Abstract
The enjoyment of literature goes hand in hand with the motivation it has. It is a challenge to get adolescents interested in reading and to be able to understand literature as an ally for entertainment and not as an obligation. To get students excited, it is important to generate new ways of approaching the text, and transmedia studies are a good tool to achieve this. Through adaptations of literary texts into comics, the student learns a new way of appreciating literature and enjoying the stories, which is why the proposal to work on a story by Edgar Allan Poe and its respective adaptation into comics was generated as a central axis for reading motivation.
References
Corben, R. & Margopoulos, R. (s.f.). La guarida del horror. MAX Cómics.
Cubillo, R. (2013). La intermedialidad en el siglo XXI. Diálogos. Revista electrónica de historia, (2), 169-179.
Diago, E. & Nieto, M. (1989). El cómic como recurso didáctico: una reflexión coeducativa. Tabanque: Revista pedagógica, (5), 53-66. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2255814
Eisner, W. (2007). Los cómics y el arte secuencial. NORMA Editorial.
Jenkins, H. (2006). Convergence culture. La cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Paidós.
López, A., Jerez, I. & Encabo, E. (2016). Aproximación educativa ante los nuevos formatos narrativos. Revista chilena de literatura, (94), 197-214.
Maza, A. (2013). Un acercamiento al cómic: origen, desarrollo y potencialidades. Acotaciones, (50), 12-16.
Piñol, C. (2003). El gran libro de cómo dibujar cómics. Ediciones Martínez Roca, S. A.
Oreamuno, Y. (2016). La lagartija de la panza blanca. Editorial Librería Alma Mater.
Poe, E. (2017). Narraciones extraordinarias. Alma Clásicos Ilustrados.
Rodríguez, J. (1991). El Cómic y su utilización didáctica: Los Tebeos en la Enseñanza. Editorial Gustavo Gili, S. A.
Sampierie, R. y Fernández, B. (2010). Metodología de la investigación. Mc Graw Hill.
Sánchez-Mesa, D. (2017). La literatura en expansión. Intermedialidad y transmedialidad en el cruce entre la Literatura Comparada, los Estudios Culturales y los New Media Studies. Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada, (27), 6-27.
Sánchez-Mesa, D., Alberich-Pascual, J. & Rosendo, N. (2016). Narrativas transmediales. Artnodes, (18), 2-7.
Scolari, C. (2013). Narrativas transmedia. Cuando todos los medios cuentan. Centro Libros PAPF.