Abstract
This article offers some insight learned from creating didactic materials to guide students during the formulation of their research proposals in order to graduate as Law majors. To conduct this study, a literature review was carried out along with a questionnaire to students who used the materials. This article analyses research design learning and whether didactic materials contribute to this process. Additionally, it includes a description of the materials, its characteristics, and structure. Based on the students’ responses, the material was perceived positively in terms of content, didactic progression, and capacity to promote autonomous learning. It can be concluded that the materials under study adjust to basic requirements found in the literature, which contributes to interpreting the meaning of key concepts from the field and clarifying procedural aspects behind the rationale of the development of design components.
References
Andrés, C., Anchetta, G., Barboza-Robles, Y. y Peraza-Delgado, M. (2020). Estrategias de mediación pedagógica de las unidades didácticas de la Universidad Estatal a Distancia de Costa Rica. UNED Research Journal, 12(1). https://doi.org/10.22458/urj.v12i1.2940
Area, M. (2017). La metamorfosis digital del material didáctico tras el paréntesis Gutenberg. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa-RELATEC, 16(2), 13-28. https://doi.org/10.17398/1695-288X.16.2.13
Baltodano, J. (2023a). Algunas consideraciones liminares sobre la integración curricular de la investigación jurídica. InterSedes, 24(49), 1-36. https://doi.org/10.15517/isucr.v24i49.50543
Baltodano, J. (2023b). Guía para elaborar un anteproyecto de trabajo final de graduación en la Carrera de Derecho. Sede de Guanacaste, UCR. https://hdl.handle.net/10669/90497
Calsamiglia, H. y Tusón, A. (2001). Las cosas del decir: manual de análisis del discurso. Editorial Ariel.
Cerezal, J. y Fiallo, J. (2009). Cómo investigar en pedagogía. Editorial Pueblo y Educación.
Cruz, J. (2006). Los métodos para los juristas. En M. Courtis (ed.), Observar la ley: ensayos sobre metodología de la investigación jurídica (pp. 17-39). Editorial Trotta.
Díaz, F. (2003). Cognición situada y estrategias para el aprendizaje significativo. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 5(2), 1-13. https://redie.uabc.mx/redie/article/view/85
Facultad de Derecho, Universidad de Costa Rica. (2021). Programa del curso DE-4035 Investigación Jurídica.
Guerrero, T. y Flores, H. (2009). Teorías del aprendizaje y la instrucción en el diseño de materiales didácticos informáticos. Educere, 45, 317-329. http://ve.scielo.org/pdf/edu/v13n45/art08.pdf
Haba, E. P. (2012). Metodología (realista) del derecho: claves para el razonamiento jurídico de visión social práctica. Editorial Universidad de Costa Rica.
Isaza, L. (2011). La lógica y la importancia del diseño de investigación. Poiésis, 22, 1-14.
Moreira, M. (2012). ¿Al final, qué es aprendizaje significativo? Revista Qurriculum, 25, 29-56. https://riull.ull.es/xmlui/handle/915/10652
Ramírez, J. (1997). Textos didácticos: un acercamiento semiótico. Educación, 21(2), 33-44.
Rodríguez, W. (2016). El legado de Vygotski a la investigación psicoeducativa y su proyección en América Latina. En M. D’Antoni (ed.), M. Vygotski: su legado en la investigación en América Latina (pp. 25-50). Instituto de Investigaciones en Educación, Universidad de Costa Rica.
Richaudeau, F. (1981). Conception et production des manuels scolaires: guide practique. UNESCO.
Santi, M. (2013). La ética de la investigación social en debate. Hacia un abordaje particularizado de los problemas éticos de las investigaciones sociales [Tesis de maestría, FLACSO]. http://hdl.handle.net/10469/5927
Suárez, M., y Suárez, Á. (2020). El manual escolar o libro de texto: Cuando el documento didáctico condiciona el aprendizaje. En M. Fernández y I. Villaseñor (eds.), Retos y tendencias de la investigación Hispano-Mexicana en Ciencias de la Información y de la Documentación (pp. 36-54). Facultad de Ciencias de la Documentación, Universidad Complutense de Madrid.
##plugins.facebook.comentarios##
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
Copyright (c) 2025 Jose Daniel Baltodano Mayorga