Abstract
The COVID-19 pandemic has caused global changes, at the educational level, face-to-face lessons were suspended. The Universidad private in Costa Rica provides access to virtual platforms and educational strategies to achieve education in non-contact environments. The objective of the research is to determine the student's perspective on virtual educational methodologies and the use of technological resources. The quantitative, descriptive and cross-sectional research carried out on 159 students of the Nutrition Career at the University, during the first and second semesters of 2020, results in positive evaluations of the virtual education modality, for comfort, creativity and accessibility, in addition to being considered adequate in the use of platforms and media. Virtual adaptations to laboratories are considered uncreative and limiting of learning.
References
Asociación Médica Mundial. (2000). Declaración de Helsinki de la Asociación Médica Mundial. https://www.wma.net/es/policies-post/declaracion-de-helsinki-de-la-amm-principios-eticos-para-las-investigaciones-medicas-en-seres-humanos/
Crisol-Moya, E., Herrera-Nieves, L. y Montes-Soldado, R. (2020). Educación virtual para todos: Una revisión sistemática. Education in the Knowledge Society, 21, 1-13. https://doi.org/10.14201/eks.23448
Escalante, J. L., Valerio, A. y Feltrero, R. (2020). Uso de Moodle con estudiantes universitarios de Educación: Perspectivas de sus experiencias con el aprendizaje combinado. Cuaderno de Pedagogía Universitaria, 17(34), 48–58. https://doi.org/10.29197/cpu.v17i34.395
García-Peñalvo, F. J., Abella-García, V., Corell, A. y Grande, M. (2020). La evaluación online en la educación superior en tiempos de la COVID-19. Education in the Knowledge Society, 21, 1-26. https://revistas.usal.es/index.php/eks/article/view/eks20202112/0
Hodges, C., Moore, S., Lockee, B., Trust, T. y Bond, A. (2020). The difference between emergency remote teaching and online learning. Educause Review. https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning
Kikut, L. (2020). Análisis de resultados de la evaluación de la virtualización de cursos en la UCR ante la pandemia por COVID-19: Perspectiva estudiantil. https://www.cea.ucr.ac.cr/images/stea/Eval_Doc/Analisis_Virtualizacion__I-2020.pdf
Mangisch, G. C. y Mangisch, M. del R. (2020). El uso de dispositivos móviles como estrategia educativa en la universidad. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 23(1), 201–222. https://doi.org/10.5944/ried.23.1.25065
Ministerio de Salud de Costa Rica. (6 de marzo de 2020). Caso confirmado por COVID-19 en Costa Rica. https://www.ministeriodesalud.go.cr/index.php/centro-de-prensa/noticias/741-noticias2020/1555-caso-confirmado-por-covid-19-en-costa-rica
Monge, J. y Méndez, V. H. (2007). Ventajas y desventajas de usar laboratorios virtuales en educación a distancia: la opinión del estudiantado en un proyecto de seis años de duración. Revista Educación, 31(1), 91-108. https://www.redalyc.org/pdf/440/44031106.pdf
Morado, M. F. (2017). Educación sin distancias en entornos virtuales: Comunidades de aprendientes y paradigma emergente. Editorial Académica Española.
Morado, M. F. (2018). Complex and Innovative Virtual Learning Environments: An Experience of Participatory Creation from an Emergent Paradigm. Revista Electrónica Educare, 22(1), 1-17. http://dx.doi.org/10.15359/ree.22-1.18
Organización de la Naciones Unidas. (2020). Informe de políticas: la educación durante la Covid-19 y después de ella. https://www.un.org/sites/un2.un.org/files/2020/09/policy_brief_-_education_during_covid-19_and_beyond_spanish.pdf
Organización Mundial de la Salud. (2020). WHO Director -General's opening remarks at the media briefing on COVID-19-11 March 2020. https://www.who.int/dg/speeches/detail/who-director-general-s-opening-remarks-at-the-media-briefing-on-covid-19---11-march-2020
Quesada, R. (2006). Evaluación del aprendizaje en la educación a distancia “en línea”. RED. Revista de Educación a Distancia, 6(30), 1-15. https://www.um.es/ead/red/M6/quesada.pdf
Serra, L. M., Martínez, A., Baglán, J., Berro, E., Danel, O. y Zacca, G. (2020). Virtualización del proceso docente de la carrera de medicina en aula virtual Fajardo. http://www.informaticahabana.cu/sites/default/files/ponencia-2020/SLD080.pdf
UNESCO. (2020). COVID-19: 10 Recommendations to plan distance learning solutions. https://www.unesco.org/en/articles/covid-19-10-recommendations-plan-distance-learning-solutions#:~:text=Decide%20on%20the%20use%20high,broadcasting%20through%20radios%20and%20TVs.
Vialart, M. N. (2020). Estrategias didácticas para la virtualización del proceso enseñanza aprendizaje en tiempos de COVID-19. Educación Médica Superior, 34(3). http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/2594/1057
Comments
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.
Copyright (c) 2022 Pensamiento Actual