Reflexiones Journal ISSN Impreso: 1021-1209 ISSN electrónico: 1659-2859

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/reflexiones/oai
Public Higher Education: macro trends in times of Globalization of Capital
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
Audio del resumen en español (Español (España))

Keywords

Latin American University
Public Higher Education
Commodification
University autonomy
Accreditation of Universities
Universidad Latinoamericana
Educación Superior Pública
Mercantilización
Autonomía Universitaria
Acreditación de Universidades

How to Cite

Meoño Molina, R. (2023). Public Higher Education: macro trends in times of Globalization of Capital. Reflexiones Journal, 102(1). https://doi.org/10.15517/rr.v102i00.54780

Abstract

Introduction: Capitalism as a prevailing mode of production at the planetary level has been reconfiguring and, for several decades, it has exhibited new patterns in its operation that impact all spheres of life in society, including education. Humanity is going through a historical moment in which that society was turned into a great market and public higher education began to be treated as «commodity».

Objectives: Demonstrate that in the current moment of evolution of the capitalist system, higher education is being disputed, to turn it into another instrument at the service of capital.

Method and Techniques: With a Latin American perspective, and using the Marxist-based critical historical method, the article uses a bibliographic review to address different macro-strategies that are impacting Public Higher Education in the Region and in the Costa Rican context.

Results: Higher education today is being transfigured so that it ceases to be a public good, a social and universal right, and becomes one more commercial service.

Conclusions: Constant fights for state budgets; an explosive growth of private sector institutions; accreditation systems that aim not only to blur the differences and tensions between the public sector and the private sector, but also to promote internationalization processes and the transnationalization of higher education at a regional and global level; injuries to university autonomy; as well as modifications in the working conditions of academic work; they are part of the contemporary trends that threaten the Latin American Public University.

https://doi.org/10.15517/rr.v102i00.54780
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
Audio del resumen en español (Español (España))

References

Antonio, Simón y Vivar, Verónica. 2022. «La crisis actual de USAC y la defensa de la educación pública superior», acceso el 9 de abril 2023, https://americacentral.fes.de/actual/la-crisis-actual-de-usac-y-la-defensa-de-la-educacion-publica-superior#:~:text=Ahora%20vamos%20a%20la%20actualidad,cortes%20del%20sistema%20de%20justicia

Baudrit, Luis. 2005. «Repensar la Autonomía de la Universidad de Costa Rica», acceso el 4 de abril 2023, http://www.ucr.ac.cr/medios/documentos/2011/Repensar_la_autonomia_universitaria_Luis_Baudrit_2005.doc

Cea, Maryelos. 2021. «Teletrabajo aumentó 40% en América Latina durante la pandemia», La Nación, 12 de septiembre. https://www.nacion.com/el-mundo/interes-humano/teletrabajo-aumento-40-en-america-latina-durante/WRUY5DO6KVHXXJFX4SFNEOFTZQ/story/

CEPAL. 2021. «Panorama Social de América Latina 2020», acceso el 5 de abril 2023, https://www.cepal.org/es/publicaciones/46687-panorama-social-america-latina-2020

Didriksson, Axel. 2008. «Contexto Global y Regional de la Educación Superior en América Latina y el Caribe». En Tendencias de la Educación Superior en América Latina y el Caribe editado por Ana Lucía Gazzola y Axel Didriksson, 21-54. Caracas, Venezuela: IESALC-UNESCO.

McClintock, Matt. 2018. «Tendencias de los mercados emergentes: Fuerza de trabajo líquida», acceso el 2 de abril 2023 https://www.processmaker.com/es/blog/emerging-market-trends-liquid-workforce/

Meoño Molina, Rita Andrea. «Educación Superior Pública en Costa Rica: rompiendo el límite del debate». Tesis doctoral, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, 2012a. https://www.bdtd.uerj.br:8443/handle/1/15916

— 2012b. «Autonomía Universitaria: Conquista en permanente disputa», acceso el 4 de abril 2023 https://www.ucr.ac.cr/medios/documentos/2012/Conferencia-escrita-AU-Conquista-en-permanente-disputa.pdf

Mészáros, István. 2005. A educação para além do capital. São Paulo, Brasil: Boitempo Editorial.

Observatorio Legislativo Argentino. 2021. «Uberización, la nueva modalidad de precarización laboral», acceso el 31 de marzo 2023 https://olegisar.org/uberizacion-la-nueva-modalidad-de-precarizacion-laboral/

Organización de las Naciones Unidas. 2022a. «El desempleo en América Latina bajará en 2022, aunque seguirá más alto que antes de la pandemia», acceso el 3 de abril 2023, https://news.un.org/es/story/2022/01/1502672

— 2022b. «La pandemia frenará la economía durante los dos próximos años, prevé el Banco Mundial», acceso el 3 de abril 2023, https://news.un.org/es/story/2022/01/1502402

Organización Internacional del Trabajo. 2020. «El teletrabajo durante la pandemia de COVID-19 y después de ella. Guía práctica», acceso el 7 de abril 2023, https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---ed_protect/---protrav/---travail/documents/publication/wcms_758007.pdf

— 2022. «Informe de referencia de la OIT. Perspectivas Sociales y del Empleo en el Mundo. Tendencias 2022», acceso el 4 de abril 2023, https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---dgreports/---dcomm/---publ/documents/publication/wcms_834068.pdf

— 2023. «Informalidad y pobreza laboral lastran a mercados de trabajo en América Latina y el Caribe», acceso el 1 de abril 2023, https://www.ilo.org/americas/sala-de-prensa/WCMS_867505/lang--es/index.htm

Ponce, Aníbal. 2007. Educação e luta de classes. São Paulo, Brasil: Cortez.

Programa Estado de la Nación. 2008. Segundo Informe Estado de la Educación. San José, Costa Rica: PEN

Vargas, José Ángel. 2022. «Nuevo liderazgo en el Conare: A propósito del Acuerdo FEES 2023». Semanario Universidad, 12 de octubre. https://semanariouniversidad.com/opinion/a-proposito-del-acuerdo-fees-2023/#:~:text=El%20Acuerdo%20de%20la%20Comisión,potenciar%20el%20acervo%20histórico%2C%20el

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Rita Meoño Molina

Downloads

Download data is not yet available.