Abstract
This paper focuses on Alan Pauls' literary beginnings, specifically on his first two novels: El pudor del pornógrafo (1984) and El coloquio (1990). Through the analysis of the European and extemporaneous system of correspondences (Kafka, Klossowski, Goethe, Bataille) that intervenes in the creative process of these texts, our argumentation aims to evidence, firstly, the immediate context with which this narrative decides, from its beginnings, to antagonize: those writings related to the idea of a literary work linked to politicization, memorialism, pedagogical function, folklorism. And, secondly, closely linked to the above: the set of choices (thematic, theoretical, filiatory, formal and evaluative) that Pauls takes to make a place for himself in his national tradition. An Argentine condition of writer, that is, universal, whose formal translation, such is our hypothesis, is the composition of an “aphantasmed” language: a language carved from within by other languages, capable of exiling the writer from his own time in order to invent his own contemporaneity.
References
Aira, C. (2006). Prólogo. La metamorfosis de Franz Kafka (pp. 5-8). Ediciones Era.
Arias, H. (31 de julio de 2021). Los cuadernos de Piglia. Anfibia. https://www.revistaanfibia.com/los-cuadernos-de-piglia/
Balderston, D. (1996). Fundaciones míticas en ‘La muerte y la brújula’. Variaciones Borges, (2), 125-135. http://www.borges.pitt.edu/documents/0210.pdf
Barthes, R. (1975). Roland Barthes por Roland Barthes. Eterna Cadencia.
Barthes, R. (1977) Fragmentos de un discurso amoroso. Siglo XXI.
Bataille, G. (2016). Historia del ojo. Tusquets Editores.
Borges, J. L. (2011a) El escritor argentino y la tradición (pp. 132-135). Discusión. Sudamericana.
Borges, J. L. (2011b). Otras inquisiciones. Sudamericana.
Borges, J. L. (2011c). Fervor de Buenos Aires. Sudamericana.
Caparrós, M. (1989). Nuevos avances y retrocesos de la nueva novela argentina en lo que va del mes de abril. Babel, 2(10), 43-45. https://ahira.com.ar/wp-content/uploads/2019/02/Babel-10.pdf
Caparrós, M. (1993). Mientras Babel. Cuadernos hispanoamericanos, (157-159), 525-529.
Castro, V. (2009). ¿Posmodernos? ¿Apolíticos? ‘Grupo Shangai’: Nuevas narrativas sobre la última dictadura militar. VII Congreso Internacional Orbis Tertius, 1-8. http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/17417/Documento_completo.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Catalin, M. (2014). Con los ojos bien abiertos. Bizzio, Chejfec, Babel. Fiesta E-diciones.
Contreras, S. (2002). Las vueltas de César Aira. Beatriz Viterbo.
Deleuze, G. y Guattari, F. (1975). Kafka: Por una literatura menor. Ediciones Era.
Ferro, R. (2010). El policial: una configuración genérica l. Actas de IV Congreso Internacional de Letras, Transformaciones culturales: Debates de la teoría, la crítica y le lingüística en el Bicentenario, 2302-2305. http://2010.cil.filo.uba.ar/sites/2010.cil.filo.uba.ar/files/340.Ferro_.pdf
Goethe, J. (1984). Werther. Buenos Aires: Ed. Jackson INC.
Gramuglio, M. T. (1990). Genealogía de lo nuevo. Punto de vista (39), 5-10. https://ahira.com.ar/wp-content/uploads/2018/06/pdv39.pdf
Gramuglio, M. T. (2002). Políticas del decir y formas de la ficción. Novelas de la dictadura militar. Punto de vista (74), 9-14. https://ahira.com.ar/wp-content/uploads/2018/07/pdv74.pdf
Ibáñez, M. S. (2013). Variaciones en el policial negro El deseo de los héroes y la infelicidad en la cultura. Tesis de doctorado. Córdoba: Universidad Nacional de Córdoba. http://hdl.handle.net/11086/1230
Kafka, F. (2005a). La ventana a la calle. Contemplación (p. 24). Losada.
Kafka, F. (2005b). Poseidón. Relatos póstumos II (pp. 44-45). Losada.
