Aesthetics and Social Struggle in the Narrative of Ramón Amaya Amador
DOI:
https://doi.org/10.15517/es.v85i1.61778Keywords:
Central American narrative, banana novel, denunciation, paratextuality, semiologyAbstract
Introduction: The cover of a novel contains mediation in which the design and the illustration are the result of the vision of those who made it. Once approved, it is transformed into a visual narrative constituted by a succession of relations of similarity, disposition or opposition with what it discursively contains. Objective: The paper analyzes a visual corpus of the covers of Prisión verde (editions from 1950 to 2010) and Destacamento rojo (editions from 1962 to 2018) by Ramón Amaya Amador. Methods: According to Genette, paratextuality assumes the existence of a surface on which a cultural text and its subsequent edition are created. This is examined through the variability of images, which determines the reception environment and the represented iconography of banana exploitation. Results: The semiotics of the covers links the predominant aesthetics in the labor representation of the Honduran working class from two perspectives: the self-perception of the problematized situation in Amaya Amador’s narrative and the foreign illustrations, in which the gaze of another alien to the sociohistorical and geographical context in Honduras predominates. Conclusions: Revisiting banana novels from the paratextual element implies an exercise in memory and textuality where representations of the local world and its exploitation are inserted within the narrative discourse of denunciation.
References
Álamo Felices, F. (2013). Paratextualidad y novela: las partes del texto o el diseño editorial. Dicenda, 31, 7-25. https://doi.org/10.5209/rev_DICE.2013.v31.43628 DOI: https://doi.org/10.5209/rev_DICE.2013.v31.43628
Amaya Amador, R. (1990). Prisión verde (6ta ed.). Editorial Universitaria.
Amaya Amador, R. (1962). Destacamento rojo. Ediciones Palomar.
Amaya Fúnez, C. (s. f.). Ramón Amaya Amador. https://www.ramon-amaya-amador.com/
Barahona, M. (2017). Honduras en el siglo XX. Una síntesis histórica. Editorial Guaymuras.
Barboza-Leitón, I. (2021). Las luchas campeñas en dos novelas bananeras hondureñas, Iztapalapa Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, 42(91), 159-165. https://doi.org/10.28928/ri/912021/aot1/barbozaleitoni DOI: https://doi.org/10.28928/ri/912021/aot1/barbozaleitoni
Brea, J. L. (2010). Las tres eras de la imagen. Imagen-materia, film, E-image. Ediciones Akal.
Canales, Á. (1962). Destacamento rojo [Portada de libro]. En R. Amaya Amador, Destacamento rojo (1ra ed.). Ediciones Palomar. https://www.ramon-amaya-amador.com/index.php/multimedia/portadas/98-destacamento-rojo-portadas#primera-edicion
Casa de la Cultura, Olanchito, Yoro. (2021, 9 de abril). Presentación pictórica: Mural representativo basado en la Novela “Prisión verde” del escritor Ramón Amaya Amador. Autor: Delmer Mejía [Imagen]. Facebook. https://www.facebook.com/permalink.php/?story_fbid=3009142952637497&id=1607812942770512
Cirlot, J. E. (1992). Diccionario de símbolos (9na ed.). Editorial Labor.
Das grüne Gefängis [Portada de libro]. (1958). En R. Amaya Amador, Das grüne Gefängis [Prisión verde] (H. Wiltsch, Trad.). Verlag Tribune. https://ramon-amaya-amador.com/index.php/multimedia/portadas?start=11#edicion-alemana
Destacamento rojo [Portada de libro]. (1982). En R. Amaya Amador, Destacamento rojo (1ra ed.). Editorial Universitaria. https://www.ramon-amaya-amador.com/index.php/multimedia/portadas/98-destacamento-rojo-portadas#edicion-1982
Destacamento rojo [Portada de libro]. (2004). En R. Amaya Amador, Destacamento rojo (4ta ed.). Editorial Casablanca. https://www.ramon-amaya-amador.com/index.php/multimedia/portadas/98-destacamento-rojo-portadas#edicion-2004
Destacamento rojo [Portada de libro]. (2018). En R. Amaya Amador, Destacamento rojo (5ta ed.). Editorial Ramón Amaya Amador. https://www.ramon-amaya-amador.com/index.php/multimedia/portadas/98-destacamento-rojo-portadas
Gaínza, G. (2006). El libro y la provocación del sentido. Letras, 39, 11-25. https://doi.org/10.15359/rl.1-39.1 DOI: https://doi.org/10.15359/rl.1-39.1
Genette, G. (1989). Palimpsestos. La literatura en segundo grado. Taurus.
