Káñina ISSN Impreso: 0378-0473 ISSN electrónico: 2215-2636

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/kanina/oai
Proemato: A Hybrid Genre
PDF (Español) (Español (España))
HTML (Español) (Español (España))

Keywords

proemato
proemato
proemato

How to Cite

Chaverri Hernández, J. (2024). Proemato: A Hybrid Genre. Káñina, 48(2), 1–21. https://doi.org/10.15517/rk.v48i2.59758

Abstract

The aim of this work is to present and justify the proemato as a hybrid literary genre from different literary positions, through the analysis and comparison of some poetic and short narrative texts with the proematos of the Costa Rican writer Jorhan Chaverri. Characteristics are established that allow differentiating the proemato from other genres and styles of literary writing, which supports the conclusion that it is a (hybrid) genre that comes from the combination of poetry, narrative and micronarrative, but at the same time distinguished from them.

https://doi.org/10.15517/rk.v48i2.59758
PDF (Español) (Español (España))
HTML (Español) (Español (España))

References

Álamo, F. (2010). El microrrelato: análisis, conformación y función de sus categorías narrativas. Signa, 19, 161-180. https://doi.org/10.5944/signa.vol19.2010

Álvarez, O. (2013). La poesía, el poeta y el poema. Una aproximación a la poética como conocimiento. Escritos, 21(46), 223-242. https://revistas.upb.edu.co/index.php/escritos/issue/view/563

Brevilla (2017). Miniaturas de Guillermo Samperio. Revista de minificción. https://revistabrevilla.blogspot.com/2017/01/miniaturas-de-guillermo-samperio.html

Bustos, M. (1995). Cuentas, cuentos y descuentos. Editorial Tecnociencia.

Bustos, M. (2005). Microvagancias. Editorial Tecnociencia.

Cabrera, G. (2014). Bandas callejeras. Editorial Costa Rica.

Castillo, J. (2022). Cápsulas de arena. Editorial Ojo de Águila.

Castillo, M. (2021). La minificción costarricense del siglo XXI [Tesis de Maestría]. Universidad de Costa Rica.

Celda, M. (2009). Juan Pedro Aparicio y la búsqueda de un nuevo espacio narrativo: del cuento al microrrelato. En S. Crespo, M. García-Nieto, J. Pérez, A. Rivas, M. Sánchez y M. González (Coords.), Teoría y análisis de los discursos literarios. Estudios en homenaje al Profesor Ricardo Senabre, Ediciones Universidad de Salamanca (pp. 77-84). http://uvadoc.uva.es/handle/10324/26214

Chaverri, J. (2020). Fragmentos del latido. Poiesis Editores.

Chaverri, J. (2021). Realidades sonámbulas. Poiesis Editores.

Chaverri, J. (2023). PROEMATOS. Eco de otras voces. Sirena Lunar.

Contreras, F. (2012). Fragmentos de la tierra prometida. Editorial Legado.

Contreras, F. (2020). El tibio recinto de la oscuridad. Editorial Costa Rica.

Debrús, G. (2012). Las palabras en la encrucijada. Atabal.

Fernández, G. (2013). La acuarilis. Clubdelibros.

Galeano, E. (1995). El libro de los abrazos. Siglo XXI Editores.

González, N. (2020). Árbol de papel. Poiesis Editores.

Guevara, O. (Coord.). (2022). Y nada más. Narrativa breve centroamericana. Chifurnia Libros.

Herra, R. (2011). La divina chusma. Uruk Editores.

Herra, R. (2016). Artefactos. Uruk Editores.

Koch, D. (2000). Retorno al micro-relato: algunas consideraciones. https://cuentoenred.xoc.uam.mx/tabla_contenido.php?id_fasciculo=251

Lagmanovich, D. (1996). «Hacia una teoría del microrrelato hispanoamericano». Revista Interamericana de bibliografía, 1–4, s.p. http://www.educoas.org/portal/bdigital/contenido/rib/rib_1996/articulo2/cuento.aspx

Lagmanovich, D. (2006). La extrema brevedad: microrrelatos de una y dos líneas. Katay, 3–4, 38–51. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/10780

Lagmanovich, D. (2007). El microrrelato hispanoamericano. Universidad Pedagógica Nacional.

