Abstract
This article presents a study about the end of the non-figurative painting in Costa Rica, taken Ola creciente (1967) by Rafael Ángel Felo García, as an approach to the Costa Rican painting of seventies in 20th century. The semiotic analysis of the artistic text is used as the method to interpret the sign gradually through three levels (syntactic, semantic and pragmatic). In addition, the notion of "expressionism" and "abstract art" is conceptualized as a theoretical approach. Conversely, the article refers to the 1st Central American Biennial of Painting (1971) as a Costa Rican socio-historical context. This allows the reader not only to perceive how the outcome of this contest had a direct influence on the concluding process for the Costa Rican non-figurative art, but also to unveil the references not seen before, or ignored by art critics, in the paint Ola creciente of this Costa Rican painter.
References
Alcaide-Ramírez, A. (2010). Cómo mirar un cuadro abstracto: Aproximación a la abstracción pictórica mediante el análisis de obras realizadas por mujeres. Revista Creatividad y Sociedad, 15(5), 1-29. Recuperado de http://www.xtec.cat/alfresco/d/d/workspace/SpacesStore/15b5d3de-ff8f-435a-80d5-164c9bd4be75/creatividadysociedad_como%20mirar.pdf
Alvarado-Venegas, I., Barquero-Segura, E. y Quirós, F. (2005). Felo García: artista, gestor, innovador. San José, Costa Rica: Editorial de la Universidad de Costa Rica; Fundación Museos Banco Central de Costa Rica.
Alvarenga-Venutolo, A. P. (2005). Los ciudadanos y el estado de bienestar: Costa Rica en la segunda mitad del siglo XX. San José, Costa Rica: Editorial de la Universidad de Costa Rica.
Barzuna-Pérez, G. (2005). Cultura artística y popular en Costa Rica: 1950-2000 EUCR. San José, Costa Rica: Editorial de la Universidad de Costa Rica.
Carrere, A. y Saborit, J. (2000). Retórica de la pintura. Madrid, España: Editorial Cátedra.
Chevalier, J. (1986). Diccionario de los símbolos. Barcelona, España: Editorial Herder.
Chilvers, I. (1995). Diccionario de arte. Madrid, España: Alianza Editorial.
Chinchilla-Ugalde, D. (2009). El adelantado Felo García. Nación Áncora. Recuperado de http://www.nacion.com/ancora/2009/enero/25/ancora1846154.html
De Micheli, M. (1993). Las vanguardias artísticas del siglo XX. Madrid, España: Alianza Editorial.
De la Nuez, J. (2014). Modernidad última en América Latina y posturas de la crítica artística. Aisthesis, 55, 197-212.
Deneb, L. (2001). Diccionario de símbolos: selección temática de los símbolos más universales. Madrid, España: Editorial Biblioteca Nueva.
Días-Bringas, T. (2003). En el trazo de las constelaciones. San José, Costa Rica: Ediciones Perro Azul.
Eco, U. (1997). Interpretación y sobreinterpretación. Cambridge, Inglaterra: Cambridge University Press.
Fernández-Chiti, J. (2003). Diccionario de estética de las artes plásticas. Buenos Aires, Argentina: Ediciones Condorhuasi.
González-Kreysa, A. (2007). Historia general del arte. San José, Costa Rica: EUNED.
Guardia, M. E. (2008). Treinta años atrás: la plástica nacional se introduce en las corrientes de vanguardia. Escena. Revista de las artes, 31(63), 45-52.
Lucie-Smith, E. (1983). El arte hoy: del expresionismo abstracto al nuevo realismo. Madrid, España: Cátedra.
Merizalde-Salazar, C. (2013). Reflexiones éticas y estéticas a partir de "Agonía permanente" (Tesis de Licenciatura en Artes). Universidad Central del Ecuador.
Molina-Jiménez, I. (2005). Costa Rica del siglo XX al XXI. Historia de una sociedad. San José, Costa Rica: Editorial de la Universidad de Costa Rica.
Molina-Jiménez, I. (2007). Identidad nacional y cambio cultural en Costa Rica durante la segunda mitad del siglo XX. San José, Costa Rica: Editorial de la Universidad de Costa Rica.
Pérez, Y. (2009). Manifiestos subyacentes de la obra artística de Felo García. Escena. Revista de las artes, 32(64), 71-79.
Real Academia Española. (2001). Diccionario de la Real Academia Española (22 ed., Vol. 2, tomos 2, 4, 5, 6, 7, 9 y 10). Colombia: ESPASA.
Ruhrberg, y Honnef, K. (2005). Arte del siglo XX. Köln, Alemania: Taschen.
Talens, J., Romera-Castillo, J., Tordera, A. y Vicente-Hernández, E. (1999). Elementos para una semiótica del texto artístico. Madrid, España: Cátedra.
Traba, Marta. (1994). Arte de América Latina 1900-1980. Banco Interamericano de Desarrollo.
Tresidder, J. (2003). Diccionario de los símbolos: una guía ilustrada para imágenes, íconos y emblemas tradicionales. México: Grupo Editorial Tomo.
Triana-Cambronero, M. A. (2013). Las tramas de Felo García. La Nación Áncora. Recuperado de http://wfnode01.nacion.com/2010-10-31/Ancora/NotasSecundarias/Ancora2537543.aspx
Vargas-Durán, J. (1999). La producción cultural y la comunicación plástica en la modernidad. Revista Latina de Comunicación Social, 16. Recuperado de http://www.ull.es/publicaciones/latina/a1999iab/110vargas.htm
Zavaleta-Ochoa, E. (1994). Los inicios del arte abstracto en Costa Rica 1958-1971. San José, Costa Rica: Museo de Arte Costarricense.