A Historical Look at Cuban Cinema Today: the Image that Is Constructed (2016-2024)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15517/es.v85i1.61918

Keywords:

cinematography, crisis, hegemony, history, society

Abstract

Introduction: Since 1959, Cuban cinema has become one of the most influential cinematographies of the continent. Marked by trends such as Neorealism and the New Wave, it developed an important social outlook on different national and continental issues. However, since the beginning of the 21st century, its production points in other directions that do not contribute to this referential image. Objective: The paper aims to analyze how the economic crisis, the lack of resources, the progressive emigration, and the State pressure from its cultural policies constitute some of the causes that affect this reality. Methods: Historical-logical and critical analysis methods were employed. Results: The study demonstrates that the current Cuban cinema is immersed in a production and creation crisis, as well as under certain hegemonic pressures. Conclusions: Finally, it is determined that its capacity for social gazes and aesthetic experimentation has been reduced in recent years.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agencia Cubana de Noticias. (2020, 20 de diciembre). El Mayor, una película necesaria. http://www.acn.cu/cultura/74414-el-mayor-una-pelicula-necesaria

Alonso, A. (Director). (2016). El hijo del sueño [película]. ICAIC.

Asamblea de Cineastas Cubanos. (2023, 26 de septiembre). Declaración de la Asamblea de Cineastas Cubanos [imagen adjunta]. Facebook. https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=185431787916184&id=100093480919395&ref=embed_post

Baron, G., & Álvarez Pitaluga, A. N. (2024). A Cultural History of the Cuban Revolution: Power, Hegemony and the Pursuit of Independent Voices. Editorial Peter Lang. DOI: https://doi.org/10.3726/b21727

Baron, G., Stock, A. M., & Álvarez Pitaluga, Á. N. (2017). The Cinema of Cuba. Contemporary Film and the Legacy of Revolution. Editorial I.B. Tauris. DOI: https://doi.org/10.5040/9781350988545

Brugués, A. (Director). (2011). Juan de los muertos [película]. Producciones de la 5ta Avenida; La Zanfoña; ICAIC; Canal Sur.

Burke, P. (2000). Formas de historia cultural. Alianza Editorial.

Caballero, R. (2009). Lágrimas en la lluvia. Dos décadas de un pensamiento sobre cine (1987-2007). Ediciones ICAIC; Editorial Letras Cubanas.

Cabrera Monzón, D., Oliva Ferrales, M., & Maturell Senon, C. (2024, 18 de diciembre). No se ha avanzado en los aspectos de mayor impacto en el pueblo. GRANMA. https://www.granma.cu/cuba/2024-12-18/no-se-ha-avanzado-en-los-aspectos-de-mayor-impacto-en-el-pueblo-18-12-2024-23-12-55

Chijona, G. (Director). (2022). Amores Oscuros [película]. ICAIC.

Colomé, C. G. (2024, 23 de septiembre). Más de 850.000 cubanos llegaron a Estados Unidos desde 2022 en “el éxodo más grande de la historia de Cuba”. El País. https://elpais.com/us/actualidad/2024-09-24/mas-de-850000-cubanos-llegaron-a-estados-unidos-desde-2022-en-el-exodo-mas-grande-de-la-historia-de-cuba.html

Cremata, J. C. (Director). (2005). Viva Cuba [película]. ICAIC.

Cremata, J. C. (Director). (2012). Contigo, pan y cebolla [película]. ICAIC.

Cuba, la Ley N° 169. (2009). Cinémas d’Amérique latine, (17), 169-171. https://doi.org/10.4000/cinelatino.1735 DOI: https://doi.org/10.4000/cinelatino.1736

Daranas, E. (Director). (2014). Conducta [película]. ICAIC.

Daranas, E. (Director). (2017). Sergio & Serguéi [película]. ICAIC.

