Abstract
The objective of this research is to analyze the perceptions of teaching digital competence of secondary education teachers in Havana, focusing on their knowledge, skills and attitudes in the areas of professional engagement, digital resources, digital pedagogy, evaluation and feedback, empowering students and facilitating students' digital competence. For this purpose, a qualitative phenomenological study was carried out through an in-depth individual interview with a sample of 12 teachers. The results reflect that teachers perceive themselves as having better knowledge, skills and attitudes in the area of professional engagement, emphasizing the use of digital technologies for communication and collaboration. The perception of limited knowledge and skills is particularly evident in the core pedagogical areas of digital teaching competence and in those focused on developing students' digital competence. The study concludes by highlighting the importance of raising teachers' awareness among teachers of the need to facilitate the digital competence of students and to develop digital competences in the areas of the pedagogical core for better use of digital technologies in the teaching and learning processes.
References
Ballesta Pagán, Javier, y Ma. Carmen Cerezo Máiquez. 2011. «Familia y escuela ante la incorporación de las tecnologías de la información y la comunicación». Educación XX1 14 (2): 133-56. https://doi.org/10.5944/educxx1.14.2.248
Cabero-Almenara, Julio, y Antonio Palacios-Rodríguez. 2020. «Marco Europeo de Competencia Digital Docente “DigCompEdu”. Traducción y adaptación del cuestionario “DigCompEdu Check-In”». EDMETIC 9 (1): 213-34. https://doi.org/10.21071/edmetic.v9i1.12462
Carballo Soca, Alberto Antonio, Ana Fernanda González Fernández, y Liz Yaniela Montes de Oca Toledo. 2023. «Percepción de la educación digital de estudiantes y docentes de un instituto preuniversitario habanero». Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología, n.o 36, 131-41. https://doi.org/10.24215/18509959.36.e13
Carballo Soca, Alberto Antonio, Jorge Enrique Torralbas Oslé, y Alejandra Cristóbal Yaech. 2024a. «Percepción de la educación digital de familias habaneras de educación media». Ciencia, Docencia y Tecnología 35 (70): 1-25. https://doi.org/10.33255/3570/1775
Carballo Soca, Alberto Antonio, Jorge Enrique Torralbas Oslé, y Alejandra Cristóbal Yaech. 2024b. «Percepción de la educación digital de profesores y directivos de educación media de La Habana». Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado 38.2 (99): 13-32. https://doi.org/10.47553/rifop.v99i38.2.97954
Casal Otero, Lorena, Eva María Barreira Cerqueiras, Raquel Mariño Fernández, y Beatriz García Antelo. 2021. «Competencia digital docente del profesorado de FP de Galicia». Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, n.o 61, 165-96. https://doi.org/10.12795/pixelbit.87192
Chou Rodríguez, Rogelio, Alberto Valdés Guada, y Samuel Sánchez Gálvez. 2017. «Programa de formación de competencias digitales en docentes universitarios». Universidad y Sociedad 9 (1): 81-86.
Consejo de la Unión Europea. 2018. Recomendación del Consejo de 22 de mayo de 2018 relativa a las competencias clave para el aprendizaje permanente. 2018/C 189/01.
Escofet, Anna, Begoña Gros, Marta Lopéz Costa, y Marta Marimón-Martí. 2019. «Percepción del profesorado sobre la integración de la tecnología en el espacio escolar». RIITE. Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, n.o 6, 37-47. http://dx.doi.org/10.6018/riite.360631
Fernández-Enguita, Mariano, María Jesús García San Martín, Denisse Vaillant, y Ainara Zubillaga del Río. 2023. Competencia digital docente para la transformación educativa. Madrid, España: Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura.
García Contador, Yolanda, y Prudencia Gutiérrez Esteban. 2020. «El rol docente en la sociedad digital». Digital Education Review 38:1-22. https://doi.org/10.1344/der.2020.38.1-22
García Pereira, Annia, y Gemma Domínguez Calvo. 2021. «Proyecto de intervención para el desarrollo de competencias digitales en docentes de las ciencias agropecuarias». Revista Prociencias 4 (2): 1-15.
George Reyes, Carlos Enrique, y Raidell Avello Martínez. 2021. «Competencias digitales para la práctica docente en pregrado en dos universidades latinoamericanas». EDMETIC, Revista de Educación Mediática y TIC 10 (1): 1-19. https://doi.org/10.21071/edmetic.v10i1.12713
González Tamayo, Lidielys, Yeran León Morejón, Caridad de los Ángeles Pérez López, y Maylin Gil García. 2023. «Las competencias digitales de las educadoras de la primera infancia». MENDIVE 21 (3): e3357.
