Abstract
Objective. The main objective of this paper was to determine the relationship between the elements of family support network and intra-family relationships with life satisfaction. Method. A correlational, cross-sectional, and non-experimental study was carried out with a sample of 314 students from two higher education institutions: 70 men (22.3%) and 244 women (77.7%), with an average age of 27.55 years (SD = 9.57). Results. Results showed that the model constituted by the members of the family support network, the closeness or intimacy among those members, the support shown in intra-family relationships, and the communication excel to predict the vital satisfaction of the individual.
References
American Psychological Association (2017). Ethical principles of psychologists and code of conduct. http://www.apa.org/ethics/code/
Bonilla, C. E., Núñez, S. M., Domínguez, R., & Callejas, J. E. (2017). Las relaciones intrafamiliares de apoyo como mecanismo explicativo de la conducta violenta en adolescentes escolarizados. Universitas Psychologica, 16(4), 1-12. http://dx.doi.org/10.11144/Javeriana.upsy16-4.riam
Cazalla-Luna, N., & Molero, D. (2018). Emociones, afectos, optimismo y satisfacción vital en la formación inicial del profesorado. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 22(1), 215-233. https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/63642/38700
Casadiego, A. M., Trujillo, C., Gaitán, C. E., Chávarro, G. M., Cuervo, L. C., & Díaz, M. L. (2018). Factores predictores de la satisfacción vital en estudiantes de educación de la Universidad Surcolombiana. Actualidades en Psicología, 32(124), 1-13. http://dx.doi.org/10.15517/ap.v32i124.26780
Chávez-Flores, Y. V., Hidalgo-Rasmussen, C. A., & Muñoz, S. (2018). Relaciones intrafamiliares y calidad de vida relacionada con la salud en adolescentes mexicanos que se autolesionan sin intención suicida. Salud & Sociedad, 9(2), 130-144. http://dx.doi.org/10.22199/S07187475.2018.0002.00001
Collantes, A. I. (2018). Estrés familiar y satisfacción vital en estudiantes del 4° y 5° grado de secundaria, del turno mañana, del colegio nacional de mujeres “Edelmira del Pando” de Ate Vitarte, 2017 [Tesis de maestría inédita, Universidad Peruana Unión]. Repositorio de la Universidad Peruana Unión. https://repositorio.upeu.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12840/1151/Angela_Tesis_Maestro_2018.pdf?sequence=5&isAllowed=y
Contreras, K. A., & Hernández, E. (2019). Redes de apoyo familiares y feminización del cuidado de jóvenes estudiantes universitarios. Revista Hispana para el Análisis de Redes Sociales, 30(1), 54-67. http://dx.doi.org/10.5565/rev/redes.766
Diener, E. (2000). Subjective well-being: The science of happiness and a proposal for a national index. American Psychologist, 55(1), 34-43. http://dx.doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.34
Diener, E., Emmons, R. E., Larsen, R. J., & Griffin, S. (1985). The satisfaction with life scale. Journal of Personality Assessment, 49(1), 71-75. http://dx.doi.org/10.1207/s15327752jpa4901_13
Diener, E., Lucas, R. E., & Oishi, S. (2002). Subjective well-being: The science of happiness and life satisfaction. In C. R. Snyder & S. Lopez (Eds.), Handbook of positive psychology (pp. 463-473). Oxford University Press. http://dx.doi.org/10.1093/oxfordhb/9780195187243.013.0017
Diener, E., Suh, E. M., Lucas, R. E., & Smith, H. L. (1999). Subjective well-being: Three decades of progress. Psychological Bulletin, 125(2), 276-302. https://media.rickhanson.net/Papers/SubjectiveWell-BeingDiener.pdf
Diez, M., Morgado, B., & González, M. M. (2016). El apoyo social y la satisfacción vital, factores clave en el caso de las madres adoptivas solas. Apuntes de Psicología, 34(2-3), 139-149. http://www.apuntesdepsicologia.es/index.php/revista/article/view/605/451
Escobedo, M. T., Hernández, J. A., Estebané, V., & Martínez, G. (2016). Modelos de Ecuaciones Estructurales: Características, Fases, Construcción, Aplicación y Resultados. Ciencia & Trabajo, 18(55), 16-22. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-24492016000100004
Fernández, J. M., Díez, D., Malpica, M. J., & Hamido, A. (2010). Relación entre el apoyo social, la satisfacción vital y las expectativas de futuro de menores acogidos en centros de protección. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 8(2), 643-654. https://pdfs.semanticscholar.org/5b3d/f4fcb681b81581b5eb922d0830613f3b9e82.pdf
García, L., Quintana-Orts, C., & Rey, L. (2020). Cibervictimización y satisfacción vital en adolescentes: la inteligencia emocional como variable mediadora. Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes, 7(1), 38-45. http://dx.doi.org/10.21134/rpcna.2020.07.1.5
Hombrados-Mendieta, I., García, A., Gómez-Jacinto, L., & Palma, M. O. (2016). Resiliencia, apoyo social y satisfacción vital de la población inmigrante. En D. Carbonero, E. Raya, N. Caparros, & Ch. Gimeno (coords.), Respuestas transdisciplinares en una sociedad global: aportaciones desde el Trabajo Social (pp. 1-11). Universidad de la Rioja.