Katz, A. (1990). Una novela logarítmica. Babel, 3 (19), 4. https://ahira.com.ar/wp-content/uploads/2019/02/Babel-19.pdf
Klossowski, P. (1953). Roberte, esta noche. Tusquets Editores.
Kohan, M. (2019). Diario diferido. Jornadas Ricardo Piglia. Museo de Arte Latinoamericano de Buenos Aires. https://www.youtube.com/watch?v=Gm1VF8v8eio&t=11s&ab_channel=MuseoMalba
Laurent, P. (2010). Acopio de compulsiones. Fragmentos de una conversación con Alan Pauls. Letral, (5), 116-130.
Molloy, S y Siskind, M. (2006). Poéticas de la distancia. Adentro y afuera de la literatura argentina, Buenos Aires: Grupo Editorial Norma.
Orecchia Havas, T. (2019). El último viaje de Orfeo: Los diarios de Emilio Renzi. Cuadernos LIRICO, Hors-série, 1-31. https://journals.openedition.org/lirico/7921
Pauls, A. (1982). Amor de apariencia. Cuentos de hoy mismo (pp. 197-230). Círculo de Lectores.
Pauls, A. (1984). El pudor del pornógrafo. Sudamericana.
Pauls, A. (1989a). Arlt, la máquina literaria. Historia social de la literatura argentina: Yrigoyen, entre Borges y Arlt (1916-1930) (David Viñas Ed.) (pp. 309-320). Contrapunto.
Pauls, A. (1989b). Lengua: ¡sonaste! Babel, 2 (9) no. 9, 5. https://ahira.com.ar/wp-content/uploads/2019/04/Babel-09.pdf
Pauls, A. (1990). El coloquio. Emecé.
Pauls, A. (1994). Wasabi. Alfaguara.
Pauls, A. (2000). El factor Borges. Anagrama.
Pauls, A. (2012). Elogio del acento. Temas lentos (197-208). Ediciones Universidad Diego Portales.
Pauls, A. (2014). Posfacio. El pudor del pornógrafo (pp. 133-149). Anagrama.
Pauls, A. (2018). Trance. Ampersand.
Piglia, R. (1975). Nombre falso. Seix Barral.
Piglia, R. (1980). Notas sobre Facundo. Punto de vista, (8), 15-18. https://ahira.com.ar/wp-content/uploads/2018/06/pdv8.pdf
Piglia, R. (1986). Sobre el género policial. Crítica y ficción. Anagrama.
Piglia, R. (1987). ¿Existe la novela argentina? Borges y Gombrowicz. Espacios de Crítica y Producción, (6), 13- 15.
Piglia, R. (1999). Formas breves. Debolsillo.
Piglia, R. (2005). El último lector. Anagrama.
Piglia, R. (2017). Los diarios de Emilio Renzi. Un día en la vida. Anagrama.
Premat, J. (2016). Érase esta vez. Relatos de comienzo. Sáenz Peña: Eduntref.
Rubio Gijón, P. (2012). Orden y abyección: el policial según Alan Pauls. Círculo Rojo.
Ruíz, D. G. (2016). La vida por escrito. Las novelas de Alan Pauls entre El pudor del pornógrafo e Historia del llanto. [Tesis de grado, Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación]. http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/tesis/te.1345/te.1345.pdf
Saer, J. J. (1979). El concepto de ficción. Buenos Aires: Seix Barral.
Sánchez, M. (2011). Prólogo. La ingratitud (pp. 7-11). Mardulce.
Sarlo, B. (1987). Política, ideología y figuración literaria. Ficción y política (pp. 39-60). Alianza.
Sarlo, B. (2000). Literatura, mercado y crítica. Un debate. Punto de vista, 23 (66), 1-9. https://ahira.com.ar/wp-content/uploads/2018/07/pdv66.pdf
Sarlo, B. (2007). Un relato inconsumible. Escritos sobre literatura argentina (pp. 441-443). Siglo XXI.
Virguetti, P. (2018). Las máscaras de Eros en El pudor del pornógrafo de Alan Pauls. En Raphaël Estève (Ed.) Echos d’Alan Pauls (pp. 1-20). Presses universitaires de Bordeaux.
Comments
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2023 Emiliano Rodríguez Montiel