Káñina ISSN Impreso: 0378-0473 ISSN electrónico: 2215-2636

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/kanina/oai
Fascination for and Rewriting of the Nota Roja in Hurricane Season (2017) by Fernanda Melchor
fondo portada
PDF (Español) (Español (España))
HTML (Español) (Español (España))

Keywords

Fernanda Melchor
nota roja
New Journalism
Latin American alternative crime fiction
social criticism
Fernanda Melchor
nota roja
nuevo periodismo
novela negra alternativa latinoamericana
crítica social

How to Cite

Vázquez Soriano, M. (2023). Fascination for and Rewriting of the Nota Roja in Hurricane Season (2017) by Fernanda Melchor . Káñina, 47(2), 143–163. https://doi.org/10.15517/rk.v47i2.55810

Abstract

Fernanda Melchor (Mexico, 1982) gained international fame with the publication of her novel Hurricane Season (2017), a fictional story inspired by the nota roja, the name given to the crime news in the Mexican press. As a journalist, Melchor has always claimed the impossibility of journalistic objectivism. However, she acknowledges that the fictional treatment of her novel was imposed on her by the context of extreme violence that exists in Veracruz, her home state. The objective of this work is to analyse the mechanisms that the author takes up both from Latin American alternative crime fiction (thesis developed by the writer Diego Trelles Paz, 2017), as well as from new journalism to offer us a possible story where drug trafficking and corruption have created inaccessible areas. Finally, we reflect on the fascination exerted by the nota roja in her writing: a fascination that works sometimes as a social criticism of impunity and, other times, as a mirror of our darkest impulses.

https://doi.org/10.15517/rk.v47i2.55810
PDF (Español) (Español (España))
HTML (Español) (Español (España))

References

Araujo Pulido, F. J. (2017). La violencia originada por el operativo Veracruz seguro II en la zona metropolitana de Xalapa en 2012: Un análisis desde la perspectiva de la seguridad nacional, el narcotráfico y los derechos humanos. [Tesis de maestría, Universidad Veracruzana]. https://www.uv.mx/mcs/files/2018/01/AraujoPulidoFernandoJavier.pdf

Bataille, G. (2011). L’Érotisme. Les Éditions de Minuit.

Benjamin, W. (1991). El narrador. Taurus.

Borges, J. L. (1980). Borges oral. Bruguera.

Galán Herrera, J. J. (2008). El Canon de la novela negra y policíaca. TEJUELO. Didáctica De La Lengua Y La Literatura. Educación, 1, 58-74. https://tejuelo.unex.es/article/view/2332

Guerrero Casassola y Gómez, J. (2017). Nota roja: la narrativa del crimen en el periodismo mexicano. [Tesis de doctorado, Universidad de Salamanca]. https://gredos.usal.es/bitstream/handle/10366/136889/DLE_GuerreroCasasolayGomezJ._NotaR.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Hubert, Henri y Mauss, Marcel, (1899). Mélanges d’histoire des religions. Essai sur la nature et la fonction du sacrifice. Bibliothèque Paul-Émile-Boulet de la Universidad de Quebec. https://eweb.uqac.ca/bibliotheque/archives/13866940.pdf

Ibargüengoitia, J. (1989). Humorista: agítese antes de usarse. Autopsias rápidas. Vuelta.

INEGI. (2021). Estadísticas a propósito del día mundial para la prevención del embarazo no planificado en adolescentes (datos nacionales). https://www.inegi.org.mx/contenidos/saladeprensa/aproposito/2021/EAP_Embarazos21.pdf

Íñiguez, E. (2019). Una retórica de la violencia. Narcoescrituras en Temporada de huracanes de Fernanda Melchor. Atlante. Revue d’études romanes, (11), 51-65. https://atlante.univ-lille.fr/data/images/atlante-11/51-65-03.-iniguez-una-reto-rica-de-la-violencia.pdf

Kapuscinski, R. (2005). Los cinco sentidos del periodismo. FCE.

