Pensamiento Actual ISSN Impreso: 1409-0112 ISSN electrónico: 2215-3586

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/pensamiento-actual/oai
Analysis of pre-professional practices in the Social Work Degree, Western Campus, UCR
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

pre-professional practices
Social Work training
theoretical-methodological dimension
technical-operational dimension
ethical-political dimension
prácticas preprofesionales
formación en Trabajo Social
dimensiones teórico-metodológicas
técnico-operativa
ético-política

How to Cite

Piñeiro Ruiz, D. ., & Arroyo Navarro, I. . (2024). Analysis of pre-professional practices in the Social Work Degree, Western Campus, UCR. Pensamiento Actual, 24(43). https://doi.org/10.15517/pa.v24i43.62869

Abstract

This article presents the results of a study conducted at the Western Campus of the University of Costa Rica (UCR) by two professors from the Social Work program (CTS-SO) during the 2019-2020 period. The research focused on the potential of pre-professional practices as fundamental spaces for theoretical-practical integration, representing a key pedagogical resource for the training of Social Workers. These practices enable students to go beyond abstract theoretical knowledge, interact with social realities from the outset of their training, and actively engage in them, contributing to social transformation through the three dimensions of professional intervention: theoretical-methodological, technical-operational, and ethical-political, aimed at achieving an academically and contextually relevant practice. The study employed a qualitative methodology and was carried out with a group of students who completed their undergraduate Social Work internships between 2013 and 2018. The main findings indicate that pre-professional practices serve as growth spaces where the dialogue between university education and social reality fosters a practical understanding of the theoretical, technical, and ethical-political content taught in the classroom. Additionally, it was observed that these practices strengthen a socio-critical perspective in students regarding the needs of diverse populations and groups in the country.

https://doi.org/10.15517/pa.v24i43.62869
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Acevedo, M., & Beiza, P. (2008). Las prácticas de pregrado de Trabajo Social y su aporte a la formación profesional del estudiante en la Universidad Academia de Humanismo Cristiano [Tesis de licenciatura, Universidad Academia de Humanismo Cristiano]. http://bibliotecadigital.academia.cl/bitstream/handle/123456789/1618/ttraso253.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Aguilar, C., Barquero, K., Cisneros, S., González, A., López, M., & Prado, G. (2015). La práctica vinculada con los espacios locales en la formación académica de la Escuela de Trabajo Social de la Universidad de Costa Rica, en el período 1976-2011 [Memoria de Seminario de Graduación de licenciatura, Universidad de Costa Rica]. http://www.ts.ucr.ac.cr/binarios/tfglic/tfg-l-2015-07.pdf

Angulo, A., Hernández, M., & Rodríguez, T. (2011). El estudio de la categoría trabajo en la formación académica de la profesión de Trabajo Social, desde la perspectiva de las estudiantes [Memoria de Seminario de Graduación de licenciatura, Universidad de Costa Rica]. http://www.ts.ucr.ac.cr/binarios/tfglic/tfg-l-2011-02.pdf

Asamblea Legislativa de la República de Costa Rica. (2022, 4 de mayo). Reforma integral de la Ley N° 3943, Ley orgánica del Colegio de Trabajadores Sociales. La Gaceta N° 81. https://trabajosocial.or.cr/reforma-integral-de-la-ley-n-3943-ley-organica-del-coltras/

Ávila, G. (2016). Nuevas dimensiones del Trabajo Social: Aportes desde la creatividad, innovación y tecnología. Documentos, (2), 10-13. http://www.ts.ucr.ac.cr/binarios/pela/pl-000604.pdf

Calderón, C., Ron Barahona, V., Caicedo, G., & Garcés, J. (2017). Teoría y práctica: Bases del aprendizaje significativo, reflexiones y orientaciones metodológicas. Educación Física y Deportes, (231). https://www.efdeportes.com/efd231/teoria-y-practica-bases-del-aprendizaje-significativo.htm

