Abstract
The current essay has the main goal of presenting Universal Design applied to the graphical user interface of the educational multimedia resources developed under the concept of Virtual Laboratory, research project of Acuerdo de Mejoramiento Institucional (AMI), of Universidad Estatal a Distancia (UNED) of Costa Rica. For this purpose, different theories and concepts are introduced, along with reflexions about the contributions and experiences by Programa de Producción Electrónica Multimedial (PEM) in this field, as part of a review of their productive processes and deliver instructional resources in distance education. The design of the graphic interface implies assessing the need for Universal Design applied to the creation of teaching materials, with especial emphasis on those with digital output, since by their nature they involve the development of graphical environment that must be accessible, therefore, UNED must consider through the Dirección de Producción de Materiales Didácticos (DPMD) and their different instances proposals such as this, that shows the hard work and commitment by incorporating new design methodologies that contribute to the improvement of accessibility and the inclusion of their resources in distance education oriented materials.
References
Burgstahler, Sheryl. (2007). Universal Design in Education: Principles and Applications. Recuperado de http://www.washington.edu/doit/Brochures/Academics/ud_edu.html
Díaz, Luis Fernando. (2011). Principios sobre la metáfora pedagógica. Recuperado de http://www.luisfernandodiaz.com/?p=105
Fornasari de Menegazzo, Lilia. (1994). Didáctica de la imagen. Zaragoza: Editorial Latina.
Fundación SIDAR. (2007). Principios del diseño universal. Recuperado de http://www.sidar.org/recur/desdi/usable/dudt.php
Gilliam Scott, Robert. (1980). Fundamentos del diseño. Buenos Aires: Editorial U. Leru.
Gutiérrez, Favio. (2012). Principios fundamentales de la tipografía. Recuperado de http://www.faviogutierrez.com/category/tipografia/
Mañas, Moisés. (2011). Interfases. Reglas/teóricas. Recuperado de http://personales.upv.es/moimacar/master/download/interfaces.pdf
Misischia, Bibiana. (3 de setiembre de 2013). Supresión de barreras en la universidad. Página12, Recuperado de http://www.pagina12.com.ar/diario/universidad/10-228134-2013-09-03.html
Morton, Jill. (2010). Why color matters. Recuperado de http://www.colorcom.com/research/why-color-matters
Observatorio de la Accesibilidad. (s.f.). Breve historia. Recuperado de http://www.observatoriodelaaccesibilidad.es/accesibilidad/breve-historia/
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura - Unesco. (2013). Directrices para las Políticas de Aprendizaje Móvil. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0021/002196/219662S.pdf
Rand, Paul. (2007). Design form and chaos. Massachusetts: Rockport Publishers, Inc.
Real Academia Española. (2001). Imagen. En Diccionario de la lengua española (22ª. ed.). Recuperado de http://dle.rae.es/?id=KzwDY4y
Rubio, Manuel. (1 de setiembre de 2013). ¿Qué es Diseño Adaptativo? Recuperado de https://magazine.joomla.org/es/ediciones-anteriores/sept-2013/item/1514-que-es-diseno-adaptativo
Salazar Bejarano, Ana Gabriela, Berrocal Carvajal, Viviana, Salas Campos, lleana y Valerio Álvarez, Cinthya. (2014). Propuesta para el desarrollo de una aplicación para la gestión administrativa en la UNED, Costa Rica. Revista Innovaciones Educativas, 16(21), 1-11.
Shneiderman, Ben. (1998). Designing the user interface: Strategies for effective human-computer interaction. Massachusetts: Addison-Wesley, Pub Co.
Universidad Estatal a Distancia de Costa Rica y Programa de Producción Electrónica Multimedial. (s.f.a). Geometría Euclidea. Recuperado de http://repositorio.uned.ac.cr/multimedias/geometria_euclidea/index.html
Universidad Estatal a Distancia de Costa Rica y Programa de Producción Electrónica Multimedial. (s.f.b). Métodos numéricos para la enseñanza. Recuperado de http://repositorio.uned.ac.cr/multimedias/metodos_numericos_ensenanza
Velasco Santos, Perla, Laureano Cruces, Ana Lilia, Mora Torres, Marta y Herrera Bautista, Miguel Ángel. (octubre, 2010). Diseño de agentes pedagógicos a partir de los estilos de aprendizaje; una perspectiva a través del color. Ponencia presentada en el IV Congreso Mundial de Estilos de Aprendizaje. Recuperado de http://kali.azc.uam.mx/clc/02_publicaciones/material/Dise%C3%B1o_de_AvataresPerspColor_10.pdf