Actualidades Investigativas en Educación ISSN electrónico: 1409-4703

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/oai
Presence of the intercultural approach in teaching representations on the youth, diversity, and rural culture
PDF (Español (España))

Keywords

educación
cultura
interculturalidad
joven rural
education
culture
interculturality
rural youth

How to Cite

Morales-Trejos, C. (2018). Presence of the intercultural approach in teaching representations on the youth, diversity, and rural culture. Actualidades Investigativas En Educación, 18(3). https://doi.org/10.15517/aie.v18i3.34401

Abstract

This scientific article presents results of the research project "Teaching Pedagogical Practices in Contexts of Rural Youth Interaction, of the Great Metropolitan Area of Costa Rica: a look from Intercultural Education" registered in the Institute of Investigations in Education (INIE) of the University of Costa Rica, in the 2016-2017 period. This paper gives an account of experiences in rural education at the secondary level of the teaching representations about youth, diversity and rural culture and how these are articulated in the professional work. At the methodological level, the research is based on the hermeneutic-interpretative approach, from which in-depth interviews were conducted with 11 teachers from three Rural Technical High Schools of the Greater Metropolitan Area of Costa Rica. This paper considers results corresponding to the second and third specific objectives of this research associated with "identifying teaching representations about youth, diversity and rural culture, as well as the notions and principles of the intercultural approach present in the pedagogical practices studied", pointing out within the main findings the breadth of teaching criteria regarding the concepts studied. Likewise, intercultural approaches are recognized in the teaching action from the specificity of the historical and social contexts in which said practices are carried out. Specifically, it shows the representation that the professional person in education, which forms a form of knowledge through which the person who knows is placed within what he knows and acts accordingly.
https://doi.org/10.15517/aie.v18i3.34401
PDF (Español (España))

References

Abdallah-Pretceille, M. (2006). El paradigma intercultural como mirada hacia la diversidad. Actas Congreso INTER. Madrid, España: Publicaciones UNED. Intercultural. Recuperado de http://www.uned.es/congreso-inter-educacion-intercultural

Aguado, María Teresa. (1995). Un modelo de Orientación para la comprensión y competencia multiculturales. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 6(10), 105-111.

Aguado, Teresa y Del Olmo, Margarita. (2009). Educación Intercultural. Perspectivas y propuestas. Madrid, España: Editorial Universitaria Ramón Areces, Universidad Nacional Educativa a Distancia (UNED).

Araya, Sandra. (2002). Las representaciones sociales: Ejes teóricos para su discusión. San José, Costa Rica: Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales (FLACSO) Sede Académica.

Bueno-Abad, José. (2000). Concepto de representaciones sociales y exclusión. Valencia, España: Facultad De Ciencias Sociales Universidad de Valencia.

Cáceres, Pablo. (2003). Análisis Cualitativo de Contenido: Una alternativa metodológica alcanzable. Revista Psicoperspectivas, 2(1), 53-82.

Dietz, Gunter. (2003). Multiculturalismo, interculturalidad y educación. Una aproximación antropológica. Granda, España: Editorial Universidad de Granada.

Dietz, Gunter. (2012). Multiculturalismo, interculturalidad y diversidad en educación: una aproximación antropológica. México: FCE.

Duarte, Klaudio. (julio, 2012). Sociedades adultocéntricas: sobre sus orígenes y reproducción. Revista Última Década, (36), 99-125.

Duarte, Klaudio. (Septiembre, 2000) ¿Juventud o juventudes? Acerca del como mirar y remirar a las juventudes de nuestro Continente. Revista Última Década, (13), 59-77.

Delgado, José Manuel y Gutiérrez, Juan. (2007). Métodos y técnicas cualitativas de investigación en ciencias sociales. Madrid: Síntesis.

Erazo, Soledad. (2012). Prácticas reflexivas, racionalidad y estructura en contextos de interacción profesional. Perfiles educativos, 33(133), 114-133. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/132/13219088007.pdf

Escarbajal, Andrés. (2010). Interculturalidad, Medición y trabajo colaborativo. Madrid, España: NARCEA, S.A.

Femenías, María de los Ángeles. (2007). El género del multiculturalismo. Buenos Aires, Argentina: Universidad de Quilmes.

García, Néstor. (2004). ¿Ser diferentes es desconectarse? Sobre las culturas juveniles. En Néstor García, Diferentes, desiguales y desconectados (pp. 167-180). Barcelona: Editorial Gedisa.

Grosser, Kattya. (2003). Adolescentes y adultos ¿Es posible una interacción sin juzgar ni castigar?, ¿Qué hay detrás del llamado conflicto generacional? Actualidades Investigativas en Educación, 3(1), 1-13. Recuperado de https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/article/view/9006/17453

Habermas, Jünger. (2002). La inclusión del otro. Estudios de teoría política. Barcelona, España: Paidós.

Jodelet. Denise. (1986). La representación social: fenómenos, conceptos y teoría. En Serge Moscovici, Psicología social II. Pensamiento y vida social, pensamiento y problemas sociales (pp. 469-495). Barcelona: Paidós.

Kessler, Gabriel. (2005) Estado del Arte de la Investigación Sobre Juventud Rural en América Latina. Recuperado de http://juventudruralemprendedora.procasur.org/wp-content/uploads/2013/08/060100-Estado-del-arte-de-la-investigacio%CC%81n-sobre-Juventud-Rural-Kessler.pdf

Leiva, Juan. (marzo, 2011). La Educación Intercultural en una encrucijada de caminos: reflexiones pedagógicas para la construcción de una escuela intercultural. Revista digital del centro del profesorado Cuevas-Olula (Alemeria). Espiral. Cuadernos del profesorado. 7(4), 43-56.

Rehaag, Irmgard. (marzo-abril, 2010). La perspectiva Intercultural en la Educación. El Cotidiano, (160), 75-83. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/325/32512766009.pdf

Sagastizabal, María de los Ángeles, Perlo, Claudia, Pivetta, Bibiana, San Martin, Patricia. (2009). Aprender y enseñar en contextos complejos. Multiculturalidad, diversidad y fragmentación. Buenos Aires, Argentina: Centro de Publicaciones Educativas y material didáctico.

Schmelkes, Silvia. (2002). La enseñanza de la lectura y la escritura en contextos multiculturales. Conferencia presentada en el VII Congreso Latinoamericano para el Desarrollo de la Lectura y la Escritura, del 16-19 octubre, Puebla, México.

Taylor, Charles. (1993). El multiculturalismo y la política del reconocimiento. México D.F. FCE.

Torres, Carlos. (2001). Democracia, educación y multiculturalismo: dilemas de la ciudadanía en un mundo global. México D.F.: Siglo XXI.

Villarroel, Gladys. (mayo-agosto, 2007). Las representaciones sociales: una nueva relación entre individuo y sociedad. FERMENTUM, Revista Venezolana de Sociología y Antropología, 17(49), 434-454.

Zabadúa, Juan Pablo. (2008). Culturas Juveniles en contextos globales. Estudio sobre la construcción de los procesos identitarios de las juventudes contemporáneas (Tesis para optar por el grado de Doctor en el programa de Sociedades Multiculturales y Estudios Interculturales). Universidad de Granada, España y Universidad de Xalapa, Veracruz, México.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.