Actualidades Investigativas en Educación ISSN electrónico: 1409-4703

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/oai
Pedagogic conception of the specialized formation in the university ecuadorian teacher's didactics
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

occupational training
permanent education
pedagogy
higher education
formación profesional
educación permanente
pedagogía
educación superior

How to Cite

Díaz Ocampo, E., Venet Muñoz, R., Álvarez Cortés, A. B., & Guerra González, C. (2018). Pedagogic conception of the specialized formation in the university ecuadorian teacher’s didactics. Actualidades Investigativas En Educación, 18(2). https://doi.org/10.15517/aie.v18i2.33175

Abstract

This article presents the results obtained from a doctoral thesis developed at the State Technical University of Quevedo, Ecuador, from September 2014 to December 2017; the inadequate updating and systematization in Teaching of Higher Education of teachers is addressed, as content to be treated in permanent professional training. Its objective is: to elaborate a pedagogical conception of the permanent formation of the university teacher in Didactics of Higher Education. The methodological approach used was mixed, the information was collected using the written survey techniques; as instruments: structured questionnaire applied to experts, methods of analysis and synthesis; the modeling and the systemic-structural-functional, were applied in the construction of the scientific contributions; consultation with users, through socialization workshops (23 university teachers) and expert criteria, through the Delphi method (30 experts), in assessing the relevance of the results presented; the statistical processing was carried out with the SPSS v 16. The results show the feasibility and relevance of the scientific contributions, demonstrating that its practical application achieved positive transformations in the professional performance of university professors, which indicates its applicability and scope, so they can be used as support for the improvement of the permanent professional training of the university teacher.
https://doi.org/10.15517/aie.v18i2.33175
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Addine, Fátima y García, Gilberto. (julio, 1997). La formación pedagógica. Curso. Evento Pedagogía 97. La Habana, Cuba.

Álvarez de Zayas, Carlos. (1996). Hacia una escuela de excelencia. La Habana: Academia.

Álvarez de Zayas, Carlos. (1999). Didáctica: La escuela en la vida (3ra ed.). La Habana: Pueblo y Educación.

Blanco, Antonio. (2002). Sociología de la Educación. La Habana: Pueblo y Educación.

Cabezas, Mayelín. (2015). El proceso de formación del maestro primario en Cuba: experiencias y nuevas perspectivas. Revista electrónica de Pedagogía, 12(22), 18-41. Recuperado de http://odiseo.com.mx/articulos/proceso-formacion-del-maestro-primario-en-cuba-experiencias-nuevas-perspectivas

Cruz, Miguel y Martínez, Mayelín Caridad. (2012). Perfeccionamiento de un instrumento para la selección de expertos en las investigaciones educativas. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 14(2), 1-13. Recuperado de http://redie.uabc.mx/vol14no2/contenido-cruzmtnz2012.html

Fuentes, Homero Calixto. (2016). Pedagogía y Didáctica de la Educación Superior. La Habana: Pueblo Educación.

Fernández, Amparo, Maiques, José María, y Abalós, Ana. (2012). Las buenas prácticas docentes de los profesores universitarios: estudio de casos. Revista de Docencia Universitaria, 10(1), 43-66. Recuperado de http://redaberta.usc.es/redu/

Ferry, Gilles. (1997). Pedagogía de la Formación de formadores (Vol. 6). Buenos Aires: Facultad de Filosofía y Letras-Ediciones Novedades Educativas.

Lucarelli, Elisa. (2015). Las asesorías pedagógicas universitarias en la Argentina. Revista Curitiba, (57), 99-113. Recuperado de http://doi.org/10.1590/0104-4060.42057

Orozco, Magdalena. (1997). La Gestión Docente en las Universidades. Una Perspectiva Integral. En Gestión Docente Universitaria: Modelos Comparados (pp. 108-141). Recuperado de https://www.cinda.cl/download/libros/Gesti%C3%B3n%20Docente%20Universitaria%20Modelos%20Comparados%20Volumen%203.pdf

Vigotsky, Lev Semionovich. (1968). Pensamiento y Lenguaje. Teoría del desarrollo cultural de las funciones psíquicas. La Habana: Editora Revolucionaria.

Von Bertalanffy, Ludwig. (1968). Teoría General de los sistemas: fundamentos, desarrollo, aplicaciones. México: Fondo de Cultura Económica.

##plugins.facebook.comentarios##

Downloads