Káñina ISSN Impreso: 0378-0473 ISSN electrónico: 2215-2636

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/kanina/oai
Everyday Life in the Interior of Uruguay During the Dictatorship. On La Balada de Johnny Sosa by Mario Delgado Aparaín and Ojos de caballo by Henry Trujillo
PDF (Español) (Español (España))
HTML (Español) (Español (España))

Keywords

Mario Delgado Aparaín
Henry Trujillo
everyday life
dictatorship
violence
Mario Delgado Aparaín
Henry Trujillo
cotidianeidad
dictadura
violencia
Mario Delgado Aparaín
Henry Trujillo
la vie quotidienne
dictature
violence

How to Cite

Silveira, S. (2025). Everyday Life in the Interior of Uruguay During the Dictatorship. On La Balada de Johnny Sosa by Mario Delgado Aparaín and Ojos de caballo by Henry Trujillo. Káñina, 49(1), 1–25. https://doi.org/10.15517/rk.v49i1.64839

Abstract

This article focuses on two emblematic novels in Uruguayan literature: La balada de Johnny Sosa, by Mario Delgado Aparaín, and Ojos de caballo, by Henry Trujillo. These works explore everyday life in the interior of Uruguay during the dictatorship. Through their protagonists, Johnny Sosa and Daniel Acosta, differences in the representation of daily life amid the political context are examined. Delgado Aparaín introduces Johnny Sosa, an Afro-descendant musician whose cultural identity is challenged by the dictatorship. The narrative highlights Johnny's struggle to maintain his authenticity in a repressive environment. On the other hand, Trujillo takes on a darker tone, exploring violence and despair in his portrayal of the Uruguayan interior. His characters face moral dilemmas amid pressing circumstances, revealing daily life marked by political violence. Both novels demonstrate how daily life is influenced by the dictatorship, either through small heroic acts of resistance or immersed in an undercurrent of violence. This analysis draws on Michel de Certeau's theory of everyday life, emphasizing how individuals unconsciously navigate a political and social context.

https://doi.org/10.15517/rk.v49i1.64839
PDF (Español) (Español (España))
HTML (Español) (Español (España))

References

Alzugarat, A. (2013). Letras, 40 años de literatura uruguaya (1973-2013). Nuestro Tiempo.

Benavides, W. (1987). Prólogo. En M. Delgado Aparaín, La balada de Johnny Sosa (pp. 5–8). Banda Oriental.

Blanqué, A. (11 de abril de 1997). El talento de un narrador de verdad. País Cultural N°388.

Carpentier, A. (1949). El reino de este mundo. Iberoamericana.

Chartier, R. (2001). Escribir las prácticas. Foucault, de Certeau, Marin. Manantial.

Chéjov, A. (1920). Los campesinos. Editorial Calpe.

De Certeau, M. (1996a). La invención de lo cotidiano. 1. Artes de hacer. Universidad Iberoamericana.

De Certeau, M. (1996b). La invención de lo cotidiano. 2. Habitar, cocinar. Universidad Iberoamericana.

Delgado Aparaín, M. (1982). Causa de buena muerte. Arca.

Delgado Aparaín, M. (1987). La balada de Johnny Sosa. Banda Oriental.

Delgado Aparaín, M. (1995). La balada de Johnny Sosa. Tiempos Modernos.

Cavallo, M. (7 de mayo de 2013). Entrevista con Mario Delgado Aparaín. LaRed21. https://www.lr21.com.uy/cultura/1102335-mario-delgado-aparain-asegura-que-los-delitos-de-lesa-humanidad-no-pueden-prescribir

Foucault, M. (1992). Microfísica del poder. La Piqueta.

Estévez, V. (2017). El arte de escribir, la razón de juzgar. Revista Cultural. http://www.elderechodigital.com/revistacultural/articulo_4.html

García, H. (1992). La balada de Johnny Sosa de Mario Delgado Aparain. Revista iberoamericana, 58(4), 160-161.

Giard, L. (1996). Historia de una investigación. En M. de Certeau, La invención de lo cotidiano. 1. Artes de hacer (pp. XIII–XXXV). Universidad Iberoamericana.

Gortázar, A. (2014). Versiones de Ansina en la ficción uruguaya contemporánea (1993-2001). Cuadernos LÍRICO, 14(10). https://journals.openedition.org/lirico/1706

Heller, A. (2003). Sociología de la vida cotidiana. Península.

Muñiz Cáceres, M. (s.f.). Aproximación a Mosquitos a través de Johnny Sosa. Recuperado el 31 de diciembre de 2018, de https://www.ces.edu.uy/index.php/ano-sabatico/147-mario-delgado-aparain-aproximacion-a-la-vida-y-a-la-obra

Paolini, C. (2011). El control omnipresente como herencia de la dictadura uruguaya en la nouvelle policial «El vigilante» de Henry Trujillo. Afuera, 6,(10).

Peyrou, R. (1995). Prólogo. En M. Delgado Aparaín, Las llaves de Francia: cuentos (pp. 7–10). Ediciones de la Banda Oriental.

Saint Bonnet, M. (2015). El poder muestra los dientes: exilios y cuerpos en La balada de Johnny Sosa de Mario Delgado Aparaín y La última vez que maté a mi madre de Inés Fernández Moreno [Tesis de maestría no publicada]. Universidad de Córdoba.

Torres, A. (1997). Los negros en Mario Delgado Aparaín: una poética de la subversión. Papeles de Montevideo, (2). Trilce.

Trujillo, H. (1993). Torquator. Banda Oriental.

Trujillo, H. (1996). El vigilante. Banda Oriental.

Trujillo, H. (1999). La persecución. Banda Oriental.

Trujillo, H. (2005). Ojos de caballo. Alfaguara.

Trujillo, H. (2006). Tres buitres. Banda Oriental.

Trujillo, H. (2010). Tres novelas cortas: Torquator, El vigilante, La persecución y otros relatos. EBO.

Trujillo, H. (2012). Ojos de caballo. Banda Oriental.

##plugins.facebook.comentarios##

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2025 Shubert Silveira

Downloads

Download data is not yet available.