Melchor, F. (30 de agosto de 2013). En defensa de la nota roja. Lado B. https://www.ladobe.com.mx/2013/08/en-defensa-de-la-nota-roja/

Melchor, F. (19 de marzo de 2018a). «Atreverse a la crónica de la violencia con humor: el caso de Fernanda Melchor» /Entrevistada por Irma Gallo, Revista Literal. https://literalmagazine.com/atreverse-a-la-cronica-de-la-violencia-con-sentido-del-humor-el-caso-fernanda-melchor/

Melchor, F. (diciembre 2018b). «En el corazón del crimen siempre hay un silencio: entrevista con Fernanda Melchor» / Entrevistada por Gloria Luz Godínez y Luis Alfredo Román. Revell: Revista de Estudos Literários da UEMS, 3(20), 188-195. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6862934

Melchor, F. (19 de junio de 2019a). «Temporada de huracanes de Fernanda Melchor: realismo y pesadilla en México» /Entrevistada por Sabine Peschel, DW. https://www.dw.com/es/temporada-de-huracanes-de-fernanda-melchor-realismo-y-pesadilla-en-m%C3%A9xico/a-49267872

Melchor, F.(2019b). Aquí no es Miami. Random House.

Melchor, Fernanda (julio de 2020). «Aún había mucho que decir del trópico negro» /Entrevistada por Antonio Ortuño, Revista de la Universidad de México. https://www.revistadelauniversidad.mx/articles/0abac055-4672-4847-8781-5f55b462d42c/aun-habia-mucho-que-decir-del-tropico-negro

Melchor, F. (2021). Temporada de huracanes. Random House.

«México es el segundo país más inseguro para periodistas, informó la organización Reporteros Sin Fronteras» (17 de junio de 2022). Infobae. https://www.infobae.com/america/mexico/2022/06/17/mexico-es-el-segundo-pais-mas-inseguro-para-periodistas-informo-la-organizacion-reporteros-sin-fronteras/

Monsiváis, C. (1973). Ustedes que jamás han sido asesinados. Revista de la Universidad de México, México, 1-11. https://www.revistadelauniversidad.mx/articles/827fe287-4f1d-417d-b7dc-04c6dea84edd/ustedes-que-jamas-han-sido-asesinados

Monsiváis, C. (21 de junio de 2010). Fuegos de nota roja (Carlos Monsiváis, agosto de 1992). Revista Nexos, México. https://redaccion.nexos.com.mx/fuegos-de-nota-roja-carlos-monsivais-agosto-1992/

Para leer en libertad. (22 de octubre de 2017). Fernanda Melchor «Temporada de huracanes» [Archivo de Video]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=feauHnEbV50&ab_channel=paraleerenlibertad

Pearl, M. (9 de mayo de 2022). Fernanda Melchor y la tragedia del machismo. Revista Vulture. https://www.vulture.com/article/perfil-de-fernanda-melchor-paradais.html

«Periodistas asesinadas/os en México» (s.f.). Artículo 19. https://articulo19.org/periodistasasesinados/

Piglia, R. (1992). Lo negro del policial. En Daniel Link (Ed.), El juego de los cautos. La literatura policial: de Edgar A. Poe a P.D. James. La Marca editora.

Piglia, R. (junio, 2010). Seminario Nuevas tesis sobre el cuento. MALBA. Buenos Aires.

Revista Leemas de Gandhi. (5 de abril de 2018b). Entrevista con…Fernanda Melchor [Archivo de Video]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=kHVfRIcpsFM&ab_channel=RevistaLeemasdeGandhi

Rivara, G. (julio-diciembre 2010). Apropiación de la finitud: Heidegger y el ser para la muerte. Revista En-claves del pensamiento, 4(8), 61-74. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-879X2010000200004

Rivera Garza, C. (2021). El invencible verano de Liliana. Literatura Random House.

Ruffel, L. (2012). Un réalisme contemporain: les narrations documentaires. Littérature, 166 (2), 13-25. https://doi.org/10.3917/litt.166.0013

Trelles Paz, D. (2019). Detectives perdidos en la ciudad oscura. Novela policial alternativa latinoamericana. De Borges a Bolaño. Ediciones Copé.

Walsh, R. (2010). Operación masacre. Ediciones de la Flor.

Wolfe, T. (2022). El Nuevo Periodismo. Anagrama.

Zepeda Lecuona, G. R., Jiménez Rodríguez, P. (noviembre 2020). Impunidad en homicidio doloso y feminicidio: Reporte 2020. Impunidad Cero. https://www.impunidadcero.org/articulo.php?id=142&t=impunidad-en-homicidio-doloso-y-feminicidio-reporte-2020

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Michelle Vázquez Soriano

Downloads

Download data is not yet available.