A Historical Look at Cuban Cinema Today: the Image that Is Constructed (2016-2024)
DOI:
https://doi.org/10.15517/es.v85i1.61918Keywords:
cinematography, crisis, hegemony, history, societyAbstract
Introduction: Since 1959, Cuban cinema has become one of the most influential cinematographies of the continent. Marked by trends such as Neorealism and the New Wave, it developed an important social outlook on different national and continental issues. However, since the beginning of the 21st century, its production points in other directions that do not contribute to this referential image. Objective: The paper aims to analyze how the economic crisis, the lack of resources, the progressive emigration, and the State pressure from its cultural policies constitute some of the causes that affect this reality. Methods: Historical-logical and critical analysis methods were employed. Results: The study demonstrates that the current Cuban cinema is immersed in a production and creation crisis, as well as under certain hegemonic pressures. Conclusions: Finally, it is determined that its capacity for social gazes and aesthetic experimentation has been reduced in recent years.
Downloads
References
Agencia Cubana de Noticias. (2020, 20 de diciembre). El Mayor, una película necesaria. http://www.acn.cu/cultura/74414-el-mayor-una-pelicula-necesaria
Alonso, A. (Director). (2016). El hijo del sueño [película]. ICAIC.
Asamblea de Cineastas Cubanos. (2023, 26 de septiembre). Declaración de la Asamblea de Cineastas Cubanos [imagen adjunta]. Facebook. https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=185431787916184&id=100093480919395&ref=embed_post
Baron, G., & Álvarez Pitaluga, A. N. (2024). A Cultural History of the Cuban Revolution: Power, Hegemony and the Pursuit of Independent Voices. Editorial Peter Lang. DOI: https://doi.org/10.3726/b21727
Baron, G., Stock, A. M., & Álvarez Pitaluga, Á. N. (2017). The Cinema of Cuba. Contemporary Film and the Legacy of Revolution. Editorial I.B. Tauris. DOI: https://doi.org/10.5040/9781350988545
Brugués, A. (Director). (2011). Juan de los muertos [película]. Producciones de la 5ta Avenida; La Zanfoña; ICAIC; Canal Sur.
Burke, P. (2000). Formas de historia cultural. Alianza Editorial.
Caballero, R. (2009). Lágrimas en la lluvia. Dos décadas de un pensamiento sobre cine (1987-2007). Ediciones ICAIC; Editorial Letras Cubanas.
Cabrera Monzón, D., Oliva Ferrales, M., & Maturell Senon, C. (2024, 18 de diciembre). No se ha avanzado en los aspectos de mayor impacto en el pueblo. GRANMA. https://www.granma.cu/cuba/2024-12-18/no-se-ha-avanzado-en-los-aspectos-de-mayor-impacto-en-el-pueblo-18-12-2024-23-12-55
Chijona, G. (Director). (2022). Amores Oscuros [película]. ICAIC.
Colomé, C. G. (2024, 23 de septiembre). Más de 850.000 cubanos llegaron a Estados Unidos desde 2022 en “el éxodo más grande de la historia de Cuba”. El País. https://elpais.com/us/actualidad/2024-09-24/mas-de-850000-cubanos-llegaron-a-estados-unidos-desde-2022-en-el-exodo-mas-grande-de-la-historia-de-cuba.html
Cremata, J. C. (Director). (2005). Viva Cuba [película]. ICAIC.
Cremata, J. C. (Director). (2012). Contigo, pan y cebolla [película]. ICAIC.
Cuba, la Ley N° 169. (2009). Cinémas d’Amérique latine, (17), 169-171. https://doi.org/10.4000/cinelatino.1735 DOI: https://doi.org/10.4000/cinelatino.1736
Daranas, E. (Director). (2014). Conducta [película]. ICAIC.
Daranas, E. (Director). (2017). Sergio & Serguéi [película]. ICAIC.
Del Río, J. (2019, 25 de enero). Inocencia y los estándares del cine histórico cubano. La Jiribilla. Revista de Cultura Cubana. https://www.lajiribilla.cu/inocencia-y-los-estandares-del-cine-historico-cubano/
Del Valle Dávila, I., & Villaça, M. (2019). Revolución Cubana y documental - 60 años [editorial]. Doc On-line, 12-22. https://ojs.labcom-ifp.ubi.pt/doc/article/view/651
Diario Libre. (2017, 14 de marzo). VIDEO | Censuran película “Santa & Andrés” en festival de Nueva York por presión de La Habana. https://www.diariolibre.com/revista/cine/censuran-pelicula-santa--andres-en-festival-de-nueva-york-por-presion-de-la-habana-XJ6568725
Fornet, A. (2013). Las trampas del oficio. Apuntes sobre cine y sociedad. Ediciones ICAIC.
