf/eded/v14n3/v14n3a04.pdf
Palacios, Y. (2010). Educación emocional y creatividad en la I y II etapa de educación básica. Revista de Investigación, 34(71), 249-270. https://www.redalyc.org/pdf/3761/376140386012.pdf
Palmero, F., Guerrero, C., Gómez, C. y Carpi, A. (2006). Certezas y controversias en el estudio de la emoción. R.E.M.E. Revista Electrónica de Motivación y Emoción, 9(23-24), 1-25. http://reme.uji.es/articulos/numero23/article1/article1.pdf
Pazmiño, M. B. (2019). El arte en el desarrollo emocional. Revista para el Aula. Instituto de Enseñanza y Aprendizaje (IDEA), (29), 18-20. https://www.usfq.edu.ec/sites/default/files/2020-07/pea_029_0007.pdf
Piqueras, J., Ramos, V., Martínez, A. y Oblitas, L. (2010). Emociones negativas y su impacto en la salud mental y física. Suma Psicológica, 16(2), 85-112. https://www.researchgate.net/publication/306537184_Emociones_negativas_y_su_impacto_en_la_salud_mental_y_fisica
Ricoeur, P. (1998). La teoría de la interpretación. Discurso y excedente de sentido. Editorial Siglo XXI.
Rivers, S. E. & Brackett, M. A. (2011). Achieving Standards in the English Language Arts (and More) Using The RULER Approach to Social and Emotional Learning. Reading & Writing Quarterly, 27(1), 75-100. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/10573569.2011.532715
Robledo, L. (2002). El cuerpo como discurso: retórica, predicación y comunicación no verbal en Caramuel. CRITICÓN, (84-85), 145-164. https://cvc.cervantes.es/literatura/criticon/PDF/084-085/084-085_147.pdf
Root-Bernstein, R. & Root-Bernstein, M. (1999). Sparks of Genius: The 13 Thinking Tools of the World’s Most Creative People. Houghton Mifflin Company.
Root-Bernstein, R. & Root-Bernstein, M. (2004). Artistic Scientists and Scientific Artists: The Link Between Polymathy and Creativity. En R. J. Sternberg, E. L. Grigorenko, & J. L. Singer (Eds.), Creativity: From Potential to Realization (pp. 127-151). https://psycnet.apa.org/record/2004-13113-008
Sáez, C. (2010, 20 de diciembre). Música y neuronas [entrada en un blog].
http://cristinasaez.wordpress.com/2010/12/20/musica-y-neuronas/
Salanova, M. (2011, 4 de julio). Deus ex machina, emotividad y arte de archivo [conferencia]. Art, Emotion and Value. 5th Mediterranean Congress of Aesthetics, Cartagena, España https://www.um.es/vmca/proceedings/docs/47.Marisol-Salanova-Burguera.pdf
Salovey, P. & Mayer, J. (1997). What is Emotional Intelligence? En P. Salovey & D. J. Sluyter (Eds.), Emotional Development and Emotional Intelligence (pp. 3-31). Basic Book.
Sánchez, R. (2012). Poesía ante la incertidumbre. Cuadernos Hispanoamericanos, (743), 109-119. https://www.cervantesvirtual.com/obra/poesia-ante-la-incertidumbre/
Schutz, A. (1974). El problema de la realidad social. Amorrortu.
Soto, G. (2018, 3 de febrero). Emociones estéticas; ¿qué son y qué las hace tan especiales? [entrada en un blog]. Neuroestetika.. https://www.neuroestetika.com/single-post/2018/02/04/emociones-est%C3%A9ticas-qu%C3%A9-son-y-qu%C3%A9-las-hace-tan-especiales
Stelarc. (2007). Ear on arm [performance]. http://stelarc.org/projects.php
Teruel, M. P. (2000). La inteligencia emocional en el currículo de la formación inicial de los maestros. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, (38), 141-158. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=118075
Visbal, K. (2017). Fearless girl [escultura]. Broad Street, New York, Estados Unidos. https://www.fearlessgirl.us/
Watson, P. (2006). The Great Escape [videoclip]. Secret City Records. https://youtu.be/YA2h9PrIUxs
Zaccagnini, J. L. (2004). Qué es inteligencia emocional. La relación entre pensamientos y sentimientos en la vida cotidiana. Biblioteca Nueva.