Castillo, T., Gutiérrez, E., Quirós, A., & Navarro, C. (2013). Formación en la Escuela de Trabajo Social de la Universidad de Costa Rica: Naturaleza y transformaciones de la práctica académica institucional en el período 2004-2011 [Memoria de Seminario de Graduación de licenciatura, Universidad de Costa Rica]. http://repositorio.sibdi.ucr.ac.cr:8080/jspui/handle/123456789/1820

Durán, M. (2012). El proyecto ético-político del Trabajo Social: Aportes para la construcción de un proyecto profesional crítico desde la intervención en procesos de salud-enfermedad mental. Documentos de Trabajo Social, (51), 121-139. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4642147

Fallas, Y. (2012). La cuestión teórico-metodológica en el Trabajo Social costarricense: Reflexiones sobre su particularidad. Reflexiones, 91(1), 87-96. https://www.redalyc.org/pdf/729/72923937007.pdf

Falla, U., Gómez, S., & Rodríguez, R. (2011). La intervención en lo social y la construcción de un proyecto político del Trabajo Social. Tabula Rasa, (15), 195-219. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=39622587011

Gordillo, M. (1985). El problema de la relación entre teoría y práctica en educación, según el pensamiento alemán contemporáneo: Consecuencias para la orientación educativa. Revista Española de Pedagogía, (167), 17-35. https://revistadepedagogia.org/wp-content/uploads/2018/04/2-El-Problema-de-la-Relaci%C3%B3n-entre-Teor%C3%ADa.pdf

Guerra, Y. (2003). Instrumentalidad del proceso de trabajo y Servicio Social. En E. Borgianni, C. Montaño, & Y. Guerra (Eds.), Servicio social crítico: Hacia la construcción del nuevo proyecto ético-político profesional (pp. 136-161). Cortez Editora.

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, L. (2010). Metodología de la investigación (5.ª ed.). McGraw-Hill.

Iamamoto, M. (2008). El Servicio Social en la contemporaneidad: Trabajo y formación profesional. Cortez Editora.

Kisnerman, N. (1998). Pensar el Trabajo Social: Una introducción desde el construccionismo (2.ª ed.). Editorial Lumen Hvmanitas.

Llerena, O. (2015). El proceso de formación profesional desde un punto de vista complejo e histórico-cultural. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 15(3), 1-23. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44741347028

Midgley, J. (2008). Desigualdad global, poder y el mundo unipolar: Implicancias para la educación en Trabajo Social. Revista Trabajo Social de Chile, (74), 13-18. https://revistatrabajosocial.uc.cl/index.php/RTS/article/view/19251/15845

Oliver, J., Santana, V., Ferrer, B., & Ríos, J. (2015). Las prácticas profesionales y la formación laboral en la carrera Sistema de Información en Salud. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 15(3), 1-18. https://www.scielo.sa.cr/pdf/aie/v15n3/1409-4703-aie-15-03-00487.pdf

Pacheco, T. (2012). La formación profesional: Práctica institucionalizada, estrategia escolarizada y proyecto educativo en permanente evaluación. Revista Iberoamericana de Educación, 60(3), 1-10. https://doi.org/10.35362/rie6031304

Sayago, Z., & Chacón, M. (2006). Las prácticas profesionales en la formación docente: Hacia un nuevo diario de ruta. Educere, 10(32), 55-66. https://www.redalyc.org/pdf/356/35603209.pdf

Villalobos, M. (2013). El Trabajo Social y lo técnico operativo: Una aproximación crítica de la instrumentalidad en el sistema penitenciario. Revista Costarricense de Trabajo Social, (25), 39-52. https://revista.trabajosocial.or.cr/index.php/revista/article/view/278

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.

Copyright (c) 2024 Doris Piñeiro Ruiz, Illiana Arroyo Navarro

Downloads

Download data is not yet available.
', 'auto'); ga('send', 'pageview');