Káñina ISSN Impreso: 0378-0473 ISSN electrónico: 2215-2636

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/kanina/oai
Latin American imaginaries of modernization: technological glorification, utopia and invention in the visual arts and avant-garde literature
pdf (Español (España))

Keywords

Visual arts
Imaginaries of modernization
literature
technology
avant garde
Artes visuales
imaginarios de modernización
literatura
tecnología
vanguardias

How to Cite

Adler, J. (2019). Latin American imaginaries of modernization: technological glorification, utopia and invention in the visual arts and avant-garde literature. Káñina, 43(1), 85–111. https://doi.org/10.15517/rk.v43i1.37648

Abstract

This article addresses the construction of Latin American imaginaries of modernization in relation to the technical developments that have arisen by the beginning of the 20th century. It also studies the way in which the glorification of technology produced a strong impact on the avant-garde in the visual arts and literature. After analyzing the attraction of European avant-gardes movements towards Technique, this essay argues that in our region several works of art questioned the uncritical exaltation of the machine. Instead, they proposed local artistic languages based on the notions of utopia and invention. The article concludes by stating that the glorification of technology, utopia and invention are concepts that not only enable to articulate different poetic, political and techno-scientific conceptions that have gradually appeared on the local scene, but they also contribute to build bridges between the artworks of the first avant-gardes and the emergencies of contemporary art.

https://doi.org/10.15517/rk.v43i1.37648
pdf (Español (España))

References

AAVV. (1946). Manifiesto Invencionista. Revista Arte Concreto Invención, (1), 8.

Alonso, Rodrigo. (2009). El futuro ya no es lo que era: imaginarios de futuro en Argentina

-2010. Buenos Aires: Fundación OSDE.

Alonso, Rodrigo. (2015). Elogio de la Low-Tech: historia y estética de las artes electrónicas en América Latina. Buenos Aires: Luna Editores.

Altamirano, Carlos. (1990). Lo imaginario como campo del análisis histórico y social. Revista Punto de Vista, 38, 11-14.

Arden Quin, Carmelo. (1944). Son las condiciones materiales de la sociedad, las que condicionan las superestructuras ideológicas. Arturo: revista de artes abstractas, 1, s. p.

Baczko, Bronislaw. (1991). Los imaginarios sociales: Memorias y Esperanzas Colectivas [1984]. Buenos Aires: Nueva Visión.

Bayley, Edgar. (1946). Sobre invención poética. Recuperado de http://cvaa.com.ar/02dossiers/concretos/05_docs_07.php

Brea, José Luis. (2002). La era postmedia. Acción comunicativa, práctica (post)artísticas y dispositivos neomediales. Salamanca: Consorcio Salamanca.

Bürger, Peter. (2009). Teoría de la Vanguardia. Buenos Aires: Las Cuarenta.

Canalis, Ianina. (2010). El fotoliptófono y sus páginas sonoras. Sistemas antiguos de grabación sonora. Recuperado de http://fotoliptofono.blogspot.com.ar/2010/

Canalis, Ianina y Petrosino, Jorge. (2014). ¿Cuánta música cabe en una página de periódico? Sonido impreso en papel a principios del siglo XX. Questión. Revista Especializada en Periodismo y Comunicación, 1(42), 260-284.

Castoriadis, Cornelius. (1975). La institución imaginaria de la sociedad: Marxismo y teoría revolucionaria. Barcelona: Tusquets Editores.

Castoriadis, Cornelius. (2004). Técnica. Artefacto. Pensamientos sobre la técnica, 5, 50-66.

Cortés-Rocca, Paula. (2011). El tiempo de la máquina: retratos, paisajes y otras imágenes de la Nación. Buenos Aires: Colihue.

De Micheli, Mario. (1979). Las vanguardias artísticas del siglo XX. Madrid: Alianza Forma.

Faria, Daniel. (2013). As medita es americanas de Keyserling: um cosmopolitismo nas incertezas do tempo. Varia Historia, 29(51), 905-923.

Gabo, Naum; Pevsner, Antoine. (1979). Manifiesto Constructivista. En Mario De Micheli (Ed.), Las vanguardias artísticas del siglo XX (pp. 325-328). Madrid: Alianza Forma.

Gainza, María. (2011). Textos elegidos 2003-2010. Buenos Aires: Capital intelectual.

García, María Amalia. (2011). El arte abstracto. Intercambios culturales entre Argentina y Brasil. Buenos Aires: Siglo XXI.

García Cedro, Gabriela. (2011). Máquinas y maquinarias de la vanguardia porteña. En Claudia Kozak (Ed.), Poéticas/políticas tecnológicas en Argentina 1910-2010 (pp. 1938). Paraná: Editorial Fundación La Hendija.

Gontijo, Juliana. (2014). Distopias Tecnológicas. Río de Janeiro: Circuito.

Gontijo, Juliana. (2016). El artista como inventor: mutaciones tecnopoéticas (Tesis doctoral). Universidad de Buenos Aires.

Gradowczyk, Mario. (2006). Arte abstracto. Cruzando líneas desde el Sur. Buenos Aires: EDUNTREF.

Gutman, Margarita. (2011). Buenos Aires: el poder de la anticipación, 1900-1920. Recuperado de http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S236220242011000100006

Györi, Ladislao Pablo. (2011). Kosice y el arte tecnológico. Buenos Aires: Aero.

