Actualidades Investigativas en Educación ISSN electrónico: 1409-4703

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/oai
There are still positions to be defended: An account of the road travelled by the Critical Literacy project
PDF (Español (España))

Keywords

critical literacy
critical pedagogy
secondary education
participatory action research,
neoliberalism
interculturalism
decolonial pedagogies
alfabetización crítica
pedagogía crítica
educación secundaria
investigación-acción participativa
neoliberalismo
interculturalidad
pedagogías descoloniales

How to Cite

Sancho Quirós, V. (2019). There are still positions to be defended: An account of the road travelled by the Critical Literacy project. Actualidades Investigativas En Educación, 19(1). https://doi.org/10.15517/aie.v19i1.35700

Abstract

Critical Literacy is a Project that belongs to the Division of Educology in the National University of Costa Rica, comprised by an interdisciplinary team since its beginnings in 2004. Critical pedagogy, sociology of education, and more recently, reflections surrounding interculturalism and decolonial pedagogies, among other related branches of knowledge such as social psychology, have nurtured its work which is politically committed. This project has gone through four different stages, which focused on junctural issues of the education system, projecting itself towards a fifth stage between 2019-2021. Critical Literacy’s path starts off with the acknowlegment of a crisis in secondary education, and the subsequent dispute over the adequate reading of its signs. Taking a stance over the new educational projects that should be erected, in response to the exhaustion of the traditional model, has required a critical approach of the official media discourse that reveals a neoliberalizing agenda, inconsistent with the recognition of students as political and epistemological subjects. Departing from this logic, Critical Literacy has placed its stakes in participatory-action research in the educational field. In this paper, I offer a brief walk through the Project’s most important moments, since it’s beginnings to present day, as seen through its academic production.

https://doi.org/10.15517/aie.v19i1.35700
PDF (Español (España))

References

Baquero, Ricardo. (2002). La educabilidad como problema político. En seminario Permanente de investigación de la Maestría en Educación de la UdeSA. Argentina. Recuperado de http://hdl.handle.net/10908/772

Brown, Wendy. (2010). Regulating aversion: Tolerance in the age of the empire. Estados Unidos Princeton University Press

Cerdas, Daniela. (28 de enero de 2018). Alumnos de 6 de cada 10 colegios lidian con golpes, amenazas y robos. La Nación. Recuperado de https://www.nacion.com/el-pais/educacion/alumnos-de-6-de-cada-10-colegios-lidian-con-golpes/OXOCEOPZLJCETJIGEWZNTAE6YA/story/

D’Antoni, Maurizia. y Malavassi, Humberto. (2004). Inteligencias y Creatividad: Teoría, Metáfora y Vivencia. Ensayos Pedagógicos, 3(1), 91-103.

D’Antoni, Maurizia., Induni, Gina., y Pacheco, Xenia. (2005). Crisis en la educación secundaria: ¿Reproducir o transformar? Educare, 8, 91-10.

D’Antoni, Maurizia, Soto, José, Gómez, Juan y Gómez, Luis. (2007). Escenarios Investigativos desde la pedagogía crítica: culturas colegiales, juveniles y políticas. En I Encuentro Internacional de Investigación Educativa El aporte de Lev Vygotsky y Paulo Freire. Facultad de Educación, Universidad de Costa Rica. San José, Costa Rica.

D’Antoni, Maurizia. (2008). Nuevas propuestas pedagógicas y el papel social del docente. Ensayos Pedagógicos (4), 11-26.

D’Antoni, Maurizia. y Soto, José. (2010). Experiencias de investigación en la secundaria: una visión desde adentro. Temas de Nuestra América, 26(49). Recuperado de http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/tdna/article/view/3717

D’Antoni, Maurizia, Gómez, Juan., Gómez, Luis. y Soto, José. (2011). Desobediencia y resistencia de jóvenes que se hacen sujetos: el caso de enseñanza colegial costarricense. Revista Ensayos Pedagógicos, 6(1), 37-54.

