Abstract
In this paper we propose for debate the concept of Capitalist Mode of Seduction (CMS), as the ideal type to account for contemporary social domination processes. It is a work of theoretical reflection, based on diverse empirical fieldwork research, which seeks to stimulate the discussion on the processes of domination and the conceptual references necessary for social research in digital capitalism. The main features of CMS are: a) domination occurs fundamentally through consumption; b) companies and organizations are the vehicle of CMS; c) seduction operates through the mobilization of the motor imaginary and the hook imaginary, in particular, exalting narcissism in consumption; d) consumption has an important ludic component, which facilitates domination; e) capitalist seduction necessarily implies social exclusion. One of the conclusions is that understanding the CMS opens up possibilities for building possible utopias.
References
Åkerstrom Andersen, N. (2009). Power at play. The relationships between Play, Work and Governance. Palmagrave Macmillan.
Aubert, N. y de Gaulejac, V. (1993). El coste de la excelencia. ¿Del caos a la lógica o de la lógica al caos? Paidós.
Baudrillard, J. (1992). De la seducción. Red Editorial Iberoamericana.
Bauman, Z. (2008). La sociedad sitiada. FCE.
Bauman, Z. (2012) Vida de consumo. [Epub] FCE.
Bauman, Z. (2015). Modernidad líquida. [EPub] FCE.
Beck, U. (2016). La metamorfosis del mundo. Paidós.
Beck, U. y Beck-Gernsheim, E. (2003). La individualización. El individualismo institucionalizado y sus consecuencias sociales y políticas. Paidós.
Bourdieu, P. (2000). La dominación masculina. Anagrama.
Bourdieu, P. y Wacquant L. (2005). Una invitación a la sociología reflexiva. Siglo XXI.
Briseño-Montilla, L. A. (2022). Capitalismo de la seducción, exposición y emoción en la paulatina sociedad del ‘me gusta’. Revista Humanidades, 12(1), e49300. https://doi.org/10.15517/h.v12i1.49300
Caillois, R. (1986). Los juegos y los hombres. La máscara y el vértigo. Fondo de Cultura Económica.
Castoriadis, C. (1983). La Institución Imaginaria de la Sociedad. Tusquets.
Clouscard, M. (1981). Le capitalisme de la séduction. Critique de la Social-Democratie Libertaire. [Epub] Éditions sociales.
De Gaulejac, V. y Hanique, F. (2015). Le capitalisme paradoxant. Un système qui rend fou. [Epub] Seuil.
De Sousa Santos, B. (2006) La Sociología de las Ausencias y la Sociología de las Emergencias: para una ecología de saberes. Renovar la teoría crítica y reinventar la emancipación social (encuentros en Buenos Aires). Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales. http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/clacso/coediciones/20100825033033/2CapituloI.p
Enríquez, E. (1997). Les jeux du pouvoir et de désir dans l'entreprise. Desclée de Brouwer.
Fuchs, M., Fizek, S., Ruffino P. y Schrape, N. (s. f.). Rethinking Gamification. [Epub] https://meson.press/books/rethinking-gamification/
Guattari, F. y Rolnik, S. (2006). Micropolítica. Cartografías del deseo. Traficantes de Sueños.
Han, Byung-Chul (2021). No-cosas. Quiebras del mundo de hoy. [Epub] Taurus.
Han, Byung-Chul (2022). Infocracia. Penguin Random House Grupo Editorial.
Illouz, E. (2007). Intimidades congeladas. Las emociones en el capitalismo. Katz Editores.
International Society of Aesthetic Plastic Surgery (IAPS). (2019). La última encuesta mundial de ISAPS informa de un crecimiento continuado en la cirugía estética a nivel mundial. https://www.isaps.org/wp-content/uploads/2020/12/ISAPS-Global-Survey-2019-Press-Release-Spanish.pdf
Laplanche, J. y Pontalis, J. (1977). Diccionario de psicoanálisis. Labor.
Lipovetsky, G. (2020). Gustar y emocionar. Ensayo sobre la sociedad de seducción. [Epub] Anagrama.
Marx, K. (1980). Contribución a la crítica de la economía política. Siglo XXI.
Pagés, M., Bonetti, M., de Gaulejac, V. y Descendre, D. (1979). L’emprise de l’organisation. Desclée de Brouwer.
Pardo Fariña, M. (2015). La Fascinación narcisística en la sociedad de consumo. Errancia, 12. http://www.iztacala.unam.mx/errancia/v12/litorales_3.html
Saldaña Rosas, A. y Pérez Nájera, J. (2021). Vigilar y seducir en el capitalismo lúdico pospandémico. XIX Congreso Internacional de Análisis Organizacional. Red Mexicana de Investigadores en Estudios Organizacionales, REMINEO. Memoria. https://revistas.unal.edu.co/index.php/innovar/article/view/91900
Schumpeter, J. (1978). Teoría del desenvolvimiento económico. Fondo de Cultura Económica.
Weber, M. (1983). Economía y Sociedad. Fondo de Cultura Económica.
Weber, M. (1997). Ensayo sobre metodología sociológica. Amorrortu.
Winnicot, D. W. (2000). Realidad y juego. Gedisa.
Zuboff, S. (2020). La era del capitalismo de la vigilancia. La lucha por un futuro humano frente a las nuevas fronteras del poder. [EPub] Planeta.