Grinberg Pla, V., & Mackenbach, W. (2009). Representación política y estética en crisis: el proyecto de la nación mestiza en la narrativa bananera y canalera centroamericana. En V. Grinberg Pla, & R. Roque-Baldovinos (Eds.), Tensiones de la modernidad: Del modernismo al realismo, Hacia una historia de las Literaturas Centroamericanas (tomo II, pp. 375-412). F&G Editores.
Laínez, J. R. (1974). Prisión verde [Portada de libro]. En R. Amaya Amador, Prisión verde. Editorial Ramón Amaya Amador. https://ramon-amaya-amador.com/index.php/multimedia/portadas?start=11#edicion-1974
Lotman, I. (2003). La semiótica de la cultura y el concepto de texto. Lotman desde América. Entrextos. Revista Electrónica Semestral de Estudios Semióticos de la Cultura, (2), 121-126.
Mejía Durón, D. (1993). Prisión Verde [Portada de libro]. En R. Amaya Amador, Prisión verde (7ma ed.). Editorial Ramón Amaya Amador. https://ramon-amaya-amador.com/index.php/multimedia/portadas?start=11#edicion-1993
Molina Jiménez, I. (2016). Príncipes de las remotidades. Carlos Luis Fallas y los escritores proletarios costarricenses del siglo XX. EUNED.
Portillo Villeda, S. G. (2011). Campeñas, campeños y compañeros: Life and work in the banana fincas of the North Coast of Honduras, 1944-1957 [Doctoral dissertation, Universidad de Cornell University, United States]. Cornell eCommons. https://ecommons.cornell.edu/server/api/core/bitstreams/08d8a88f-320d-4244-b07f-8e197f196fea/content
Prisión verde [Portada de libro]. (1950). En R. Amaya Amador, Prisión verde. Editorial Latina. https://ramon-amaya-amador.com/index.php/multimedia/portadas?start=11#primera-edicion
Prisión verde [Portada de libro]. (1957). En R. Amaya Amador, Prisión verde. AGEPE. https://ramon-amaya-amador.com/index.php/multimedia/portadas?start=11#edicion-argentina
Prisión verde [Portada de libro]. (1962). En R. Amaya Amador, Prisión verde (2da ed.). Editorial de Arte y Literatura de Shanghai. https://ramon-amaya-amador.com/index.php/multimedia/portadas?start=11#edicion-china
Prisión verde [Portada de libro]. (1983). En R. Amaya Amador, Prisión verde (2da ed.). Editorial Ramón Amaya Amador. https://ramon-amaya-amador.com/index.php/multimedia/portadas?start=11#edicion-1983
Prisión verde [Portada de libro]. (1987). En R. Amaya Amador, Prisión verde (3ra ed.). Editorial Universitaria. https://ramon-amaya-amador.com/index.php/multimedia/portadas?start=11#edicion-1987
Prisión verde [Portada de libro]. (2010). En R. Amaya Amador, Prisión verde (26va ed.). Editorial Ramón Amaya Amador. https://ramon-amaya-amador.com/index.php/multimedia/portadas?start=11#ultima-edicion
Rodríguez, G. (2023). Anchuria. Una historia posible de la Banana Republic. mimalapalabra editores.
Soluri, J. (2013). Culturas bananeras: Producción, consumo y transformaciones socioambientales. Siglo del Hombre Editores.
Vlachová, R. (1968). [Portada de libro]. En R. Amaya Amador, Destacamento rojo (5ta ed.). Vydavatel’stvo Politickej Literatúry. https://www.ramon-amaya-amador.com/index.php/multimedia/portadas/98-destacamento-rojo-portadas#edicion-checoslovaca
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ivannia Barboza-Leitón

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
- Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado bajo la licencia de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista, asimismo permite la creación de nuevas obras a partir del trabajo publicado.
- Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.