Abstract
Research on Argentine dramaturgy has obtained in recent decades a profuse theoretical-methodological development. However, this discipline retains a challenge: to question the essentialist and binary cartographies that found certain centers and peripheries. Therefore, this paper adheres to poetic studies with a regional perspective, which refute artistic and territorial homogenizations and show silenced profiles of otherness. To achieve this goal, we address a geocritical analysis of the figuration of social deserts in the Argentine Northwest and its correlatives “orilleros”, taking as a case study the play Chingoil cómpani by Jorge Accame.
References
Accame, J. (2007). Teatro. Chingoil cómpani, Venecia, Segovia o de la poesía, Hermanos. Losada.
Bergesio, L., García Vargas, A. y Golovanevsky, L. (2008). Continuidades, desplazamientos y rupturas en los procesos de estructuración/desestructuración espacial en San Salvador de Jujuy. V Jornadas de Sociología de la UNLP. Universidad Nacional de La Plata, Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. https://www.aacademica.org/000-096/518
Collot, M. (2015). En busca de una geografía literaria. En M. García, M. J. Punte y M. L. Puppo (Comps.), Espacios, imágenes y vectores. Desafíos actuales de las literaturas comparadas (pp. 59-75). Miño y Dávila.
Conconi, A. y Ham, A. (2007). Pobreza multidimensional relativa: una aplicación a la Argentina [Documento de trabajo n° 7] CEDLAS, Centro de Estudios Distributivos, Sociales y Laborales. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/3616
De Certeau, M. (2000). La invención de lo cotidiano I. Artes del hacer. Universidad Iberoamericana.
Discépolo, A. (2009). Stéfano. En A. Discépolo y R. Cossa, El grotesco criollo: Discépolo-Cossa (pp. 83-125). Colihue.
Dubatti, J. (2011). Introducción a los estudios teatrales. Libros de Godot.
Ferullo, H. (2017). El Noroeste Argentino (NOA): notas desde la perspectiva de la economía política del desarrollo. En M. Ruffino (Ed.), El norte grande argentino. Cultura y región (pp. 281-308). Ediciones Ciccus.
García Barrientos, J. L. (2012). Cómo se comenta una obra de teatro. Ensayo de método. Paso de Gato.
Garrido, M. (Comp.) (2015). La dramaturgia de Neuquén sin fronteras. Homenaje a Alejandro Finzi. Universidad Nacional del Comahue.
Grimson, A. (2011). Los límites de la cultura. Crítica de las teorías de la identidad. Siglo XXI.
Haesbaert, R. (2010). Región, regionalización y regionalidad: cuestiones contemporáneas. Revista Antares. Letras e Humanidades, 3, 1-23. http://www.ucs.br/etc/revistas/index.php/antares/article/viewFile/416/361
Hall, S. (2003). Introducción: ¿quién necesita de la identidad? En S. Hall y P. du Gay (Comps.), Cuestiones de identidad cultural (pp. 13-39). Amorrortu.
Kadir, D. (2002). Puntos cardinales, mundos ordinales, literatura comparada. En J. E. Martínez Fernández, M. L. Cuesta Torre, M. J. Álvarez Maurín, C. Garrigós González y J. R. Rodríguez de Lera (Eds.), Estudios de literatura comparada. Norte y Sur. La sátira. Transferencia y recepción de géneros y formas textuales (pp. 43-57). Universidad de León.
Kristeva, J. (1981). Semiótica 1. Fundamentos.
Medwid, B. (2008). Mitos y realidades de la pobreza y el Mercosur. El caso de la industria azucarera en Tucumán. En A. Cimadamore (Comp.), La economía política de la pobreza (pp. 495-535). CLACSO. http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/ar/libros/clacso/crop/cimada/Medwid.pdf
Mellado, L. (Comp.) (2019). La Patagonia habitada. Experiencias, identidades y memorias en los imaginarios artísticos del sur argentino. Universidad Nacional de Río Negro.
Mouffe, C. (2007). En torno a lo político. Fondo de Cultura Económica.
Pellettieri, O. (2008). El sainete y el grotesco criollo: del autor al actor. Galerna.
Pirandello, L. (1994). El humorismo. Leviatán.
Pozuelo Yvancos, J. M. (2010). Poética de la ficción. Síntesis.
Real Academia Española. (s.f. a). Chingo. En Diccionario de la lengua española. Recuperado en 22 de mayo de 2022, de https://dle.rae.es/chingo
Real Academia Española. (s.f. b). Chingar. En Diccionario de la lengua española. Recuperado en 22 de mayo de 2022, de https://dle.rae.es/chingar
Segato, R. (2002). Identidades políticas/Alteridades históricas: una crítica a las certezas del pluralismo global. Runa: archivo para la ciencia del hombre, 23, 239-275. http://repositorio.filo.uba.ar/handle/filodigital/2253
Tizón, H. (2013). Cuentos completos. Alfaguara.
Tossi, M. (2011). Poéticas y formaciones teatrales en el Noroeste Argentino: Tucumán, 1954-1976. Dunken.
Tossi, M. (2019). Estrategias de regionalización en la historiografía del teatro argentino. Perífrasis. Revista de Literatura, Teoría y Crítica, 20, 45-65. https://doi.org/10.25025/perifrasis201910.20.03
Tossi, M. (Comp.) (2022). Antología de teatro argentino en la posdictadura. Nodos interregionales (1983-1992). Inteatro. http://inteatro.gob.ar/Files/Publicaciones/2273/tossiWEBok.pdf
Viñas, D. (1997). Grotesco, inmigración y fracaso: Armando Discépolo. Corregidor.
Comments
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2023 Mauricio Tossi