Abstract
Universities are agents of change looking for spaces in which to promote interdisciplinary research to achieve sustainable lifestyles aimed at achieving the Sustainable Development Goals (SDG) of the 2030 Agenda. In this article, a study of the contribution of the University of Holguin (UHo) in Cuba is carried out, to comply with the SDGs from the current situation of research management in Science, Technology and Innovation (CTI) and its results in the period 2015-2017. A procedure combining qualitative and quantitative analysis was used. Data was recovered through the triangulation of information sources that come from analysis of official documents of the Ministry of Higher Education and the UHo, interviews, observations and statistical analysis. The vice-rector, director and CTI management specialists, president of the scientific advisory council, vice-deans and heads of projects were interviewed. Within the quantitative analysis, the calculation of the Coefficient of Results by Projects indicator is introduced to know the contribution of the projects to the SDGs. The results obtained showed that UHo's biggest contribution is in the objectives of education, economic growth and solid institutions and that opportunities of the environment and the potential of its human capital are not taken advantage of, especially in the topics of renewable energies, water and sanitation, sustainable cities and communities, industry, innovation and infrastructure. This study helps to draw up new strategies that allow the UHo to anticipate the needs of the environment with an innovative mentality.
References
Alarcón Ortiz, Rodolfo. (2016). Universidad innovadora por un desarrollo humano sostenible: mirando al 2030. En Conferencia Inaugural X Congreso Internacional de Educación Superior Universidad 2016, La Habana, Cuba.
Batista Mainegra, Amado (2016). Estrategia metodológica de integración de procesos sustantivos universitarios: contribución de la extensión universitaria a la promoción de salud en la Universidad de la Habana (Tesis doctoral). Universidad de la Habana, La Habana, Cuba.
De Moya Anegón, Felix, Herrán Paéz, Estefanía, Bustos González, H. Atilio, Corera Álvarez, Elena y Tibaná Herrera, Gerardo (2017). Ranking Iberoamericano de instituciones de educación superior. SIR IBER (pp. 47). Barcelona, España: Ediciones Profesionales de la Información SL.
Díaz de Iparraguirre, Ana M. (2009). La gestión compartida Universidad-Empresa en la formación del capital humano. Su relación con la promoción de la competitividad y el desarrollo sostenible (Tesis doctoral). Universidad Nacional Experimental “Simón Rodríguez” , Caracas, Venezuela.
González Espino, Yaneisy. (2017). ¿Cómo evaluar la competencia investigativa desde la responsabilidad social universitaria? Revista Cubana de Educación Superior, (2), 4-1.
León Pupo, Neysi Ileana. (2007). Procedimiento para el diagnóstico y modelación del Sistema de Ciencia e Innovación Tecnológica en la Universidad de Holguín como base para su informatización (Tesis maestría). Universidad de Holgín, Cuba.
León Pupo, Neysi Ileana. (2016a). La gestión del proceso sustantivo de investigación en la Universidad de Holguín. Perspectivas y retos. Holguín, Cuba.
León Pupo, Neysi Ileana. (2016b). Sistema Informativo para la Dirección de Ciencia y Técnica (DCT) en la Universidad de Holguín (UHo), Trabajo final del Diplomado Europeo de Enseñanza de la Gestión. Holguín, Cuba: Edición Holguín.
Ministerio de Ciencia Tecnología y Medioambiente. (2012). Resolución 44/2012 Reglamento para el proceso de elaboración, aprobación, planificación, ejecución y control de los programas y proyectos de ciencia, tecnología e innovación. Gaceta Oficial de la República de Cuba. Habana, Cuba.
Ministerio de Educación Superior. (2017). Documentos Metodológicos para la organización de la CTI en las universidades y ECTI del MES. 2017-2021 (pp. 139). Habana, Cuba: Editorial Universitaria Felix Varela.
Ortíz Pérez, Aniuska (2014). Tecnología para la gestión integrada de procesos en las universidades. Aplicación en la Universidad de Holguín (Tesis doctoral). Universidad de Holguín, Holguín, Cuba.
Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo. (2017a). Folleto sobre los Objetivos de Desarrollo Sostenible: Presentando la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. Recuperado de http://www.undp.org/content/undp/es/home/librarypage/corporate/sustainable-development-goals-booklet.html
Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo. (2017b). ¿Qué son los objetivos de desarrollo sostenible?. Recuperado de http://www.undp.org/content/undp/es/home/sustainable-development-goals.html
Saborido Loidi, José Ramón (2018). La universidad y la Agenda 2030 de desarrollo sostenible en el centenario de la Reforma Universitaria de Córdova: Visión desde Cuba. La Habana, Cuba.
Secretaría General Iberoamericana. (2017). La universidad y los Objetivos de Desarrollo Sostenible. Recuperado de www.segib.org/la-universidad-y-los-objetivos-de-desarrollo-sostenible/
Tristá Pérez, Boris, y Loyola Illescas, Edgar. (2017). El directivo en la universidad contemporánea. Un enfoque de competencias. Revista Cubana de Educación Superior, 36(1), 4-14.
Universidad de Holguín. (2017). Planeación estratégica Universidad de Holguín; Período 2017-2021 (pp. 27). Holguín, Cuba.
Vargas Rodríguez, Héctor E. y León Pupo, Neysi ILeana. (2010). Procedimiento para la informatización del sistema informativo de gestión de la ciencia y la innovación tecnológica de la Universidad de Holguín Oscar Lucero Moya (Trabajo de Diploma para optar por el título de Ingeniero Informático ). Universidad de Holguín Oscar Lucero Moya, Holguín, Cuba.
Comments
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2018 Actualidades Investigativas en Educación