Pensamiento Actual ISSN Impreso: 1409-0112 ISSN electrónico: 2215-3586

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/pensamiento-actual/oai
The Pedagogical Leadership of the Spanish Teacher Before the New Language and Literature Programs: an Opportunity to Transform Realities
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Transformational Leadership
Pedagogical Leadership
Communicative Approach
Didactics of Language and Literature
Professional Identity
liderazgo transformacional
liderazgo pedagógico
enfoque comunicativo
Didáctica de la Lengua y la Literatura
identidad profesional

Abstract

An ideal profile of the Spanish teacher is proposed in this document, by transferring, in a contextualized way, the pedagogical leadership skills that every teacher should develop for their work with the educational community, in specific relation to this subject and the objectives of pursued formations. The foregoing, as a way of reviewing the competencies and skills necessary for these professionals to be able to put into practice, in effective ways, the objectives and contents proposed in a new program that came to break the traditional schemes of the DLL in the Costa Rican institutions. The teacher must be convinced of the role that he has as a transformer of the reality of the classroom, as a potential and real leader of these changes in the learning of Language and Literature, for the good of society. The foregoing from the tools that the current study program allows, so that it is possible to glimpse changes in the communication skills of people, in the short term, which transcend the memorization of grammatical rules and uncritical readings. In this way, some critical visions were established on the way in which educators have perceived and applied the new parameters exposed in the current Spanish program, as well as a reflexive proposal on the profile of the Spanish teacher as a pedagogical leader, who has in hands the possibility that the ministerial proposal transcends the documents, in such a way that concrete changes are produced in the way of perceiving the subject of Spanish, by the educational community.

https://doi.org/10.15517/pa.v22i38.51343
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Chinchilla Araya, T. (2017). Desde la tapia entejada hasta la Suiza centroamericana: análisis pragmático de los referentes de identidad costarricense en seis canciones populares y propuesta didáctica para el abordaje de la obra ‘El lado oculto del presidente Mora’ [Tesis de Maestría]. Universidad de Costa Rica, Sede de Occidente.

Chinchilla Araya, T. (2021). Liderazgo pedagógico en los profesores del Liceo de Alajuelita: una propuesta de gestión educativa para la promoción de una identidad profesional transformadora [Tesis de Maestría]. Universidad Nacional de Costa Rica, Campus Omar Dengo.

Dirección de Prensa y Relaciones Públicas. (2020). MEP anuncia el no retorno a las clases presenciales durante el 2020. Ministerio de Educación Pública. https://www.mep.go.cr/noticias/mep-anuncia-no-retorno-clases-presenciales-durante-2020

Domingo, J. y Barrero, B. (2012). “Reconstrucción de la identidad profesional del profesorado. Una mirada desde la orientación y la dirección”. Perspectiva Educacional, 51(2), 91-118

González, N. (2016), “El impacto del didactiquismo en el proceso educativo de la lengua y la literatura en la Educación Primaria: un reto de todos”. Revista Pensamiento Actual, 16(26), 77-91.

González, N., Méndez, M. y Quesada L. (2017). El desarrollo de la competencia lectora y su intervención didáctica desde el enfoque comunicativo en la Educación Primaria. Editorial Sede de Occidente, Universidad de Costa Rica.}

López, J., Fuentes, A. y Moreno, A. (2018). El liderazgo efectivo en los centros concertados de naturaleza cooperativa: Percepciones de sus docentes. Actualidades Investigativas en Educación, 18(3), 318-339. https://dx.doi.org/10.15517/aie.v18i3.34195

Martins, F., Cammaroto, A., Neris, L. y Canelón, E. (2009). Liderazgo transformacional y gestión educativa en contextos descentralizados”. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 9(2), 1-27. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/article/download/9540/17899/

Ministerio de Educación Pública. (2020). Orientaciones para el apoyo del proceso educativo a distancia. https://www.mep.go.cr/sites/default/files/orientaciones-proceso-educativo-distancia_0.pdf

Ministerio de Educación Pública. (2014). Programa de Español para I y II ciclo. San José, Costa Rica. Ministerio de Educación Pública.

Ministerio de Educación Pública. (2017). Programa de Español para III ciclo y Educación Diversificada. Ministerio de Educación Pública.

Rodríguez, G. (2011). Funciones y rasgos del liderazgo pedagógico en los centros de enseñanza. Educación y Educadores, 14(2), 253-267. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=83421404003

Ugarte, Jiménez, O. (30 de abril de 2021). UCR, TEC y UNED suspenden actividades presenciales durante primeras semanas de mayo. Semanario Universidad. https://semanariouniversidad.com/pais/ucr-tec-y-uned-suspende-actividades-presenciales-durante-primeras-semanas-de-mayo-por-aumento-de-casos-covid-19/

Vicerrectoría de Vida Estudiantil. (2020). UNA suspende clases presenciales y toma medidas para su personal administrativo. Universidad Nacional. https://www.vidaestudiantil.una.ac.cr/noticias/2315-una-suspende-clases-presenciales-y-toma-medidas-para-su-personal-administrativo

Comments

Downloads

Download data is not yet available.