Lagos, J. L. (2019). Relaciones intrafamiliares y satisfacción familiar en estudiantes universitarios de una institución pública [Tesis de especialidad profesional inédita, Universidad Nacional Federico Villarreal]. Repositorio Institucional UNFV. http://repositorio.unfv.edu.pe/bitstream/handle/UNFV/3748/UNFV_LAGOS_CARDENAS_%20JHUDYT_LILIANA_SEGUNDA_ESPECIALIDAD_2019.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Mallma, N. (2016). Relaciones intrafamiliares de dependencia emocional en estudiantes de psicología de un centro de formación superior. Acta Psicológica Peruana, 1(1), 107-124. http://revistas.autonoma.edu.pe/index.php/ACPP/article/view/48/36
Martos, M. J. (2016). Análisis de la satisfacción vital, salud y apoyo social en pacientes con hipertensión arterial. Revista de Psicología de la Salud (New Age), 4(1), 24-60. http://revistas.innovacionumh.es/index.php?journal=psicologiasalud&page=article&op=view&path%5B%5D=685&path%5B%5D=162
Matos, G. C., Soares, M. R., Escobal, A. P. L., Quadro, P. P., & Rodrigues, J. B. (2019). Rede de apoio familiar à gravidez e ao parto na adolescência: uma abordagem moscoviciana. Journal of Nursing and Health, 9(1), 1-9. http://dx.doi.org/10.15210/JONAH.V9I1.12754
Matus, R. E. (2017). Bienestar subjetivo y funcionamiento de las relaciones intrafamiliares en jóvenes universitarios [Tesis de maestría inédita, Universidad de Montemorelos]. DSpace. http://dspace.biblioteca.um.edu.mx/xmlui/bitstream/handle/20.500.11972/359/Tesis%20Rosa%20Elva%20Matus%20S%C3%A1nchez.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Melguizo-Garín, A., Martos-Méndez, M. J., & Hombrados-Mendieta, I. (2019). Influencia del apoyo social sobre el estrés y la satisfacción vital en padres de niños con cáncer desde una perspectiva multidimensional. Psicooncología, 16(1), 25-42. http://dx.doi.org/10.5209/PSIC.63646
Minuchin, S. (1986). Familias y terapia familiar. Gedisa.
