Wimb Lu ISSN Impreso: 1659-2107 ISSN electrónico: 2215-6712

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/wimblu/oai
Formative feedback with generative artificial intelligence: A case study
imagen portada
PDF (Español) (Español (España))
HTML (Español) (Español (España))

Keywords

Feedback
evaluation
learning
artificial intelligence
self-regulation
Retroalimentación
evaluación
aprendizaje
inteligencia artificial
autorregulación

How to Cite

Bañuelos Márquez, A. M., & Romero Martínez, E. (2024). Formative feedback with generative artificial intelligence: A case study. Wimb Lu, 19(2), 1–20. https://doi.org/10.15517/wl.v19i2.63262

Abstract

Generative artificial intelligence has burst into the teaching and learning process in higher education, where one of the representative developments is OpenIA's ChatGPT. Likewise, among the most useful uses of this tool are evaluative processes where they allow automatic and personalized feedback to be provided. An exploratory study is presented whose objective was to analyze the capacity of generative artificial intelligence to offer formative feedback to a learning activity of a subject of the psychology career of the National Autonomous University of Mexico that is taught with the support of a Technological platform. As part of the study methodology, four works prepared by the students were randomly selected and evaluated and provided feedback by the teacher responsible for the subject, the same ones that the ChatGPT-4 was fed with. The results indicate that the intelligent system partially identifies the quality of the activities carried out, there was a discrepancy in the grades assigned with the responsible teacher, however, its ability to provide personalized feedback in accordance with the selected model stands out. It is concluded that it is necessary to train the system with a greater number of tasks and precision in the instructions (prompts).

https://doi.org/10.15517/wl.v19i2.63262
PDF (Español) (Español (España))
HTML (Español) (Español (España))

References

Aparicio-Gómez, William. «La inteligencia artificial y su incidencia en la educación: Transformando el aprendizaje para el Siglo XXI». Revista Internacional de Pedagogía e Innovación Educativa 3, n.º 2 (2023): 217-229.

Bobula, Michal. «Generative Artificial Intelligence (AI) in Higher Education: A Comprehensive Review of Challenges, Opportunities, and Implications». Journal of Learning Development in Higher Education, nº 30 (2024): 1-27. https://doi.org/10.47408/jldhe.vi30.11

Boud, David, y Molloy, Elizabeth. «Rethinking models of feedback for learning: the challenge of design». Assessment & Evaluation in Higher Education 38, n.º 6 (2013): 698–712. https://doi.org/10.1080/02602938.2012.691462

Escuela 21. 7 Ventajas de la aplicación de la Inteligencia Artificial para la evaluación del aprendizaje en la escuela (blog). https://www.escuela21.org/blog/evaluacion-inteligente/ s.f.

González-González, Carina. «El impacto de la inteligencia artificial en la educación: Transformación de la forma de enseñar y de aprender». Revista Qurriculum n.º 36 (2023): 51-60. https://doi.org/10.25145/j.qurricul.2023.36.03

Hattie, John, y Timperley, Helen. «The Power of Feedback». Review of Educational Research 77, n.º 1 (2007): 81-112. https://doi.org/10.3102/003465430298487

Hummel, Hans. «Feedback model to support designers of blended learning courses». The International Review of Research in Open and Distributed Learning 7, n. º 3 (2006): 1-16. https://doi.org/10.19173/irrodl.v7i3.379

Lee, Daniel, Arnold, Matthew, Srivastava, Amit, Plastow, Katrina, Strelan, Peter, Ploeckl, Florian, Lekkas, Dimitra, Palmer, Edward. «The impact of generative AI on higher education learning and teaching: A study of educators’ perspectives». Computers and Education: Artificial Intelligence 6, (2024):1-10. https://doi.org/10.1016/j.caeai.2024.100221

Luckin, Rose. «Towards artificial intelligence-based assessment systems». Nature Human Behaviour 1, n. º 28 (2017): 1-3. https://doi.org/10.1038/s41562-016-0028

Macías, Richard, Solorzano, Luis, Choez, Cindy y Blandón, Byron. «La inteligencia artificial; análisis del presente y futuro en la educación superior». Revista G-ner@ndo 4, n. º 1 (2023): 861– 887.

Moreno, Tiburcio. Evaluación formativa, retroalimentación y aprendizaje autorregulado. La retroalimentación: Un proceso clave para la enseñanza y la evaluación formativa. México: Universidad Autónoma Metropolitana, 2021.

Nicol, David y Macfarlane-Dick, Debra. «Formative assessment and self‐regulated learning: a model and seven principles of good feedback practice». Studies in Higher Education 31, n.º 2 (2006): 199–218. https://doi.org/10.1080/03075070600572090

Salmerón, Yinis, Luna, Heriberto, Murillo, Wilvir y Pacheco, Víctor. «El futuro de la inteligencia artificial para la educación en las Instituciones de Educación Superior». Revista Conrado 19, n.º 93 (2023): 27-34.

Sánchez Mendiola Melchor. «Evaluación del aprendizaje». En Evaluación del y para el aprendizaje: instrumentos y estrategias, editado por la Universidad Nacional Autónoma de México, 17-39. México: UNAM. 2020.

UNESCO. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. Guía para el uso de la IA generativa en educación e investigación. Francia: UNESCO, 2024. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000389227

Universidad Nacional Autónoma de México. UNAM. Recomendaciones para el uso de la inteligencia artificial generativa en la docencia. México: UNAM, 2023. https://iagenedu.unam.mx/docs/recomendaciones_uso_iagen_docencia_unam_2023.pdf

Universidad Nacional de Educación a Distancia. UNED. Guía para integrar las tecnologías basadas en inteligencia artificial generativa en los procesos de enseñanza y aprendizaje. España: UNED, 2023. https://www.uned.es/universidad/inicio/institucional/areas-direccion/vicerrectorados/innovacion/iaeducativa.html

Vera, Fernando. «Integración de la Inteligencia Artificial en la educación superior: Desafíos y oportunidades». Revista Electrónica Transformar 4, n.º 1 (2023): 17-34.

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Ana Ma. Bañuelos Márquez, Eric Romero Martínez

Downloads

Download data is not yet available.