Huidobro, Vicente. (1976). “Futurismo y Maquinismo” [1925] en Obras Completas. Santiago de Chile: Editorial Andrés Bello.

Huyssen, Andreas. (2006). Después de la gran división: modernismo, cultura de masas, posmodernismo [1986]. Buenos Aires: Adriana Hidalgo.

Kosice, Gyula. (1947) “Manifiesto Madí”. Recuperado de http://cvaa.com.ar/02dossiers/concretos/05_docs_10.php

Kosice, Gyula. (1971). “Manifiesto La Ciudad Hidroespacial”. Recuperado de http://kosice.com.ar/otros-recursos/los-textos/de-kosice/manifiesto-la-ciudadhidroespacial/

Larios, Shadey. (2011). Muestrario Lunar. En Andrés Padilla Domene e Iván Puig (Eds.), SEFT-1. Sonda de Exploración Ferroviaria Tripulada (pp. 108-139). Ciudad de México: Conaculta.

Lodder, Christina. (1988). El constructivismo ruso. Madrid: Alianza Forma.

Maples, Manuel. (1921). “Actual n.1, Hoja de Vanguardia, Comprimida Estridentista del poeta Manuel Maple Arce”. Recuperado de http://artespoeticas.librodenotas.com/artes/1571/manifiesto-estridentista-1921

Moholy-Nagy, László y Kemeny, Alfred. (2009). “Sistema Constructivo-Dinámico-Fuerza”. En Francisco Calvo Serraller, Ángel González García y Simón Marchan Fiz (Eds.), Escritos de Vanguardia 1900/1945 (p. 378). Madrid: Akal.

Montero, Valentina. (2015). Arte de los medios y transformaciones sociales durante la transición en Chile 1990-2014 (Tesis doctoral). Universidad de Barcelona.

Mosquera, Gerardo. (2010). Caminar con el diablo: textos sobre arte, internacionalismo y culturas. Madrid: Exit.

Nitschack, Horst. (2016). “Antropofagia cultural y tecnología”. Recuperado de https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S071823762016000200010.

Oud, Jacobus Johannes Pieter. (1918). “Art and Machine”. Recuperado de https://modernistarchitecture.wordpress.com/2010/10/17/j-j-p-oud’s-“art-andmachine”-1918/

Padilla Domene, Andrés y Puig, Iván. (2011). SEFT-1. Sonda de Exploración Ferroviaria Tripulada. Ciudad de México: Conaculta.

Pardo, María Cecilia Lourdes. (2010). La ciudad estridentista. Representaciones subjetivas y urbanas de una modernidad por venir. Actas del IV Congreso Internacional de Letras de la Universidad de Buenos Aires, 1689-1693.

Prieto González, José Manuel. (2011). “El estridentismo mexicano y su construcción de la ciudad moderna a través de la poesía y la pintura”. Recuperado de http://www.ub.edu/geocrit/sn/sn-398.html

Puig, Iván y Padilla Domene, Andrés. (2006-2011). SEFT-1. Sonda de Exploración Ferroviaria Tripulada. Ciudad de México: ivanpuig.net. Recuperado de https://www.ivanpuig.net/seft.html Rothfuss,

Rod. (1944). El MARCO: un problema de la plástica actual. Recuperado de http://cvaa.com.ar/02dossiers/concretos/05_docs_04.php

Rossi, Cristina. (2016). Redes latinoamericanas de arte constructivo. Cuadernos del Centro de Estudios de Arte y Comunicación, 60, 103-125.

Sarlo, Beatriz. (1992). La imaginación técnica: sueños modernos de la cultura argentina. Buenos Aires: Nueva Visión.

Sarlo, Beatriz. (1995). Borges, un escritor en las orillas. Buenos Aires: Ariel.

Sarlo, Beatriz. (2007). Una modernidad periférica: Buenos Aires 1920 y 1930. Buenos Aires: Nueva Visión.

Scharf, Aaron. (2006). “Constructivism”. En Nikos Stangos (Ed.), Concepts of Modern Art: From Fauvism to Postmodernism (pp. 160-168). Londres: Thames & Hudson.

Simondon, Gilbert. (2013). Imaginación e invención. Buenos Aires: Editorial Cactus. Smith, Terry. (2012). ¿Qué es el arte contemporáneo? Buenos Aires: Siglo XXI.

Smithson, Robert. (1967). “The Monuments of Passaic”. Recuperado de http://opencourses.uoa.gr/modules/document/file.php/ENL9/Instructional%20Package /Texts//Readings/Week%208%3A%20Earthworks%2C%20Video%2C%20Performan ce/smithson-2.pdf

Speranza, Graciela. (2017). Cronografías: Arte y ficciones de un tiempo sin tiempo. Barcelona: Anagrama.

Wechsler, Diana. (2010). “Impacto y matices de una modernidad en los márgenes”. En José Emilio Burucúa (Ed.), Nueva historia argentina. Volumen I: Arte, Sociedad y Política (pp. 269-312). Buenos Aires: Sudamericana.

Wick, Rainer. (2007). La pedagogía de la Bauhaus. Madrid: Alianza Forma.

Yeregui, Mariela. (2013). Derivas y paisajes. En los confines de territorio. Blanco sobre blanco, (5), 33-60.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.