González Tamayo, Lidielys, Caridad de los Ángeles Pérez López, y Yeran León Morejón. 2023. «Los docentes de la primera infancia: sus competencias digitales y perspectivas en la actualidad». ROCA 19 (2): 128-49.
Gutiérrez-Martín, Alfonso, Ruth Pinedo-González, y Cristina Gil-Puente. 2022. «Competencias TIC y mediáticas del profesorado. Convergencia hacia un modelo integrado AMI-TIC». Comunicar XXX (70): 21-33. https://doi.org/10.3916/C70-2022-02
Hernández-Sampieri, Roberto, y Christian Paulina Mendoza Torres. 2018. Metodología de la investigación: Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Ciudad de México: McGraw-Hill Education.
Linne, Joaquín. 2020. «Las TIC en la intersección áulica desafíos y tensiones de la alfabetización digital en la escuela media». Revista Electrónica de Investigación Educativa 22 (e24): 1-13. https://doi.org/10.24320/redie.2020.22.e24.3072
López Belmonte, Jesús, Santiago Pozo Sánchez, y Santiago Alonso García. 2019. «Profundización del profesorado español en flipped learning según el nivel de competencia digital». Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado 94 (33.3): 269-84.
Marín-Díaz, Verónica, Begoña Sampedro-Requena, y Esther Vega-Gea. 2023. «Creencias del profesorado de Educación Secundaria en torno al uso de la Realidad Mixta en el aula». Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado 26 (1): 85-97. https://doi.org/10.6018/reifop.543331
Mateus, Julio-César, Pablo Andrada, Catalina González-Cabrera, Cecilia Ugalde, y Sebastián Novomisky. 2022. «Perspectivas docentes para una agenda crítica en educación mediática post COVID-19. Estudio comparativo en Latinoamérica». Comunicar XXX (70): 9-19. https://doi.org/10.3916/C70-2022-01
Mena Díaz, Néstor. 2018. «Redes sociales, Internet de las cosas y competencias digitales de profesores e investigadores en Medicina». Revista Cubana de Educación Médica Superior 32 (2): 1-16.
Ministerio de Educación. 2011. Competencias y estándares TIC para la profesión docente.
Ministerio de Educación de la República de Cuba. 2024. «Sitio Oficial del Ministerio de Educación de la República de Cuba». 2024. https://www.mined.gob.cu
Ministerio de Educación Nacional. 2013. Competencias TIC para el desarrollo profesional docente.
Oficina Nacional de Estadística e Información. 2023. «Anuario Estadístico de La Habana». La Habana.
Palmer, Marion. 2024. «The Internet as an Educational Space». En An Introduction to Cyberpsychology, editado por Gráinne Kirwan, Irene Connolly, Hannah Barton, y Marion Palmer, Segunda edición. BPS Core Textbooks Series. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003092513
Pegalajar Palomino, María del Carmen. 2017. «El futuro docente ante el uso de las TIC para la educación inclusiva». Digital Education Review 31:131-48. https://doi.org/10.1344/der.2017.31.131-148
Peirats Chacón, José, Patricia Digón-Regueiro, y Ángel San Martín Alonso. 2022. «Dilemas y preocupaciones de las familias sobre el uso de recursos educativos digitales en la etapa de la Educación Infantil». Digital Education Review, n.o 41, 93-113. https://doi.org/10.1344/der.2022.41.93-113
Prendes Espinosa, María Paz, y Marco Antonio García de Carvalho. 2022. Los retos de la competencia digital del profesorado iberoamericano de educación superior. Informe 2021. España: MetaRed TIC.