D’Antoni, Maurizia., Gómez, Juan., Gómez, Luis. y Soto, José. (2012). La escuela en cuestionamiento. Diálogos sobre la resistencia escolar en procesos pedagógicos emergentes. San José, Costa Rica: Arlekín.

D’Antoni, Maurizia. (2013). Educación superior en Costa Rica: ¿“Rankización” y descolonización? Educare, 17(3), 21-40.

D’Antoni, Maurizia. y Gómez, Luis. (2013). Repensar la universidad: reflexiones fronterizas para descolonizar prácticas entre el giro decolonial y la pedagogía crítica [Ensayo inédito].

D’Antoni, Maurizia., Gómez, Luis. (2015). “Violencia, bullying y autoritarismo en la escuela secundaria”. En Reflexiones desde la investigación socio-educativa en contextos de exclusión. San José, Costa Rica: INIE.

D’Antoni, Maurizia. (2016). Educación Dual como una paradoja: 10 razones para indicar la urgencia del debate sobre la educación dual en Costa Rica [Artículo inédito].

Espinosa, Yuderkis., Gómez, Diana., Lugones, María. y Ochoa, Karina. (2013). Reflexiones pedagógicas en torno al feminismo descolonial: Una conversa en cuatro voces. En Walsh (ed). Pedagogías decoloniales: Prácticas insurgentes de resistir, (re)existir y (re)vivir. Ecuador: ediciones Abya Yala.

Freire, P. y Macedo D. (1989). Alfabetización. Lectura de la palabra y lectura de la realidad En S. Horvath (Trad.). Barcelona, España: Paidós; Ministerio de Educación y Ciencia.

Freire, Paulo. (1996) Pedagogía de la esperanza. Madrid, España: Siglo XXI Editores.

Gómez, Juan. y Mora, Mainor. (2018). El libro como dispositivo cultural: Algunos criterios de ingreso al problema del orden informacional contemporáneo. San José, Costa Rica: Arlekín.

Gómez, Juan., Mata, Adrián. y Ureña, Omar (Eds.). (2018). Indisciplinando la didáctica: la enseñanza de la filosofía en Costa Rica. En Ensayos Pedagógicos. Recuperado de http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/ensayospedagogicos/article/view/10862/13704

Gómez, Luis. y Gómez, Juan. (2011). Elementos teóricos y prácticos de la pedagogía crítica. Más allá de la educación, metáfora escena y experiencia. Praxis, 66, 181-190.

Gómez, Luis., Gómez, Juan., Pineau, Fanny. y Mora, András. (2010). La educación desde los pueblos indígenas de Bolivia. Análisis del proyecto de Nueva Ley de Educación “Avelino Siñani y Elizardo Pérez” como resistencia frente a la educación para la globalización neoliberal. Temas de Nuestr américa, 26(48), 117-136

Herra, Ernesto. (s.f.). Exclusión social como práctica pedagógica en la economía mundo capitalista. El caso del abandono del sistema educativo formal costarricense por jóvenes entre los 12 y los 18 años de edad. Recuperado de https://www.academia.edu/3371036/Exclusi%C3%B3n_social_como_pr%C3%A1ctica_pedag%C3%B3gica_en_la_econom%C3%ADa_mundo_capitalista

Mora, Mainor. y Gómez, Juan. (2017). Algunos fundamentos de investigación social. Heredia, Costa Rica: EUNA.

Rojas, Vinicio. (2015). Hacia una Educación Secundaria al Servicio del Mercado: Reflexiones en torno al papel de la Educación Técnica Profesional en Costa Rica. En XXX Congreso Alas, San Jose, Costa Rica.

Segato, Rita. (2016). La guerra contra las mujeres. Madrid, España: Traficantes de sueños.

Walsh, Catherine. (2013). Lo pedagógico y lo decolonial: entretejiendo caminos. En Walsh (ed). Pedagogías decoloniales: Prácticas insurgentes de resistir, (re)existir y (re)vivir . Ecuador: ediciones Abya Yala.

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2018 Actualidades Investigativas en Educación

Downloads

Download data is not yet available.