Abstract
This paper is a theoretical study based on the theories of Ricœur on metaphor (The Rule of Metaphor, 1975) with the aim of examining its application in a selection of contemporary semantic fiction of Mario Bellatin and Jorge Alberto Gudiño whilst focusing on the fields of hermeneutics and linguistics. The proposed analysis has lead us to look at a range of contemporary prose about desire in relation to the psychoanalytic language of desire as a metaphor image to which we can observe the poem’s semantics from a connotative viewpoint.References
Aira, César. (1992). La prueba. México D.F: Ediciones Era, 2002.
Bellatin, Mario. (2007). El Gran Vidrio. Tres autobiografías. Barcelona: Anagrama. Bellatin, Mario. Entrevista a Mario Bellatin, “Me siento escritor cuando voy desescribiendo”, Universidad Andina Simón Bolivar, Ecuador. Recuperado de http://www.uasb.edu.ec/web/spondylus/contenido?mario-bellatin-34me-siento-escritorcuando-voy-desescribiendo-34
Cohen, Jean. (1966). Structure du langage poétique. Paris: Ed. Flammarion.
France culture. (2013). “La pensée de Paul Ricoeur. Le pouvoir de l’imagination”. Entretien Michaël Fœssel.
Gudiño, Jorge Alberto. (2011). Con Amor tu hija. México: Alfaguara, Formato Kindle.
Lacan, Jacques. (1964). Les quatre concepts fondamentaux de la psychanalyse, Le Séminaire, Livre XI. Paris: Ed du Seuil. Lacan, Jacques. (1958-59). Le désir et son interprétation (1958-59), Livre VI. Paris: Ed. De la Martinière. Lacan, Jacques. (1959-60). L’Éthique de la psychanalyse Le Séminaire, Livre VII. Paris: Ed du Seuil.
Lacan, Jacques. (1960). Subversión del sujeto y dialéctica del deseo en el inconciente freudiano. Escritos I. Siglo Veintiuno editores.
Merleau-Ponty, Maurice. (2014). Le visible et l’ invisible. Paris: Ed. Universalis.
Merleau-Ponty, Maurice. (2015). La Phénoménologie de la perception. Paris: Ed. Universalis.
Plaza-Morales, Natalia. (2016). Análisis estético-narrativo de La prueba, Canon Perpetuo y Efecto invernadero. Hapax. Revista de la sociedad de estudios de lengua y literatura, Salamanca, 9, 105-124.
Ouellet, Pierre. (2000). Poétique du regard: littérature, perception et identité. Paris : Les éditions du Septentrion.
Ricœur, Paul. (1975). La métaphore vive. Paris: Editions du Seuil.
Zabala, Horacio. (2012). Marcel Duchamp y los restos del ready made. Argentina: Ediciones Infinito.