Specters and Corpses: Methodological Considerations on Central American Art from the Perspective of Oral History and the Archive

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15517/es.v85i1.62789

Keywords:

oral sources, cultural archives, historical memory, Central American art, archival memory

Abstract

Introduction: This reflection proposes a balance on some fundamental theoretical-methodological decisions and considerations for developing research on art in and from Central America. Development: First, it highlights the importance of oral sources and access to archives in historical-cultural research processes, emphasizing their capacity to offer a living, situated, and contextual dimension of artistic production. Additionally, it reflects on the ethical and political implications of working with cultural archives and memory in Central America, understanding this work as an action that goes beyond methodology to position itself in the realm of the political. As an example, a case study focused on the history of modern art collections in national museums and the circulation of artists from Costa Rica and Guatemala in international circuits during the second half of the 20th century is presented. Conclusion: From this experience, the methodological challenges and lessons derived from working with archives and oral histories are discussed, highlighting the urgency to preserve and value these sources for a richer understanding of the Central American artistic and cultural legacy. Reflecting on these practices invites us to recognize that research is also a form of political and ethical action that contributes to making visible subjectivities and historical memories.

Downloads

Download data is not yet available.

References

de Garay, G. (1999). Las fuentes orales. En G. von Wobeser (Coord.), Reflexiones sobre el oficio del historiador (pp. 145-158). Universidad Nacional Autónoma de México, Instituto de Investigaciones Históricas.

Fumero, P. (2010). Los estudios culturales en Centroamérica: El doctorado en estudios de la sociedad y la cultura, Universidad de Costa Rica. Tabula Rasa, (12), 293-313. https://doi.org/10.25058/20112742.397 DOI: https://doi.org/10.25058/20112742.397

García Ferreira, R., & Taracena Arriola, A. (2017). La guerra fría y el anticomunismo en Centroamérica. FLACSO Guatemala.

García-Nieto París, M. C. (1989). Fuentes orales e historia. Studia Historica. Historia Contemporánea, 6-7, 105-111.

Jelin, E. (2002). Los trabajos de la memoria. Siglo XXI Editores.

Mackenbach, W. (2016). Literatura, memoria e historia en Centroamérica. Ius Fugit: Revista Interdisciplinar de Estudios Histórico-Jurídicos, 19, 354-358.

Mbembe, A. (2002). The Power of the Archive and its Limits. En C. Hamilton, V. Harris, J. Taylor, M. Pickover, G. Reid, & R. Saleh (Eds.), Refiguring the Archive (pp. 19-27). Springer. https://doi.org/10.1007/978-94-010-0570-8_2 DOI: https://doi.org/10.1007/978-94-010-0570-8_2

McClung Fleming, E. (1974). Artifact study: A proposed model. Winterthur Portfolio, 9, 159-175. DOI: https://doi.org/10.1086/495829

Moss, W. (1988). Oral history: What is it and where did it come from? En D. Stricklin & R. Sharpless (Eds.), The Past Meets the Present: Essays on Oral History (pp. 5-14). University Press of America.

Nora, P. (2008). Pierre Nora en Les lieux de mémoire (J. Rilla, Ed. & L. Masello, Trad.). Ediciones Trilce. (Original publicado en 1984).

Portelli, A. (1991). Lo que hace diferente a la historia oral. En D. Schwarzstein (Ed.), La historia oral (pp. 36-51). Centro Editor de América Latina.

Repositorio Centroamericano de Patrimonio Cultural. (s. f.). Colecciones de Arte Moderno Centroamericano: SXX-SXXI. https://repositorio.iiarte.ucr.ac.cr/handle/123456789/2

Rufer, M. (2018). El archivo, la fuente, la evidencia: De la extracción a la ruptura poscolonial. En M. P. Meneses, & K. Bidaseca (Eds.), Epistemologías del Sur: Epistemologias do Sul (pp. 85–110). CLACSO. https://doi.org/10.2307/j.ctvnp0k5d.6 DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctvnp0k5d.6

Stoler, A. L. (2009). Along the archival grain: Epistemic anxieties and colonial common sense. Princeton University Press. http://www.jstor.org/stable/j.ctt7rtrg DOI: https://doi.org/10.1515/9781400835478

Vindas Solano, S. (2018). La autora junto a Gabriela Sáenz, durante la revisión de fuentes hemerográficas, en la Biblioteca Nacional de Guatemala [fotografía]. Archivo personal de la autora.

Vindas Solano, S. (2019a). El artista Rodolfo Abularach mostrando sus famosas “estelas” durante una entrevista con la autora en su residencia en Ciudad de Guatemala [fotografía]. Archivo personal de la autora.

Vindas Solano, S. (2019b). La autora durante una entrevista con el artista guatemalteco Luis Díaz en su residencia en Ciudad de Guatemala [fotografía]. Archivo personal de la autora.

Vindas Solano, S. (2020). Entrevista vía Zoom con Julia Vela, exdirectora de la Dirección General de Bellas Artes de Guatemala, durante la pandemia [fotografía]. Archivo personal de la autora.

Vindas Solano, S. (2021). Hacer exportable a Centroamérica: Activación de circuitos artísticos internacionales y su impacto en la consolidación de los Museos de Arte Moderno y sus colecciones en Guatemala y Costa Rica, 1950-1996 [tesis doctoral, Universidad de Costa Rica]. Repositorio Kérwá. https://hdl.handle.net/10669/83689

Vindas Solano, S. (2024). Oralidades, literacidades y lenguajes artísticos [ponencia]. VII Congreso de la Red Iberoamericana de Estudios sobre Oralidad (RIEO): Corporalidades, territorios y formación de ciudadanías: urdimbres y búsquedas.

Weld, K. (2014). Paper Cadavers: The Archives of Dictatorship in Guatemala. Duke University Press. https://doi.org/10.2307/j.ctv1220jkp DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv1220jkp

Published

2025-07-30

Issue

Section

Academic reflections