Abstract
The article discusses the relevance of studyingthe history of philosophy in higher education, as anencouragement for the teaching of philosophy. The premise is that all philosophical exercise takes place in ahistorical and cultural context, and carries the determinations of that context, so the research must considerthe space and conditions in which the philosophicalknowledge is produced and particular theories and concepts are coined. In considering the historical context ofproduction of philosophy we find elements that allow usto find analogies between the societies that producedthese philosophical and theoretical frames and our ownCentral American societies, which may face, as those,similar conditions.References
Calsamiglia, H. & A. Tusón (2ª Edición, 2008). Las cosas del decir. Manual de análisis del discurso. Barcelona: Ariel.
Cañas, José Luis. “Sobre historiografía filosófica y filosofía de la historia de la filosofía.” En Anales del Seminario de Historia de la Filosofía, N° 16, Servicio de Publicaciones, Universidad Complutense, Madrid, 1999, pp. 249-257.
González-Castán, Oscar L. “Reflexión historiográfica y tradiciones filosóficas: un conflicto sin resolver.” En Anales del Seminario de Historia de la Filosofía. N° 16, pp. 35-56, 1999.
Ibáñez, Alfonso (2010). Utopías y emancipaciones desde nuestra América. San José: DEI.
León Florido, Francisco. “Una estructura filosófica en Historia de la Filosofía.” En Anales del Seminario de Historia de la Filosofía, N° 17, Servicio de Publicaciones, Universidad Complutense, Madrid, 2000, pp. 195-216.
Nichols, Ryan. “Why Should We Study the History of Philosophy.” In Metaphilosophy, 37, 2006, pp. 34-52.
Ramírez, Edgar R. (2011). Filosofías prestadas. San José: Antanaclasis.
Rorty, R.; J. B. Schneewind & Q. Skinner (compiladores, 1990). La filosofía en la historia. Ensayos de historiografía de la filosofía. Barcelona: Paidós Básica.
Vegas González, Serafín. “La revisión neohistoricista del significado de la historia de la filosofía.” En Anales del Seminario de Historia de la Filosofía, N° 10, Editorial Complutense, Madrid, 1993, pp. 11-42.
Vilanou, Conrad. “Historia conceptual e Historia intelectual.” En Ars Brevis, 2006, pp. 165-190.
Washburn, Jimmy. “Para pensar acerca de la historia del pensamiento a partir de su enseñanza.” En Revista de Filosofía de la Universidad de Costa Rica, XLVII (122), Setiembre-Diciembre 2009, pp. 19-28.