Pensamiento Actual ISSN Impreso: 1409-0112 ISSN electrónico: 2215-3586

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/pensamiento-actual/oai
Implementation of Digital Technologies, paradoxes and risks in the Educational Systems in Latin America
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Digital Technologies
ICT
LKT
digital tolls
risk of the use of technologies
educational quality
Tecnologías digitales
TIC
TAC
herramientas digitales
riesgos del uso de tecnologías
calidad educativa

Abstract

This essay presents a bibliographic analysis on the implementation of digital technologies in the educational sector in Latin America; a tour is made of some documents that support government and educational policies, as well as the approach taken from the pandemic caused by COVID-19. In addition, it deals with teacher preparation in digital technologies and the barriers that are shown when implementing them, as well as a series of paradoxes that manifest when incorporating digital technologies. Finally, some risks of the use of said technologies for underage students are exposed.

https://doi.org/10.15517/pa.v22i39.53358
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Banco Interamericano de Desarrollo [BID]. (2020). La educación en tiempos del coronavirus: Los sistemas educativos de América Latina y el Caribe ante COVID-19. http://dx.doi.org/10.18235/0002337

Bernal, S. y Ibarrola, S. (2015). Liderazgo del profesor: objetivo básico de la gestión educativa. Revista Iberoamericana de educación, 67, 55-70. https://rieoei.org/RIE/article/view/205

Cabero, J. y Ruiz, J. (2018). Las Tecnologías de la información y la comunicación para la inclusión: reformulando la brecha digital. International Journal of Educational Research and Innovation, 9, 16-30. https://rio.upo.es/xmlui/bitstream/handle/10433/10379/2665-Article%20Text-8692-1-10-20171109.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Cano, S., Collazos, C., Flórez, L., Moreira, F. y Ramírez, M. (2020). Experiencia del aprendizaje de la Educación Superior ante los cambios a nivel mundial a causa del COVID-19. Campus Virtuales, 9(2), 51-59. http://uajournals.com/ojs/index.php/campusvirtuales/article/view/734

CEPAL–UNESCO. (2020). Informe COVID-19. La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19. https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/45904/1/S2000510_es.pdf

Escribano, E. (2018). El desempeño del docente como factor asociado a la calidad educativa en América Latina. Revista Educación, 42(2), 1-15. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/article/view/27033/html

García, J. (2013). El sentido de las mediaciones tecnológicas en el ámbito educativo: apuntes desde la autonomía y el cuidado. Actas del VII Congreso Internacional e Filosofía de la Educación, Madrid, España. https://www.researchgate.net/publication/268744587_El_sentido_de_las_mediaciones_tecnologicas_en_el_ambito_educativo_apuntes_desde_la_autonomia_y_el_cuidado

Garrote, G. (2013). Uso y abuso de tecnologías en adolescentes y su relación con algunas variables de personalidad, estilos de crianza, consumo de alcohol y autopercepción como estudiante [Tesis de doctorado publicada, Universidad de Burgos]. https://riubu.ubu.es/bitstream/handle/10259/219/Garrote_P%E9rez_de_Alb%E9niz.pdf;jsessionid=A4BA050F8B844DFEB53A7ECFDD79B596?sequence=1

Guerra, M. y Jordán, V. (2010). Políticas públicas de Sociedad de la Información en América Latina: ¿una misma visión? CEPAL y Organización de Naciones Unidas. https://bit.ly/2TD7Za0

Gutiérrez, Y. (2020), El rol del docente actual frente a la masiva utilización de las TIC. Revista Lengua y Cultura, 1(2), 53-57. https://repository.uaeh.edu.mx/revistas/index.php/lc/article/download/5430/7036/

León, J. (2020). ¿Cómo ha sido el contacto entre docentes y estudiantes en la nueva modalidad de clases a distancia? Programa Estado de la Nación. https://estadonacion.or.cr/como-ha-sido-el-contacto-entre-docentes-y-estudiantes-en-la-nueva-modalidad-de-clases-a-distancia/

Lugo, M. (2016). Entornos Digitales y políticas educativas: dilemas y certezas. Instituto Internacional de Planeamiento de la Educación [IIPE-UNESCO]. http://unesdoc.unesco.org/images/0024/002458/245810S.pdfL

Nieto, R. (2012). Educación Virtual o Virtualidad de la Educación. Revista Histórica de la Educación Latinoamericana, 14(19), 137-150. http://dx.doi.org/10.9757/Rhela.19.06

Moreno, I. (2015). Para qué sirven las TIC. Aula de Innovación Educativa, 240(2), 33-37. http://colectivoescuelaabierta.org/Para_que_sirven_las_TIC-Aula.pdf

OREALC/UNESCO. (2012). Antecedentes y criterios para la elaboración de políticas docentes en América Latina y el Caribe. http://mapeal.cippec.org/wp-content/uploads/2014/06/UNESCO-Antecedentes-y-Criterios-para-la-elaboracion-de-politicas-docentes-en-AL-2012.pdf

Pulfer D. y Poggi, M. (2014). Informe sobre tendencias sociales y educativas en américa latina 2014. Políticas TIC en los sistemas educativos de América Latina. https://virtualeduca.org/documentos/centrodocumentacion/2014/siteal-informe-2014-politicas-tic.pdf

Sunkel, S., Trucco, D. y Espejo, A. (2014). La integración de las tecnologías digitales en las escuelas de América Latina y el Caribe. Organización de las Naciones Unidas. https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/36739/1/S20131120_es.pdf

Torres, P. y Cobo, J. (2017). Tecnología educativa y su papel en el logro de los fines de la educación. Educere, 21(68), 31-40. https://www.redalyc.org/pdf/356/35652744004.pdf

UNESCO. (2015). Marco de Acción Educación 2030. Hacia una educación de calidad, inclusiva y equitativa y un aprendizaje a lo largo de la vida para todos. [Foro] Incheon República de Corea. https://www.se.gob.hn/media/files/articles/Marco_de_Accin_Educacin_2030_version_espanol.pdf

UNESCO-OREALC. (2017). Reporte: Educación y habilidades para el siglo XXI. Reunión Regional de Ministros de Educación de América Latina y el Caribe, Buenos Aires, Argentina.

UNICEF. (2017). Estado Mundial de la Infancia 2017, Niños en un Mundo Digital. https://www.unicef.org/media/48611/file

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.

Copyright (c) 2022 Pensamiento Actual

Downloads

Download data is not yet available.