Redecker, Christine. 2017. «European Framework for the Digital Competence of Educators: DigCompEdu». Editado por Yves Punie. Publications Office of the European Union, Luxembourg. https://doi.org/10.2760/159770
Ballesta Pagán, Javier, y Ma. Carmen Cerezo Máiquez. 2011. «Familia y escuela ante la incorporación de las tecnologías de la información y la comunicación». Educación XX1 14 (2): 133-56. https://doi.org/10.5944/educxx1.14.2.248
Cabero-Almenara, Julio, y Antonio Palacios-Rodríguez. 2020. «Marco Europeo de Competencia Digital Docente “DigCompEdu”. Traducción y adaptación del cuestionario “DigCompEdu Check-In”». EDMETIC 9 (1): 213-34. https://doi.org/10.21071/edmetic.v9i1.12462
Carballo Soca, Alberto Antonio, Ana Fernanda González Fernández, y Liz Yaniela Montes de Oca Toledo. 2023. «Percepción de la educación digital de estudiantes y docentes de un instituto preuniversitario habanero». Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología, n.o 36, 131-41. https://doi.org/10.24215/18509959.36.e13
Carballo Soca, Alberto Antonio, Jorge Enrique Torralbas Oslé, y Alejandra Cristóbal Yaech. 2024a. «Percepción de la educación digital de familias habaneras de educación media». Ciencia, Docencia y Tecnología 35 (70): 1-25. https://doi.org/10.33255/3570/1775
Carballo Soca, Alberto Antonio, Jorge Enrique Torralbas Oslé, y Alejandra Cristóbal Yaech. 2024b. «Percepción de la educación digital de profesores y directivos de educación media de La Habana». Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado 38.2 (99): 13-32. https://doi.org/10.47553/rifop.v99i38.2.97954
Casal Otero, Lorena, Eva María Barreira Cerqueiras, Raquel Mariño Fernández, y Beatriz García Antelo. 2021. «Competencia digital docente del profesorado de FP de Galicia». Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, n.o 61, 165-96. https://doi.org/10.12795/pixelbit.87192
Chou Rodríguez, Rogelio, Alberto Valdés Guada, y Samuel Sánchez Gálvez. 2017. «Programa de formación de competencias digitales en docentes universitarios». Universidad y Sociedad 9 (1): 81-86.
Consejo de la Unión Europea. 2018. Recomendación del Consejo de 22 de mayo de 2018 relativa a las competencias clave para el aprendizaje permanente. 2018/C 189/01.
Escofet, Anna, Begoña Gros, Marta Lopéz Costa, y Marta Marimón-Martí. 2019. «Percepción del profesorado sobre la integración de la tecnología en el espacio escolar». RIITE. Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, n.o 6, 37-47. http://dx.doi.org/10.6018/riite.360631
Fernández-Enguita, Mariano, María Jesús García San Martín, Denisse Vaillant, y Ainara Zubillaga del Río. 2023. Competencia digital docente para la transformación educativa. Madrid, España: Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura.
García Contador, Yolanda, y Prudencia Gutiérrez Esteban. 2020. «El rol docente en la sociedad digital». Digital Education Review 38:1-22. https://doi.org/10.1344/der.2020.38.1-22
García Pereira, Annia, y Gemma Domínguez Calvo. 2021. «Proyecto de intervención para el desarrollo de competencias digitales en docentes de las ciencias agropecuarias». Revista Prociencias 4 (2): 1-15.
George Reyes, Carlos Enrique, y Raidell Avello Martínez. 2021. «Competencias digitales para la práctica docente en pregrado en dos universidades latinoamericanas». EDMETIC, Revista de Educación Mediática y TIC 10 (1): 1-19. https://doi.org/10.21071/edmetic.v10i1.12713
González Tamayo, Lidielys, Yeran León Morejón, Caridad de los Ángeles Pérez López, y Maylin Gil García. 2023. «Las competencias digitales de las educadoras de la primera infancia». MENDIVE 21 (3): e3357.
González Tamayo, Lidielys, Caridad de los Ángeles Pérez López, y Yeran León Morejón. 2023. «Los docentes de la primera infancia: sus competencias digitales y perspectivas en la actualidad». ROCA 19 (2): 128-49.
Gutiérrez-Martín, Alfonso, Ruth Pinedo-González, y Cristina Gil-Puente. 2022. «Competencias TIC y mediáticas del profesorado. Convergencia hacia un modelo integrado AMI-TIC». Comunicar XXX (70): 21-33. https://doi.org/10.3916/C70-2022-02
Hernández-Sampieri, Roberto, y Christian Paulina Mendoza Torres. 2018. Metodología de la investigación: Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Ciudad de México: McGraw-Hill Education.
Linne, Joaquín. 2020. «Las TIC en la intersección áulica desafíos y tensiones de la alfabetización digital en la escuela media». Revista Electrónica de Investigación Educativa 22 (e24): 1-13. https://doi.org/10.24320/redie.2020.22.e24.3072
López Belmonte, Jesús, Santiago Pozo Sánchez, y Santiago Alonso García. 2019. «Profundización del profesorado español en flipped learning según el nivel de competencia digital». Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado 94 (33.3): 269-84.
Marín-Díaz, Verónica, Begoña Sampedro-Requena, y Esther Vega-Gea. 2023. «Creencias del profesorado de Educación Secundaria en torno al uso de la Realidad Mixta en el aula». Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado 26 (1): 85-97. https://doi.org/10.6018/reifop.543331
Mateus, Julio-César, Pablo Andrada, Catalina González-Cabrera, Cecilia Ugalde, y Sebastián Novomisky. 2022. «Perspectivas docentes para una agenda crítica en educación mediática post COVID-19. Estudio comparativo en Latinoamérica». Comunicar XXX (70): 9-19. https://doi.org/10.3916/C70-2022-01
Mena Díaz, Néstor. 2018. «Redes sociales, Internet de las cosas y competencias digitales de profesores e investigadores en Medicina». Revista Cubana de Educación Médica Superior 32 (2): 1-16.