Del Río, J. (2019, 25 de enero). Inocencia y los estándares del cine histórico cubano. La Jiribilla. Revista de Cultura Cubana. https://www.lajiribilla.cu/inocencia-y-los-estandares-del-cine-historico-cubano/

Del Valle Dávila, I., & Villaça, M. (2019). Revolución Cubana y documental - 60 años [editorial]. Doc On-line, 12-22. https://ojs.labcom-ifp.ubi.pt/doc/article/view/651

Diario Libre. (2017, 14 de marzo). VIDEO | Censuran película “Santa & Andrés” en festival de Nueva York por presión de La Habana. https://www.diariolibre.com/revista/cine/censuran-pelicula-santa--andres-en-festival-de-nueva-york-por-presion-de-la-habana-XJ6568725

Fornet, A. (2013). Las trampas del oficio. Apuntes sobre cine y sociedad. Ediciones ICAIC.

García, J. A. (2015). Intrusos en el paraíso. Editorial Oriente.

Gil, A. (Director). (2018). Inocencia [película]. ICAIC.

Giraud, P. (Director). (2006). La edad de la peseta [película]. ICAIC.

Giraud, P. (Director). (2008). Omertá [película]. ICAIC.

Giraud, P. (Director). (2022). El caso Padilla [documental]. Acontrafilms.

Gramsci, A. (1966). El materialismo histórico y la filosofía de Benedetto Croce. Edición Revolucionaria.

Gubern, R. (2014). Historia del cine. Editor digital Titivilus.

Guevara Valdés, A. (2008). ¿Y si fuera una huella? Ediciones Autor; Festival del Nuevo Cine Latinoamericano.

Hamlet, L. (Director). (2010). Casa Vieja [película]. ICAIC.

Hamlet, L. (Director). (2011). Fábula [película]. ICAIC.

Hamlet, L. (Director). (2016). Ya no es antes [película]. ICAIC.

Harari, Y. (2024). Nexus. Una breve historia de las redes sociales de información desde la Edad de Piedra hasta la IA. Editorial Random House.

Inchausti, E. (Director). (2010). Larga distancia [película]. ICAIC.

Lechuga, C. (Director). (2012). Melaza [película]. ICAIC.

Lechuga, C. (Director). (2017). Santa y Andrés [película]. ICAIC.

Lechuga, C. (Director). (2022). Vicenta B [película]. Coproducción internacional Cuba-Colombia-Noruega-Reino Unido.

Le Goff, J. (2005). Pensar la Historia. Modernidad, presente, progreso. Editorial Paidós.

López, R. (Director). (2020). El Mayor [película]. ICAIC.

Ministerio de Trabajo y Seguridad Social. (2024, 14 de febrero). La economía cubana en 2023 y perspectivas para 2024 (I). https://www.mtss.gob.cu/noticias/la-economia-cubana-en-2023-y-perspectivas-para-2024-i

Padrón, I. (Director). (2011). Habanastation [película]. ICAIC.

Pérez, F. (Director). (2003). Suite Habana [película]. ICAIC.

Pérez, F. (Director). (2014). La pared de las palabras [película]. ICAIC.

Pérez, F. (Director). (2016). Últimos días en La Habana [película]. ICAIC.

Pérez, F. (Director). (2018). Insumisas [película]. ICAIC.

Pérez, F. (Director). (2022). El mundo de Nelsito [película]. ICAIC.

Perogurría. J. (Director). (2015). Fátima o el parque de La Fraternidad [película]. ICAIC.

Pimentel, O. (2020). El Mayor, errores históricos. El Camagüey. https://www.elcamaguey.org/el-mayor-errores-historicos

Ross, D. (Director). (2024). La espera [película]. Producción independiente.

Salazar Navarro, S. (2017). Cine, revolución y resistencia. La política cultural del Instituto Cubano del Arte e Industria Cinematográficos (ICAIC) hacia América Latina (1ª ed.). Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales; Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología.

Sánchez, J. L. (Director). (2020). Buscando a Casal [película]. ICAIC.

Solás, H. (Director). (2005). Barrio Cuba [película]. ICAIC.

Solaya, M. (Directora). (2014). Vestido de Novia [película]. ICAIC.

Victorero Molina, E. (2022). La industria del cine en Cuba. Propuestas de acciones para su fomento en La Habana. Economía y Desarrollo, 166(1), 1-20. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0252-85842022000100010&lng=es&tlng=es

Vilá, J. (Director). (2024). Farándula: la película [película]. Aline Entertainment.

Vilar, J. (Director). (2013). La Habana de Fito [documental]. Cooperativas Producciones.

Published

2025-07-30