Abstract
Introduction: The results of the research carried out by the Heritage, Development and Society Program of the School of Sociology of the National University of Costa Rica are presented.
Objective: with the purpose of identifying the cultural practices and interest of the Sociology undergraduate students and in order to create a cultural and academic profile.
Method: A quantitative methodology, of a descriptive nature, was used through the structured interview technique, self-applied, by Google form, in adaptation to the health context caused by COVID 19, these interviews were applied between June and July 2021, to 141 undergraduate students.
Results: The main result is that the students, in general, has a low cultural consumption, which ranges between casual and sporadic in terms of practices such as: visiting museums, theaters, cinemas, national parks and archeological sites, among others, which is related with the possession of a low cultural capital level, influenced by the fact that both parents mostly have a low educational level that turn into a little cultural capital, as well.
Conclusions: Despite the low cultural capital that was identified, the Sociology students express an interest in studying cultural issues, which must be taken advantage of by the School of Sociology, to correct the gaps in access and enjoyment of the cultural field.
References
Almanza, Verónica. 2005. «Los estudios sobre el consumo cultural: algunas observaciones metodológicas». Revista Razón y Palabra 47 (octubre-noviembre). https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=199520655004
Arango Gaviria, Luz. 2009. «Condición estudiantil y cultura académica en Sociología: dimensiones de clase y género». Revista Colombiana de Sociología. Vol. 32, Num. 2. (julio-diciembre) Universidad Nacional de Colombia. Bogotá. https://www.redalyc.org/pdf/5515/551556266004.pdf
Alfonso Guzmán, Sergio Rommel. 2013. «Usos del tiempo y consumo cultural de los estudiantes universitarios». Revista de la educación superior. 42(165): 171-176. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-27602013000100010&lng=es&tlng=es.
Arellano Ceballos, Aideé C., y Ceballos de la Mora, Graciela. 2018. «Consumo cultural y jóvenes universitarios: una reflexión desde la comunicación». Revista Diapasón. (verano):122-149. http://ww.ucol.mx/interpretextos/pdfs/69_inpret2012.pdf
Astete Barrenechea, Carlos. 2017. «Pierre Bourdieu: el poder en el campo de la educación y la pedagogía. Horizonte de la Ciencia». Horizonte de la ciencia 7(marzo-julio): 223-239. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=570960868016
Berger, Peter y Thomas Luckman. 1976. La construcción social de la realidad. Argentina, Buenos Aires: Amorrotu.
Bigott Suzzarini, Belkis V. 2007. Consumo cultural y educación. Revista de Investigación 61: 85-120. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=376140375004
Bourdieu, Pierre y Alain Darbel. 2003. El amor al arte. Los museos europeos y su público. Ediciones Paidós Ibérica S.A.
Bourdieu, Pierre y Jean-Claude Passeron. 1970. La reproducción. Minuit.
– 1973. Los herederos. Los estudiantes y la cultura. Labor.
Bourdieu, Pierre. 1997. Capital cultural, escuela y espacio social. Siglo XXI editores S.A
– 2011. Las estrategias de reproducción social. Siglo XXI Editores S.A.
– 2012. La distinción. Criterio y bases sociales del gusto. Santillana Ediciones Generales, S.L.
Cadenas, Hugo. 2014. Cultura y diferenciación de la sociedad: La cultura en la sociedad moderna. Polis, Revista Latinoamericana, 39: 1-18. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=30533388012
Chuaqui, Benedicto. 2002. Acerca de la historia de las universidades. Revista Chilena Pediátrica. V.73 n. 6 Santiago, noviembre. https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0370-41062002000600001
Consejo Internacional de Museo. 2020. Coronavirus (COVID-19) y museos: impacto, innovaciones y planificación postcrisis. ICOM España. https://www.icom-ce.org/2020/04/01/coronavirus-covid-19-y-museos-impacto-innovaciones-y-planificacion-postcrisis/
Durán Salvatierra, Sylvie. s.f. Cultura, una herramienta, indispensable para impulsar el desarrollo sostenible en Centroamérica. Estudio diagnóstico sobre el turismo cultural en Centroamérica. Oficina Regional de la UNESCO en Centroamérica.
