Actualidades Investigativas en Educación ISSN electrónico: 1409-4703

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/oai
Mothers’ and teachers’ beliefs about the learning process for reading and writing in Preschool Education
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

beliefs
skills
literacy
preschool education
mothers
creencias
competencias
lectoescritura
educación preescolar
madres
beliefs
skills
literacy
preschool education
mothers

How to Cite

Palos Toscano, M. Úrsula, Ávalos Latorre, M. L., Flores Escobar, F., & Montes Delgado, R. (2017). Mothers’ and teachers’ beliefs about the learning process for reading and writing in Preschool Education. Actualidades Investigativas En Educación, 17(3). https://doi.org/10.15517/aie.v17i3.29066

Abstract

The learning process for reading and writing is a major achievement in any educational system, therefore it is important in the development of complex cognitive skills that enable people to cope daily life requirements. This study starts with the premise that in the development for reading and writing learning the interactions at home and school play a decisive role that is why this study aimed to analyze the beliefs that mothers and teachers formulated about preschool and how they influence the development of skills for reading and writing. Through a qualitative approach, the point of view of the participants described regarding the purpose of preschool education and how it involves them. The findings support the conclusion that the vision of the kindergarten as entertainment space and care has been overcome, however regarding for reading and writing processes there is confusion and a tendency to simply reduce them to decoding. Finally, the study highlights the importance of identifying and developing models that support these processes and co-responsibility that parents collaborate to ensure access and successful participation in initiatives that promote skills for building the reading and writing comprehension.
https://doi.org/10.15517/aie.v17i3.29066
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Banco Mundial. (2015). Educación: Panorama general en Informe Anual. Recuperado de http://www.bancomundial.org/es/topic/education/overview#1

Barboza, Francis y Peña, Francisca. (2014). El problema de la enseñanza de la lectura en educación primaria. Educere, 18(59), 133-142.

Cárcamo, Rodrigo y Castro, Pablo. (2015). Concepciones sobre el aprendizaje de estudiantes de pedagogía de la Universidad de Magallanes y docentes en ejercicio en la educación básica de la ciudad de Punta Arenas, Chile. Formación Universitaria, 8(5), 13-24. Recuperado de https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062015000500003

Díaz, Claudio, Martínez, Patricia, Roa, Iris y Sanhueza, María. (2010). Los docentes en la sociedad actual: sus creencias y cogniciones pedagógicas respecto al proceso didáctico. Polis, 9(25), 421-436. Recuperado de https://dx.doi.org/10.4067/S0718-65682010000100025

Díaz, Claudio. (2013). Estudio de caso sobre las creencias de estudiantes de pedagogía en inglés respecto a la autoeficacia percibida y la enseñanza del idioma. Núcleo, 25(30), 41-67.

Denzin, Norman y Lincoln, Yvonna. (2011). Manual de investigación cualitativa (Vol. I). Barcelona: Gedisa Editorial.

Escalona, José, Molina, Luz, López, Wilmer, Cárdenas, Marield, Quintero, Héctor y Bianchi, Guillermo. (2012). Las concepciones sobre el aprendizaje y su relación con el rendimiento académico de estudiantes universitarios en los cursos de química. Educere, 16(54), 163-174. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=35626160007

Eming, Mary y Fujimoto, Gaby. (2004). Desarrollo infantil temprano: lecciones de los programas no formales. Recuperado de http://www.oei.es/inicial/articulos/desarrollo_infantil_temprano.pdf

García, María, Vilanova, Silvia y Mateos, María. (2011). Las concepciones sobre la enseñanza y el aprendizaje en docentes universitarios de ciencias. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 2(3), 53-75. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=299124244003

Gentry, Richard y Graham, Steve. (2010). Creating Better Readers an Writers: The importance of directs, sytematic spelling an handwriting instruction in improving academic performance. Recuperado de https://www.zaner-bloser.com/products/pdfs/Creating_Better_Readers_and_Writers_White_Paper.pdf

Goodman, Kenneth. (2003). El aprendizaje y la enseñanza de la lectura y la escritura. Enunciación, 8(1), 77-98. Recuperado de http://revistas.udistrital.edu.co/ojs/index.php/enunc/article/view/2480/3463

Montealegre, Rosalía y Forero, Luz. (2006). Desarrollo de la lectoescritura: adquisición y dominio. Acta Colombiana de Psicología, 9(1), 25-40.

