Actualidades Investigativas en Educación ISSN electrónico: 1409-4703

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/oai
Effective leadership in state-subsidised schools of cooperative nature: Perceptions of the teaching staff
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

liderazgo
cooperativas
educación
leadership
cooperatives
education

How to Cite

López Belmonte, J., Fuentes Cabrera, A., & Moreno Guerrero, A. J. (2018). Effective leadership in state-subsidised schools of cooperative nature: Perceptions of the teaching staff. Actualidades Investigativas En Educación, 18(3). https://doi.org/10.15517/aie.v18i3.34195

Abstract

Leadership is considered an attribute of people who possess certain skills to achieve the dynamism of the collective of an organization and change the attitude of workers in order to increase the predisposition and performance of people. The purpose of this research is to know the perceptions of teachers about the concept of leadership in a teaching cooperative. The study developed is descriptive and correlational, through an analysis from a quantitative approach for the entire population of teachers who make up the teaching cooperatives of the Autonomous City of Ceuta, in Spain. The data collection was carried out by means of a questionnaire, to which the construct validity and reliability by means of Cronbach's Alpha have been applied. The descriptive analysis describes each of the analyzed variables, while the correlative analysis has been carried out through the Chi-square test to know if there was a relationship between the variables. To know the strength of the relationship, the Kendall Tau-b test was applied. The results show that there is no direct relationship between the variables gender and leadership, and age and leadership. The conclusions show that the leader in education must influence all the members of the educational community, in order to improve the quality of the teaching-learning processes and foster a good climate of social relations
https://doi.org/10.15517/aie.v18i3.34195
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Becerra, Marlene y Sánchez, Ludy. (2011). El liderazgo en las organizaciones inteligentes. Revista científica digital del centro de investigación y estudios gerenciales, 1(4), 61-71. Recuperado de http://revista.grupocieg.org/publicacion/revista-cieg-n-4-mayo-2011/

Castro Solano, Alejandro. (2006). Teorías implícitas del liderazgo, contexto y capacidad de conducción. Anales de psicología, 22(1), 89-97. Recuperado de http://www.um.es/analesps/v22/v22_1/12-22_1.pdf

Castro, Elizabeth, Miquilena, Hermelinda y Peley, Rosario. (2006). Las nuevas tendencias del liderazgo: hacia una nueva visión de las organizaciones educativas. Omnia, 12(1), 83-96. Recuperado de http://www.produccioncientifica.luz.edu.ve/index.php/omnia/issue/view/864

Colás Bravo, María del Pilar, y Buendía Eisman, Leonor. (1998). Investigación Educativa. Sevilla: Ediciones Alfar.

Cuevas López, Mercedes, Díaz Rosas, Francisco e Hidalgo Hernández, Verónica. (2008). Liderazgo de los directores y calidad de la educación. Un estudio del perfil de los directivos en un contexto pluricultural. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 12(2), 1-19. Recuperado de http://www.ugr.es/~recfpro/Rev122.html

Fuentes Viñas, Arturo. (2004). Las cooperativas de enseñanza: (un estudio de las cooperativas de trabajo asociado). Ceuta: Universidad Nacional de Educación a Distancia, Centro Asociado de Ceuta.

Furguerle Rangel, Johel y Vitorá, María. (2016). Liderazgo en los directivos de educación primaria. Telos: Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales, 18(2), 208-227. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/993/99345727004.pdf

Gil, Francisco, Alcover, Carlos María, Rico, Ramón y Sánchez Manzanares, Miriam. (2011). Nuevas formas de liderazgo en equipos de trabajo. Papeles del psicólogo, 32(1), 38-47. Recuperado de http://www.papelesdelpsicologo.es/contenido?num=1140

Goleman, Daniel. (2014). Liderazgo. El poder de la inteligencia emocional. Barcelona: Ediciones B.

Guillén Parra, Manuel. (2006). Ética en las organizaciones: construyendo confianza. Madrid: Pearson Prentice Hall.

Gutiérrez Vallejo, Ernesto, Gracia Chancay, José María y Quiñonez Mosquera, Jefferson. (2016). Liderazgo y gerencia de proyectos educativos y sociales. Dominio de las Ciencias, 2(4), 274-283. doi: https://doi.org/10.23857/pocaip

Inglada Galiana, Elena, Sastre Centeno, José Manuel y Villarroya Lequericaonandia, Begoña. (2015). El cooperativismo en la educación. REVESCO: Revista de estudios cooperativos, (118), 122-147. Recuperado de http://revistas.ucm.es/index.php/REVE/issue/view/2752/showToc

Lorenzo Delgado, Manuel. (2004). La función de liderazgo de la dirección escolar: una competencia transversal. Enseñanza, 22, 193-211. Recuperado de https://gredos.usal.es/jspui/bitstream/10366/70773/1/La_funcion_de_liderazgo_de_la_direccion_.pdf

Marín, José. (2004). La dirección, el liderazgo y la supervisión escolar. Caracas: Fondo Editorial Ipasme.

Morales Domínguez, José Francisco. (2012). Visión positiva del liderazgo y sus fortalezas. Madrid: Lección magistral UNED.

Pareja de la Reguera, José Antonio. (2009). Liderazgo y conflicto en las organizaciones educativas. Educación y educadores, 12(1), 137-152. Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/eded/v12n1/v12n1a10.pdf

Pittinsky, Todd. (2009). Crossing the divide: Intergroup leadership in a world of difference. Boston: Harvard Business Press.

Pont, Beatriz, Nusche, Deborah y Hopkins, David. (2008). Improving School Leadership, Volume 2: Case Studies in System Leadership. Paris: Organisation for Economic Co-operation and Development.

Rodríguez Akle, Álvaro y Mármol Daza, Marta. (2009). Liderazgo formativo y desarrollo sostenible de la calidad de la educación. Investigación y desarrollo, 17(1), 192-207. Recuperado de http://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/investigacion/issue/view/51

Spillane, James, Camburn, Eric y Pareja, Amber. (2009). School principals at work: a distributed perspective. En Kenneth Leithwood, Blair Mascall y Tiiu. Strauss (Eds.), Distributed leadership according to the evidence (pp. 87-110). London: Routledge.

Zamora, Ángel y Poriet, Yenitza. (2006). Papel de los Líderes y Nuevas Tendencias del Liderazgo en el Siglo XXI. Revista Faces, 17(1), 61-73. Recuperado de http://servicio.bc.uc.edu.ve/faces/revista/vol27n1/art%205.pdf

Comments

Downloads

Download data is not yet available.