Abstract
¾ Motozintla is a city with high risk of disasters caused by hidrometeorologic reasons, such as hurricanes and torrential raining periods. Big loss of material and lives have been registered. The objective of this study is to analyze the perceptions of health and disasters carried by students who live within this county of Chiapas State, Mexico. Methods: We applied 378 questionnaires that contained closed and open questions to students in the Centro de Bachillerato Tecnológico Industrial y de Servicios No. 243, (Center for Tecnological Industrial and Services Baccalaurate No.243) as well as to students of the Universidad de Ciencias y Artes de Chiapas (University of Sciences and Arts of Chiapas). The questions focused on health and its relation to disasters. Results: it shows that 45.5% of the consulted student population perceived health in an integral manner as a physiological, psychological and social well-being; 26.7% perceived it as the absence of disease, pain or discomfort. 26.2% mentioned diverse aspects of individual well-being related to nutrition, the feeling of well or bad or other satisfactions in life. In terms of the context of disasters, 36.8% perceived disaster as a presence of natural phenomena; 29.4% perceived it as an event that provokes destruction and death. The remaining 17.2% mentioned disaster as some kind of physical or social problem, as something sudden or as a danger. Conclusion: The majority of the students perceived health as a physical, psychological and social well-being. In their view, the disasters are related to natural phenomena and, in general terms, they underestimate the risk: health does not depend on or is related to disasters.
References
Alcántara Moreno, G. (2008). La definición de salud de la Organización Mundial de la Salud y la interdisciplinariedad. Sapiens. Revista Universitaria de Investigación, 9(1), 93-107.
Álvarez Gordillo, G. D. (2011). Educación y gestión del riesgo de desastres. Procesos educativos en la Cuenca Alta Grijalva. San Cristóbal de Las Casas, Chiapas, México: Tlapalabrería.
Álvarez Gordillo, G. D., Álvarez Gordillo, L. M., Eroza Solana, E., y Dorantes Jiménez, J. E. (2008). Propuesta educativa para la gestión del riesgo de desastres en la Región Sierra de Chiapas, México. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 13(38), 919-943.
Benyakar, M. (2002). Salud Mental y desastres. Nuevos desafíos. Revista Neurología, Neurocirugía y Psiquiatría, 35(1), 3-25.
Calero, J. L., y Santana, F. (2001). Percepciones de un grupo de adolescentes sobre iniciación sexual, embarazo y aborto. Revista Cubana de Salud Pública, 27(1), 50-57.
Caponi, S. (1997). Georges Canguilhem y el estatuto epistemológico del concepto de salud. História, Ciências, Saúde-Manghinhos, 4(2), 287-307.
Fernández Moreno, Y. (2008). ¿Por qué estudiar las percepciones ambientales? Una revisión de la literatura mexicana con énfasis en Áreas Naturales Protegidas. Espiral, 15(43), 179-202.
Gaborit, M. (2006). Desastres y trauma Psicológico. Pensamiento Psicológico, 2(7), 15-39.
García Acosta, V. (2005). El riesgo como construcción social y la construcción social de riesgos. Desacatos, (19), 11-24.
Gil Lacruz, M., y Gil Lacruz, A. I. (2007). Percepción de la salud según sexo y edad. Revista Ciencias Sociales, 3-4(117-118), 183-195.
Perevochtchikova, M., y Lezama de la Torre, J. L. (2010). Causas de un desastre: Inundaciones del 2007 en Tabasco, México. Journal of Latin American Geography, 9(2), 73-98.
Portero López, P., Cirne Lima, R., y Mathieu, G. (2002). La intervención con adolescentes y jóvenes en la prevención y promoción de la salud. Revista Española de Salud Pública, 76(5), 577-584.
Schlaepfer Pedrazzini, L., e Infante Castañeda, C. (1990). La medición de salud: Perspectivas teóricas y metodológicas. Salud Pública de México, 32(2), 141-155.