García, J. A. (2015). Intrusos en el paraíso. Editorial Oriente.
Gil, A. (Director). (2018). Inocencia [película]. ICAIC.
Giraud, P. (Director). (2006). La edad de la peseta [película]. ICAIC.
Giraud, P. (Director). (2008). Omertá [película]. ICAIC.
Giraud, P. (Director). (2022). El caso Padilla [documental]. Acontrafilms.
Gramsci, A. (1966). El materialismo histórico y la filosofía de Benedetto Croce. Edición Revolucionaria.
Gubern, R. (2014). Historia del cine. Editor digital Titivilus.
Guevara Valdés, A. (2008). ¿Y si fuera una huella? Ediciones Autor; Festival del Nuevo Cine Latinoamericano.
Hamlet, L. (Director). (2010). Casa Vieja [película]. ICAIC.
Hamlet, L. (Director). (2011). Fábula [película]. ICAIC.
Hamlet, L. (Director). (2016). Ya no es antes [película]. ICAIC.
Harari, Y. (2024). Nexus. Una breve historia de las redes sociales de información desde la Edad de Piedra hasta la IA. Editorial Random House.
Inchausti, E. (Director). (2010). Larga distancia [película]. ICAIC.
Lechuga, C. (Director). (2012). Melaza [película]. ICAIC.
Lechuga, C. (Director). (2017). Santa y Andrés [película]. ICAIC.
Lechuga, C. (Director). (2022). Vicenta B [película]. Coproducción internacional Cuba-Colombia-Noruega-Reino Unido.
Le Goff, J. (2005). Pensar la Historia. Modernidad, presente, progreso. Editorial Paidós.
López, R. (Director). (2020). El Mayor [película]. ICAIC.
Ministerio de Trabajo y Seguridad Social. (2024, 14 de febrero). La economía cubana en 2023 y perspectivas para 2024 (I). https://www.mtss.gob.cu/noticias/la-economia-cubana-en-2023-y-perspectivas-para-2024-i
Padrón, I. (Director). (2011). Habanastation [película]. ICAIC.
Pérez, F. (Director). (2003). Suite Habana [película]. ICAIC.
Pérez, F. (Director). (2014). La pared de las palabras [película]. ICAIC.
Pérez, F. (Director). (2016). Últimos días en La Habana [película]. ICAIC.
Pérez, F. (Director). (2018). Insumisas [película]. ICAIC.
Pérez, F. (Director). (2022). El mundo de Nelsito [película]. ICAIC.
Perogurría. J. (Director). (2015). Fátima o el parque de La Fraternidad [película]. ICAIC.
Pimentel, O. (2020). El Mayor, errores históricos. El Camagüey. https://www.elcamaguey.org/el-mayor-errores-historicos
Ross, D. (Director). (2024). La espera [película]. Producción independiente.
Salazar Navarro, S. (2017). Cine, revolución y resistencia. La política cultural del Instituto Cubano del Arte e Industria Cinematográficos (ICAIC) hacia América Latina (1ª ed.). Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales; Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología.
Sánchez, J. L. (Director). (2020). Buscando a Casal [película]. ICAIC.
Solás, H. (Director). (2005). Barrio Cuba [película]. ICAIC.
Solaya, M. (Directora). (2014). Vestido de Novia [película]. ICAIC.
Victorero Molina, E. (2022). La industria del cine en Cuba. Propuestas de acciones para su fomento en La Habana. Economía y Desarrollo, 166(1), 1-20. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0252-85842022000100010&lng=es&tlng=es
Vilá, J. (Director). (2024). Farándula: la película [película]. Aline Entertainment.
Vilar, J. (Director). (2013). La Habana de Fito [documental]. Cooperativas Producciones.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Antonio Álvarez Pitaluga

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
- Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado bajo la licencia de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista, asimismo permite la creación de nuevas obras a partir del trabajo publicado.
- Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.