Káñina ISSN Impreso: 0378-0473 ISSN electrónico: 2215-2636

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/kanina/oai
The Unconscious of the Avant-Garde Connections between First and Second Argentinean Avant-Garde
PDF (Español (España))

Keywords

surrealism
inventionism
martinfierrism
unconscious
precursors
surrealismo
invencionismo
martinfierrismo
inconsciente
antecedentes

How to Cite

Del Gizzo, L. (2019). The Unconscious of the Avant-Garde Connections between First and Second Argentinean Avant-Garde. Káñina, 42(3), 235–255. https://doi.org/10.15517/rk.v42i3.36079

Abstract

Twenty years after the peak of Martín Fierro (1924-1927) avant-garde magazine, its cutting-edge progress was forgotten. How was it possible that avant-garde poetic language become so alive and hegemonic at the Sixties when it was missing link years before? There has been another avant-garde movement in Buenos Aires that, far of the Twenties, with little fuss, and aware of its pedagogic role, changed poetry language and step by step conformed a public able to value the new forms. Invencionists, centered in poesía buenos aires magazine, and an alive surrealism in young and experienced poets completed the transformation that its precursors leaved uncompleted. However, they had an ambiguous and selective relationship with them. Starting from some theoretical reflections about other movements, this paper rebuilds the link between both avant-garde waves, considering the strands of continuity, omission, denial and reconfiguration, with the purpose of address these questions and think them out of its own innovation logic, from its unconscious side.

Key Words: surrealism, inventionism, martinfierrism, unconscious, precursors.

https://doi.org/10.15517/rk.v42i3.36079
PDF (Español (España))

References

Adorno, Theodor W. (1983). Teoría estética. Madrid: Hyspamérica.

Aguirre, Raúl Gustavo. (1952). Antología de una poesía nueva. Buenos Aires: Ediciones Poesía Buenos Aires.

Aguirre, Raúl Gustavo. (1956). Oliverio Girondo. poesía buenos aires, 21(verano), 14.

Aguirre, Osvaldo. (2009). Introducción. En Francisco Urondo (Ed.), Veinte años de poesía argentina y otros ensayos. Buenos Aires: Mansalva.

Antelo, Raúl. (2004). Poesía hermética y surrealismo. En Noé Jitrik y Sylvia Saítta (Eds.), Historia crítica de la literatura argentina. El oficio se afirma (vol. IV) (pp. 373-400). Buenos Aires: Emecé.

Badiou, Alain. (2005). El siglo. Buenos Aires: Manantial.

Bauman, Zygmunt. (2003). Comunidad. En busca de seguridad en un mundo hostil. Buenos Aires: Siglo XXI.

Bürger, Peter. (2000). Teoría de la vanguardia. Barcelona: Península.

Deleuze, Gilles. (2002). Diferencia y repetición. Buenos Aires: Amorrortu.

Deleuze, Gilles y Guattari, Félix. (1978). ¿Qué es una literatura menor? En Kafka. Por una literatura menor. México: Ediciones Era.

Foster, Hal. (2001). El retorno de lo real. Madrid: Akal.

Fondebrider, Jorge et al. (1988/89). Dossier PBA. Diario de Poesía, 11(verano), 13-24.

Girondo, Oliverio. (1999). En la masmédula. En Raúl Antelo (Ed.), Obra completa (pp. 217-264). Buenos Aires: ALLCA XX-Sudamericana.

Jauss, Robert. (2004). Las transformaciones de lo moderno. Estudios sobre las etapas de la modernidad estética. Madrid: Visor.

King, John. (1989). Sur. Estudio de la revista argentina y de su papel en el desarrollo de una cultura 1931-1970. México: Fondo de Cultura Económica.

Latorre, Carlos. (1953a). Poesía o no. Letra y Línea, (1, octubre), 3-7.

Latorre, Carlos. (1953b). Poesía o no. El caso Molinari. Letra y Línea, 2 (noviembre), 6, 10-11.

Lauria, Adriana. (2003). El arte concreto en Argentina. Buenos Aires: Centro Virtual de Arte Argentino-Gobierno de la Ciudad de Buenos Aires. Recuperado de http://cvaa.com.ar/02dossiers/concretos/03_definicion.php

Ledesma, Jerónimo. (2009). Rupturas de vanguardia en la década del 20. Ultraísmo, martinfierrismo. En Noé Jitrik y Celina Manzoni (Eds.), Historia de la literatura argentina. Rupturas (vol. VII.) (pp. 167-199). Buenos Aires: Emecé.

Molina, Enrique. (1952). Vía libre. A Partir de Cero, 1(1), 1, 7-8.

Muschietti, Delfina. (1989). Las poéticas de los 60. En Cuadernos de literatura (4) (pp. 129-141). Resistencia: Universidad Nacional del Nordeste.

Muschietti, Delfina. (1999). Diario de un salvaje americano. En Oliverio Girondo y Raúl Antelo (Eds.), Obra completa (pp. 573-586). Buenos Aires: ALLCA XX-Sudamericana.

Muschietti, Delfina. (2009). Oliverio Girondo y el giro de la tradición. En Noé Jitrik y Celina Manzoni (Eds.), Historia crítica de la literatura argentina (vol. VII) (pp. 121-145). Buenos Aires, Emecé.

Nadeau, Maurice. (1993). Historia del surrealismo. Montevideo: Altamira.

Páez, Roxana. (1999). En la nuca del sueño. En Oliverio Girondo y Raúl Antelo (Eds.), Obra completa (pp. 552-567). Buenos Aires: ALLCA XX-Sudamericana.

Pellegrini, Aldo. (1953). Nuevos poemas de Oliverio Girondo. Letra y Línea 2(1), 2.

Pichón Riviére, Marcelo. (1974). El surrealismo argentino. Crisis, 13(mayo), 61-69.

Rancière, Jacques. (2013). Aisthesis. Escenas del régimen estético del arte. Buenos Aires: Manantial.

S/A. (1952). La poesía debe ser hecha por todos. A Partir de Cero 2(1), 1-8.

Sarlo, Beatriz. (1988). Una modernidad periférica: Buenos Aires 1920 y 1930. Buenos Aires: Nueva Visión.

Sarlo, Beatriz. (1997). Vanguardia y criollismo: la aventura de Martín Fierro. En Carlos Altamirano y Beatriz Sarlo (Eds.). Ensayos argentinos. De Sarmiento a la vanguardia. Buenos Aires: Ariel.

Sylvester, Santiago. (2008). Notas sobre poesía argentina de vanguardia. Orbis Tertius, XIII(14).

Szondi, Peter. (1992). Poética y filosofía de la historia I. Madrid: Visor.

Terán, Óscar. (2008). Historia de las ideas en Argentina. Diez lecciones iniciales, 1810-1980, Buenos Aires: Siglo XXI.

Urondo, Francisco. (2009). Veinte años de poesía argentina y otros ensayos. Buenos Aires: Mansalva.

Verani, Hugo J. (1995). Estrategias de la vanguardia. En Ana Pizarro (Ed.), Palabra, literatura e cultura. Vanguardia e modernidade (pp. 75-87). San Pablo: Fundaçao Memorial da América Latina.

Wenner, Liana. (2014). Estudio preliminar. Letra y Línea. Edición facsimilar (pp. 11-16). Buenos Aires: Ediciones Biblioteca Nacional.

Williams, Raymond. (1997). La política del modernismo. Contra los nuevos conformistas. Buenos Aires: Manantial.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.