Lagmanovich, D. (2009). El microrrelato hispánico: algunas reiteraciones. Iberoamericana 9(36), 85–95. https://doi.org/10.18441/ibam.9.2009.36.85-95

Martínez, J. (2007). Reseña de La mitad del diablo. Estudios Humanísticos Filología, 29, 499–502. https://dialnet.unirioja.es/ejemplar/162409

Mateos, B. (2017). La glorieta miniatura: manifiesto genérico del microrrelato. Siglo XXI. Literatura y Cultura Españolas, 15, 81–93. https://doi.org/10.24197/sxxi.15.2017.81-93

Mateos, B. (2021). «La mitad del diablo y El juego del diábolo: intertextualidad en el relato cuántico». Ogigia. Revista electrónica de estudios hispánicos, 29, 55-77. https://doi.org/10.24197/ogigia/29.2021.55-77

Ricoeur, P. (2000). Narratividad, fenomenología y hermenéutica. Anàlisi: quaderns de comunicació i cultura, 25, 189–207. https://raco.cat/index.php/Analisi/article/view/15057

Ródenas de Moya (2008). Contar callando y otras leyes del microrrelato. Ínsula, 741, 6-9.

Rodríguez, J. (2022). El haiku en lengua española: historia y didáctica. Studia Romanistica, 22(2), 29–43. https://doi.org/10.15452/SR.2022.22.0008

Rojo, V. (2009). Breve manual (ampliado) para reconocer minicuentos. Equinoccio. https://www.academia.edu/9101339/Breve_manual_ampliado_para_reconocer_minicuentos

Rojo, V. (2016). La minificción ya no es lo que era: una aproximación a la literatura brevísima. Cuadernos de literatura, 20(39), 374–386. https://doi.org/10.11144/Javeriana.cl20-39.mnel

Salas, E. (2008). Las voces, los oficios y otras cosas. Editorial Costa Rica.

Sánchez, A. (2016). Apuntes sobre el microrrelato. La Zebra. https://lazebra.net/2016/03/01/sanchez-arguello-microrrelato/#_ftn3

Sánchez, A. (2022). Minificción centroamericana: una primera mirada a la génesis y los rasgos propios del formato narrativo breve de la región. Ístmica, 1(31), 85–118. https://doi.org/10.15359/istmica.31.5

Shua, A. (2004). Temporada de fantasmas. Páginas de Espuma.

Shua, A. (2011). Fenómenos de circo. Páginas de Espuma.

Zavala, L. (2002). El cuento ultracorto bajo el microscopio. Revista de literatura, 64(128), 539–553. https://doi.org/10.3989/revliteratura.2002.v64.i128.183

Zavala, L. (2007). De la teoría literaria a la minificción posmoderna. Ciências Sociais Unisinos, 43(1), 86–96. https://www.redalyc.org/pdf/938/93843109.pdf

Zavala, L. (2015). Hacia una semiótica de la minificción. En O. Ette., D. Ingenschay, F. Schmidt-Welle y F. Valls (Eds.), MicroBerlín: de minificciones y microrrelatos (11–20). Iberoamericana. https://publications.iai.spk-berlin.de/receive/riai_mods_00002487

Zúñiga, L. (2015). Mitófagos. B.B.B. Producciones.

Zúñiga, L. (2021). Temporada de microlugares. Poiesis Editores.

Zúñiga, L. (2022a). Las antologías: un espacio de la voz narrativa breve en Costa Rica. Letras, 72, 109–125. https://doi.org/10.15359/rl.2-72.5

Zúñiga, L. (Coord.). (2022b). Esencias. Fruit Salad Shaker Ed.

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Jorhan Chaverri Hernández

Downloads

Download data is not yet available.