Nemirovsky, Miriam. (2003). ¿Cómo podemos animar a leer y a escribir a nuestros niños? Tres experiencias en el aula. Madrid: CIE.

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (OCDE). (2009). Pisa 2009 Assessment Framework - Key Competencies in Reading, Mathematics and Science. París: Ocde. Recuperado de https://www.oecd.org/pisa/pisaproducts/44455820.pdf

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (OCDE). (2014). Resultados de pisa 2012 en foco: lo que los alumnos saben a los 15 años de edad y lo que pueden hacer con lo que saben Informe Final. Recuperado de https://www.oecd.org/pisa/keyfindings/PISA2012_Overview_ESP-FINAL.pdf

Organización Internacional de Trabajo (OIT). (2012). Un buen comienzo: La educación y los educadores de la primera infancia. Recuperado de http://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/@ed_dialogue/@sector/documents/meetingdocument/wcms_171720.pdf

Parodi, Giovanni. (2010). Saber Leer. Madrid: Instituto Cervantes Aguilar.

Pimiento, Mario. (2012). Las concepciones de los docentes sobre competencias en lectura y escritura en la formación de los estudiantes en áreas diferentes a lengua castellana. Recuperado de http://repositorio.utp.edu.co/dspace/handle/11059/2822

Sandín, Esteban. (2003). Investigación Cualitativa en Educación: Fundamentos y Tradiciones. España: Mc Graw-Hill.

Secretaría de Educación Pública (SEP). (2004). Curso de formación y actualización profesional para el personal docente de educación preescolar (Vol. I). México: SEP.

Secretaría de Educación Pública (SEP). (2010). Curso básico de formación continua para maestros en servicio, planeación didáctica para el desarrollo de competencia en el aula 2010. México: SEP.

Secretaría de Educación Pública (SEP). (2011). Plan de Estudios 2011 Educación Básica. México: SEP.

Solé, Isabel. (2012). Competencia lectora y aprendizaje. Recuperado de http://rieoei.org/rie_revista.php?numero=rie59a02&titulo=Co

Shonkoff, Jack y Phillips, Deborah. (2004). Avances recientes en el conocimiento de los niños en edad preescolar: Desarrollo emocional y autocontrol. México: Sep.

Stake, Robert. (2007). La investigación con estudio de casos. Madrid: Ediciones Morata.

Strauss, Anselm y Corbin, Juliet. (2002). Bases de la investigación cualitativa: Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría Fundamentada. Colombia: Ed. Universidad de Antioquía.

Strickland, Dorothy y Riley, Shannon. (2006). Early Literacy: Policy and Practice in the Preschool Years. Recuperado de http://nieer.org/policy-issue/policy-brief-early-literacy-policy-and-practice-in-the-preschool-years

Unesco. (2012). Situación educativa de América Latina y el Caribe: Hacia una educación para todos 2015. Recuperado de http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/FIELD/Santiago/pdf/situacion-educativa-mexico-2013.pdf

Unicef. (2001). The estate of the world’s children 2001: early childhood. Recuperado de https://www.unicef.org/sowc/archive/ENGLISH/The%20State%20of%20the%20World's%20Children%202001.pdf

Vygotski, Lev. (1995). La prehistoria del desarrollo del lenguaje escrito. En Lev S. Vygotski, Historia del Desarrollo de las Funciones Psíquicas Superiores (Obras Escogidas Tomo III; pp. 183-206). Madrid: Aprendizaje Visor.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.