Abstract
The current paper is about the search for new practices around the use of Information and Communication Technologies (ICT), actions that promote curiosity and awareness and, at the same time, provoke us as human beings and not only as users of the digital resources. The manuscript exposes an education project with the participation of children and adolescents from five districts of San Jose, Costa Rica. The project generated spaces for the promotion of technology culture. Among its main results, it is important to highlight the critical, meaningful and empowering use of technologies did by the participants in their communities. From its implementation, it is concluded that it is fundamental to promote digital literacy initiatives from critical perspectives, which always aspire to be practices of freedom, dialogue and solidarity. The paper has three sections: first, a brief introduction to the topic and the context where the initiative was led. Second, the presentation of the project, and finally, the main conclusions.
References
Amador Zamora, Alejandro. (2016). Acceso y uso de las TIC en los hogares costarricenses. En PROSIC, Informe hacia la Sociedad de la Información y el Conocimiento 2016 (pp. 151-186). Recuperado de http://www.prosic.ucr.ac.cr/sites/default/files/recursos/cap4_2016.pdf
Arduino.cl. (2017). ¿Qué es arduino? Recuperado de http://arduino.cl/que-es-arduino/
Banco Mundial. (2016). Tecnologías digitales: su enorme potencial de desarrollo aún escapa a los 4000 millones de personas que no tienen acceso a internet. Recuperado de http://www.bancomundial.org/es/news/press-release/2016/01/13/digital-technologies-huge-development-potential-remains-out-of-sight-for-the-four-billion-who-lack-internet-access
Banco Mundial. (2018). Indicadores del desarrollo mundial. Recuperado de http://databank.bancomundial.org/data/source/world-development-indicators#
Barreiro, Julio. (1969). Educación y concienciación. En Paulo Freire, La Educación como práctica de libertad (pp. 7-19). Montevideo, Uruguay: Siglo XXI Editores.
Bebea, Inés. (2015). Alfabetización Digital Crítica. Una invitación a reflexionar y actuar. Recuperado de http://ondula.org/publicaciones/
D´Antoni, Maurizia. (2012). Interés por la Pedagogía Crítica: ideas sobre unas articulaciones. Revista Ensayos Pedagógicos, 7(1), 33-53. Recuperado de http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/ensayospedagogicos/article/view/6018
D´Antoni, Maurizia, Gómez Ordoñez, Luis, Gómez Torres, Juan y Soto Arguedas, José Fabio. (2011). La desobediencia como forma de resistencia: jóvenes que se hacen sujetos en contextos de “declive” institucional. Al respecto de la enseñanza colegial costarricense. Revista Ensayos Pedagógicos, 6(1), 37-54. Recuperado de http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/ensayospedagogicos/article/view/4471
Estado de la Educación. (2015). Quinto Informe Estado de la Educación 2015. Recuperado de http://www.estadonacion.or.cr/educacion2015/
Ferreiro, Emilia. (2011). Alfabetización Digital. ¿De qué estamos hablando? Revista Educação e Pesquisa, 37(2), 423-438. doi: http://dx.doi.org/10.1590/S1517-97022011000200014
Foucault, Michel. (2013). El Poder, una bestia magnífica. México: Siglo Veintiuno Editores.
Freire, Paulo. (1969). La Educación como práctica de libertad. Montevideo, Uruguay: Siglo XXI Editores.
Fundación Paniamor, Costa Rica. (2017). Crianza Tecnológica, Viviendo la Ciudadanía Digital. Recuperado de http://www.crianzatecnologica.org
Miranda, Hulda. (27 de junio de 2017). Fonatel falló en llevar a Internet a estudiantes de zona Norte. Desconectados del Presente. Semanario Universidad. Recuperado de https://semanariouniversidad.com/pais/desconectados-del-presente/
##plugins.facebook.comentarios##
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2018 Actualidades Investigativas en Educación