Abstract
In the following essay two technological changes were selected that impact education systems today. The first one is computing and its origins, evolution and positioning in educational systems are discussed. The second one, about Augmented Reality, which is presented as an innovative tool that can capture the attention of new generations, as it provides options for teachers to incorporate them into their lessons. It is proposed that both changes should be strengthened based on the student body and all the people involved in the educational system, in search of greater access and dynamization of teaching and learning.
Keywords: computing, augmented reality, technology, education, Costa Rica.
References
Adela | Trigésimo Aniversario del PRONIE MEP-FOD. Evidencias de Aportes a la Educación y al Desarrollo del País. (2019, diciembre 17). Adela. https://adeladigital.net/es/publicacion/trigesimo-aniversario-del-pronie-mep-fod-evidencias-de-aportes-a-la-educacion-y-al-desarrollo-del-pais/
Araníbar, V. (2022). El día de Ada Lovelace y por qué es importante reconocer el rol de las mujeres en tecnología. Recuperado 2 de diciembre de 2022, de https://hub.laboratoria.la/el-dia-de-ada-lovelace-y-por-que-es-importante-reconocer-el-rol-de-las-mujeres-en-tecnologia
Badilla, E. (1991). Informática educativa en Costa Rica a partir de 1987. Revista de Educación, 15 (1), 7-17.
Barceló, M. (2008). Una historia de la informática. Barcelona, España: Universitat Oberta de Cataluña. Recuperado de http://www.digitaliapublishing.com.una.idm.oclc.org/a/20591/una-historia-de-la-informatica
Barquero, K. (2019). Estos serán los diez puestos de mayor demanda en 2020. La República. Consultado el 21 de mayo del 2021.https://www.larepublica.net/noticia/estos-seran-los-diez-puestos-de-mayor-demanda-en-2020
Bermejo, J. (2017). Vivir en Internet: Retos y reflexiones para la educación. Revista Complutense De Educación, 28(2), 663-665. https://doi.org/10.5209/RCED.52417
BBC Mundo (2010). El hombre que inventó el teléfono celular. BBC. Consultado el 13 de mayo del 2020. https://www.bbc.com/mundo/ciencia_tecnologia/2010/04/100426_inventor_telefono_celular_pl
De la Horra, I. (2017). Realidad Aumentada, una revolución educativa. Edmetic, Revista de Educación Mediática y TIC, 6 (11), 9-22. https://doi.org/10.21071/edmetic.v6i1.5762
García, G., Jiménez, C., & Marín, J. (2020). La trascendencia de la Realidad Aumentada en la motivación estudiantil. Una revisión sistemática y meta-análisis. ALTERIDAD.Revista de Educación, 15(1), 36-46. https://doi.org/10.17163/alt.v15n1.2020.03
Gutiérrez, L. (2011). Conectivismo como teoría de aprendizaje: conceptos, ideas, y posibles limitaciones. Revista Educación y Tecnología, 1, 111-122.
Hiraldo, R. (2009). Uso Educativo de Internet en las Instituciones de Educación Superior de la Provincia de Santiago de los Caballeros. UNED-C.R. Costa Rica.
Ilárraz, C. (2022). Legislación, eficiencia y flexibilización espectral en las redes de quinta generación. Derecho Digital e Innovación. Digital Law and Innovation Review, 5 (11).
López, F., Ravanal, E., Palmas, C., & Merino, C. (2021). Niveles de representación externa de estudiantes de educación secundaria acerca de la división celular mitótica: una experiencia con realidad aumentada. Pixel-Bit, 62, 7-38 https://doi.org/10.12795/pixelbit.84491
Magallanes, L., y Ladaga, S. (2013). Saberes digitales, ¿saberes profesionales? Una lectura del ciberperiodismo desde el conectivismo. Revista de Comunicación, 12, 83–109.
Caín, C. (10 de marzo de 2018). Ada Lovelance, la matemática que allanó el camino para la programación. New York Times. Recuperado de https://www.nytimes.com/es/2018/03/10/espanol/cultura/ada-lovelace-obituario-overlooked.html
Organización Mundial de la Salud (2020). Rolling updates on coronavirus disease (COVID-19) Fuente: consultado el 13 de mayo del 2020.https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/events-as-they-happen
Ovalles, L. (2014). Conectivismo, ¿un nuevo paradigma en la educación actual?. Mundo FESC, 4(7), 72-79.
Ramírez, A., Morales, A., y Olguín, P. (2015). Marcos de referencia de saberes digitales. EDMETIC, 4(2), 112-136. https://doi.org/10.21071/edmetic.v4i2.3965
Rodríguez, R. (2005). Telefonía móvil celular: origen, evolución, perspectivas. Revista Científica Ciencias Holguín Trimestral, Revista Ícono, 14 (2), 212-226. https://doi.org/10.7195/ri14.v9i2.24
Salinas, J. (2011). Diseño y moderación de entornos virtuales de aprendizaje (EVA). Education In The Knowledge Society (EKS), 12(3), 347-348. doi:10.14201/eks.8497
Suarez, C. (2016). Los entornos virtuales de aprendizaje como instrumento de mediación. Education In The Knowledge Society (EKS), 4(1). https://doi:10.14201/eks.14342
Torres, E. (2011). Internet y educación en América Latina. Revista Latinoamericana De Derechos Humanos, 20(1), 91-98. Recuperado de https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/derechoshumanos/article/view/190
Valk, J, Rashid, A. & Elder, L. (2010). Using mobile phones to improve educational outcomes: An analysis of evidence from Asia. International Review of Research in Open and Distance Learning, 11(1), 117–140. http://doi.org/1492-3831
Comments
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.
Copyright (c) 2023 Pensamiento Actual