Nie, Q., Tian, L., & Huebner, E. S. (2020). Relations among family dysfunction, loneliness, and life satisfaction in Chinese children: a longitudinal mediation model. Child Indicators Research, 13(3), 839-862. http://dx.doi.org/10.1007/s12187-019-09650-6
Novoa, C., & Barra, E. (2015). Influencia del apoyo social percibido y los factores de personalidad en la satisfacción vital de estudiantes universitarios. Terapia Psicológica, 33(3), 239-245. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-48082015000300007
Orozco, F. J. (2014). Hacia una mejor comprensión de la satisfacción vital percibida: una revisión de la literatura sobre los factores asociados a la satisfacción vital de los inmigrantes [Tesis de maestría inédita, Universitat Jaume 1]. Repositori Universitat Jaume I. http://repositori.uji.es/xmlui/bitstream/handle/10234/113605/TFM_Orozco_Dopico_Francisco.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Pinazo-Hernandis, S., Torregrosa-Ruiz, M., Jiménez-Martí, M., & Blanco-Molina, M., (2019). Participación social y satisfacción vital: diferencias entre mujeres y hombres mayores. Revista de Psicología de la Salud, 7(1), 202-234. http://revistas.innovacionumh.es/index.php?journal=psicologiasalud&page=article&op=view&path%5B%5D=1501&path%5B%5D=616
Reina, M. C., & Oliva, A. (2015). De la competencia emocional a la autoestima y satisfacción vital en adolescentes. Behavioral Psychology/Psicología Conductual, 23(2), 345-359. https://www.researchgate.net/publication/285199595_De_la_competencia_emocional_a_la_autoestima_y_satisfaccion_vital_en_adolescentes
Rivera, M. E., & Andrade, P. (2010). Escala de evaluación de las Relaciones Intrafamiliares (E.R.I.). Uaricha Revista de Psicología, 14, 12-29. https://www.academia.edu/6596473/Escala_de_evaluaci%C3%B3n_de_las_Relaciones_Intrafamiliares
Ruiz, E. M. (2019). Relaciones intrafamiliares y estrés cotidiano en estudiantes de primaria de una institución educativa de Virú [Tesis de maestría inédita, Universidad César Vallejo]. DSpace. http://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/UCV/37874/ruiz_ce.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Ruiz, M. A., Pardo, A., & San Martín, R. (2010). Modelos de ecuaciones estructurales. Papeles del Psicólogo, 31(1), 34-45. https://www.redalyc.org/pdf/778/77812441004.pdf
Schoeps, K., Ordóñez, A., Montoya, I., & Barrón, R. (2014). Funcionamiento familiar, personalidad y satisfacción vital en las parejas casadas. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1(6), 381-392. http://dx.doi.org/10.17060/ijodaep.2014.n1.v6.758
Secretaría de Salud (1987). Reglamento de la Ley General de Salud en Materia de Investigación para la Salud. Porrúa.
Seligman, M. (2003). La Auténtica Felicidad. (M. D. Esteva & D. Cabeza, Trad.). Ediciones B.
Torre, M. J., Casanova, P. F., Villa, M., & Cerezo, M. T. (2013). Consistencia e inconsistencia parental: relaciones con la conducta agresiva y satisfacción vital de los adolescentes. European Journal of Education and Psychology, 6(2), 135-149. http://dx.doi.org/10.1989/ejep.v6i2.112
Urbano, A., Álvarez, L., & Iglesias, M. T. (2018). Adaptabilidad y cohesión familiar del alumnado de Educación Secundaria Obligatoria. Aula Abierta, 47(2), 237-244. http://dx.doi.org/10.17811/rifie.47.2.2018.237-244
Vallejo-Martín, M., & Moreno, M.-P. (2016). Satisfacción vital y su relación con otras variables psicosociales en población española residente en Alemania. Escritos de Psicología, 9(2), 12-21. http://dx.doi.org/10.5231/psy.writ.2016.2803
Veenhoven, R. (1994). El estudio de la satisfacción con la vida. Intervención Psicosocial, 3(9), 87-116. http://www.copmadrid.org/webcopm/publicaciones/social/1994/vol3/arti8.htm
Veloso, C., Muñoz, N., Palza, A., Roa, C., Tapia, C., & Lee, S. (2015). Asociación de inteligencia emocional, satisfacción vital con conducta prosocial en jóvenes escolarizados de la XV región. Límite. Revista Interdisciplinaria de Filosofía y Psicología, 10(34), 50-58. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6612108
Villafrade, L. A., & Franco, C. M. (2016). La familia como red de apoyo social en estudiantes universitarios que ingresan a primer semestre. Espiral, revista de Docencia e Investigación, 6(2), 79-90. http://dx.doi.org/10.15332/erdi.v6i2.1651
Zaquinaula, A., & Murillo, L. G. (2015). Relaciones intrafamiliares y bienestar psicológico en adolescentes estudiantes del nivel secundario de la ciudad de Ayabaca, 2015 [Tesis de maestría inédita, Universidad Privada Antonio Guillermo Urrelo]. Repositorio UPAGU. http://repositorio.upagu.edu.pe/bitstream/handle/UPAGU/181/MURILLO%20Y%20ZAQUINAULA.pdf?sequence=1&isAllowed=y