Ministerio de Educación. 2011. Competencias y estándares TIC para la profesión docente.
Ministerio de Educación de la República de Cuba. 2024. «Sitio Oficial del Ministerio de Educación de la República de Cuba». 2024. https://www.mined.gob.cu
Ministerio de Educación Nacional. 2013. Competencias TIC para el desarrollo profesional docente.
Oficina Nacional de Estadística e Información. 2023. «Anuario Estadístico de La Habana». La Habana.
Palmer, Marion. 2024. «The Internet as an Educational Space». En An Introduction to Cyberpsychology, editado por Gráinne Kirwan, Irene Connolly, Hannah Barton, y Marion Palmer, Segunda edición. BPS Core Textbooks Series. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003092513
Pegalajar Palomino, María del Carmen. 2017. «El futuro docente ante el uso de las TIC para la educación inclusiva». Digital Education Review 31:131-48. https://doi.org/10.1344/der.2017.31.131-148
Peirats Chacón, José, Patricia Digón-Regueiro, y Ángel San Martín Alonso. 2022. «Dilemas y preocupaciones de las familias sobre el uso de recursos educativos digitales en la etapa de la Educación Infantil». Digital Education Review, n.o 41, 93-113. https://doi.org/10.1344/der.2022.41.93-113
Prendes Espinosa, María Paz, y Marco Antonio García de Carvalho. 2022. Los retos de la competencia digital del profesorado iberoamericano de educación superior. Informe 2021. España: MetaRed TIC.
Redecker, Christine. 2017. «European Framework for the Digital Competence of Educators: DigCompEdu». Editado por Yves Punie. Publications Office of the European Union, Luxembourg. https://doi.org/10.2760/159770
Rivas-Vega, Manuel, Gustavo Cervantes-Montero, y Oscar García-Fernández. 2020. «Estrategia pedagógica para la formación de competencia digital pedagógica del maestro primario». Maestro y Sociedad 17 (4): 975-86.
Rodríguez Jiménez, Carmen, Magdalena Ramos Navas-Parejo, y Juan Miguel Fernández Campoy. 2019. «Los docentes de la etapa de educación infantil ante el reto de las TIC y la creación de contenidos para el aula». Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado 94 (33.1): 29-42.
Rossi Cordero, Andrea Stefanía, y Mario Barajas Frutos. 2018. «Competencia digital e innovación pedagógica: Desafíos y oportunidades». Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado 22 (3): 317-39. https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i3.8004
Sánchez-Antolín, Pablo, Carmen Andrés Viloria, y Joaquín Paredes Labra. 2018. «El papel de la familia en el desarrollo de la competencia digital. Análisis de cuatro casos». Digital Education Review, n.o 34, 44-58. https://doi.org/10.1344/ der.2018.34.44-58
Suárez-Guerrero, Cristóbal, Alicia Ros-Garrido, y Jorge Lizandra. 2021. «Aproximación a la competencia digital docente en la formación profesional». RED. Revista de Educación a Distancia 67 (21): 1-24. http://dx.doi.org/10.6018/red.431821
Torrado Cespón, Milagros. 2021. «TIC/TAC y COVID-19: uso y necesidades del profesorado de secundaria en Galicia». Digital Education Review 39:356-73. https://doi.org/10.1344/der.2021.39%25p
Torralbas Oslé, Jorge Enrique, Lorena Gil Blain, y Patricia Batista Sardain. 2022. «Grupos escolares digitales durante la pandemia por COVID-19 en Cuba». MENDIVE 20 (3): 852-66.
Valdés Rodríguez, María Caridad, y Marta Mulet Fernández. 2021. «Articulación de competencias digitales con pedagogía tecnológica para la profesionalización en Ingeniería en Ciencias Informáticas». Serie Científica de la Universidad de las Ciencias Informáticas 14 (12): 61-77.
Velandia Rodríguez, Camilo A., Andres F. Mena-Guacas, Sergio Tobón, y Eloy López-Meneses. 2022. «Digital Teacher Competence Frameworks Evolution an Their Use in Ibero-America up to the Year the COVID-19 Pandemic Began: A Systematic Review». International Journal of Environmental Research and Public Health, n.o 19, 16828. https://doi.org/10.3390/ijerph192416828
Comments
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Alberto Antonio Carballo Soca, Angelica Sofía Torres Aguiar, Blanca Rosa Salas McDonall