García Canclini, Néstor. 1995. El consumo sirve para pensar. En: Consumidores y ciudadanos. Conflictos multiculturales de la globalización. Grijalbo. 41-55. Disponible en https://perio.unlp.edu.ar/catedras/comunicacionyrecepcion/wp-content/uploads/sites/135/2020/05/garcia_canclini._el_consumo_sirve_para_pensar.pdf
Getino, Octavio. 2003. Turismo. Entre el ocio y el neg-ocio. Identidad cultural y desarrolo económico para América Latina y el Mercosur. Buenos Aires, Argentina: Ediciones Ciccus.
Infobae. S.a. Radiografía de la desigualdad de género en la cultura. https://www.infobae.com/cultura/2018/12/05/radiografia-de-la-desigualdad-de-genero-en-la-cultura/
Instituo Nacional de Estadística y Censos. 2014. Clasificación de ocupaciones de Costa Rica (COCR-2011). Costa Rica: Instituto Nacional de Estadística y Censos.
http://sistemas.inec.cr/sitiosen/sitiosen/Archivos/COCR_2011.pdf
– 2017. Encuesta Nacional de Cultura 2016: principales resultados. Costa Rica: Ministerio de Cultura y Juventud. https://admin.inec.cr/sites/default/files/media/reenc2016-27092017_2.pdf
Montecino Aguire, Sonia. S. a. Leer, navegar y observar: Lecturas de género al consumo cultural. Observatorio cultural. https://observatorio.cultura.gob.cl/index.php/2018/10/03/oc-2-articulo-2/
Observatorio Cultural. S.a. Casos de participación cultural. Sexo como variable y género
como telón de fondo. https://observatorio.cultura.gob.cl/index.php/2021/06/29/casos-de-participacion-cultural-sexo-como-variable-y-genero-como-telon-de-fondo/
Oliva Abarca, Jesús Eduardo. 2018. El concepto de capital cultural como categoría de análisis de la producción cultural. Revista Análisis 93: 337-353. https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/analisis/article/view/3735
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. S. f. Cultura para el desarrollo sostenible. https://es.unesco.org/themes/cultura-desarrollo-sostenible#:~:text=La%20cultura%20forma%20parte%20de,globales%20para%20transformar%20nuestro%20mundo.
Organización de las Naciones Unidas. S. f. La Declaración Universal de Derechos Humanos. https://www.un.org/es/about-us/universal-declaration-of-human-rights
Porro Gutiérrez, Jacinto. 2014. Sociología del consumo cultural. En Manual Atalaya. Apoyo a la gestión cultural. Universidad de Cádiz. https://atalayagestioncultural.uca.es
Prieto Rodríguez, Juan; Pérez Villadóniga, María José y Sara Suárez Fernández. 2018. El consumo cultural ¿cuestión de gusto o de precio? El Observatorio Social. Universidad de Oviedo, España. https://elobservatoriosocial.fundacionlacaixa.org/es/-/el-consumo-cultural_cuestion-de-gusto-o-de-precio
Romero Amado, Jorge. 2020. Aproximación al consumo cultural en estudiantes universitarios de Economía en Puebla, México. Última Década 53: 210-234. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-22362020000100210
Rosas Mantecón, Ana. 2017. «Públicos: Historia Y Contemporaneidad». Publicaciones Digitales ENCRyM, julio. https://revistas.inah.gob.mx/index.php/digitales/article/view/11164.
Salazar, Adriana; Madrigal, Álvaro y Delgado, Antonio. (2016). Perfil del público consumidor del producto museístico de Costa Rica: Museo Nacional, Museos del Banco Central de Costa Rica y Museo de Arte Costarricense. Lara Segura & Asociados. San José, Costa Rica
Salazar, Adriana; Delgado, Antonio y Madrigal (2017) Perfil del público visitante del Museo del Jade de Costa Rica. Ponencia presentada en el XXXI Congreso ALAS. Asociación Latinoamericana de Sociología. Realizado del 3 al 8 de diciembre de 2017. Montevideo, Uruguay.
Smith, William. 2008. Does gender influence online survey participation. San José State University. United States. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED501717.pdf
Suárez Dominguez, José Luis y José Luis Alarcón González. 2015. Capital cultural y prácticas de consumo cultural en el primer año de estudios universitarios. Revista Interamericana de Educación de Adultos 1 (enero-junio): 42-62. https://www.redalyc.org/pdf/4575/457544923004.pdf
Sunkel, Guillermo. 2002. Una mirada otra. La cultura desde el consumo. En: Estudios y otras prácticas intelectuales latinoamericanas en cultura y poder. Buenos Aires, Argentina: CLACSO.
Comments
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Antonio Delgado Ballestero, Álvaro Madrigal Mora, Adriana Salazar Miranda