Actualidades Investigativas en Educación ISSN electrónico: 1409-4703

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/oai
Foundation, evolution, critical nodes and challenges of the Ecuadorian current education
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Human being
education
higher education
cultural manifestations
Ser humano
educación
educación superior
manifestaciones culturales

How to Cite

Aguilar-Gordón, F. del R. (2019). Foundation, evolution, critical nodes and challenges of the Ecuadorian current education. Actualidades Investigativas En Educación, 19(1). https://doi.org/10.15517/aie.v19i1.35715

Abstract

The essay presents an analysis of the foundation of the education in the history of the humanity, establishes in a brief way the general characteristics of the education in the time, there determines the model (ideal educational, role of the teacher, role of the student) commandingly in every stage to understand the dynamism of the ideal educational one and the typical features that form the Ecuadorian education of the present; he thinks brings over of the principal transformations, limitations or critical knots and challenges of the top Ecuadorian education of last times. This essay argues the importance of understanding that to speak about education is to turn the look to the human being as the principal modal of their own insight into to understand the diverse sociocultural manifestations. It makes clear that any educational orientation has as foundation to the philosophical doctrines for what it proposes to rethink the behavior of the education in the light of the laws of the philosophy and of the cultural development of the society.  In the methodological field, it is a question of a qualitative study, sustained philosophically in the phenomenological-hermeneutic method. This test opens ways for later investigations and for the generation of new educational offers in context.

https://doi.org/10.15517/aie.v19i1.35715
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Aguilar-Gordón, Floralba. (2008). Estructura, relaciones, límites y perspectivas de la ética y educación. Sophia: Colección de Filosofía de la Educación, (5), 39-78. DOI https://doi.org/10.17163/soph.n5.2008.02

Aguilar-Gordón, Floralba. (2017a). El currículo basado en competencias profesionales integradas en la universidad ecuatoriana. REXE. Revista de estudios y experiencias en educación, 16(31), 129-154.

Aguilar-Gordón, Floralba. (2017b). Estrategias didacticas para el desarrollo de operaciones mentales en el sujeto que aprende. Tópos. Para un debate de lo educativo, (9), 45-54.

Aguilar-Gordón, Floralba. (2017c). Fundamentos, sentido y significado del conocimiento. En Aguilar-Gordón, Floralba y otros (2017). Fundamentos epistemológicos para orientar el desarrollo del conocimiento (págs. 49-101). Quito, Ecuador: Abya-Yala.

Agustín (2018). Agustín de Hipona: Profesor, Maestro, Pedagogo. EcWiki. Recuperado de http://ec.aciprensa.com/wiki/Agust%C3%ADn_de_Hipona:_Profesor,_Maestro,_Pedagogo

Alonso, José. (2015). Historia general de la educación. México: Col. Viveros de Asis.

Antamba, Luis. (2015). Estadística Educativa. Reporte de Indicadores (Vol. 1). Quito-Ecuador: Ministerio de Educación.

Asamblea Nacional del Ecuador. (2008). Constitución de la República del Ecuador. Montecristi, Ecuador: La Asamblea.

Ayala-Mora, Enrique. (2015). La maldición de la universidad silenciosa.La educación superior en el debate de los temas nacionales. Anales,58, 9-18.

Bedoya, Iván. (2003). Epistemología y Pedagogía. Ensayo histórico crítico sobre el objeto y método pedagógicos. Bogotá, Colombia: Ecoediciones.

Consejo de Evaluación, Acreditación y Aseguramiento de la Calidad de la Educación Superior. (2018). Modelo de evaluación institucional de Universdades y Escuelas Politécnicas 2018. Quito, Ecuador: Autor.

Consejo Nacional de Evaluación y Acreditación. (2003). La calidad en la universidad ecuatoriana. CONEA. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001496/149614s.pdf

García, María. (2017). Aprendiendo a ser humanos: una Antropología de la educación. Navarra: EUNSA.

Kant, Inmanuel. (1803). Pedagogía. Alemania: Universidad ARCIS.

Knobel, Mauricio. (1964). El desarrollo y la maduración en psicología evolutiva. Revista de Psicología, 1, 1-5.

Ley Orgánica de Educación Intercultural. (2011), Registro Oficial N° 417 (II supl). Quito, Ecuador: Ministerio de Educación.

Marrow, Henry Irenee. (2014). Historia de la Educación en la antigüedad. España: AKAL.

Ministerio de Educación del Ecuador (2013). Ecuador: Indicadores educativos 2011-2012. Ecuador: Ministerio de Educación.

Moreira, Andrés. (2013). Historia del sistema educativo del Ecuador. Monografías, 1-24.

Redondo, Emilio; Cárceles, Concepción; Gutiérrez, Aurora; Laspalas, Javier; Pernil, Paloma y Vergara, Javier. (2014). Introducción a la historia de la educación. Barcelona, España: Ariel Educación.

Ley Orgánica de Educación Intercultural (26 de julio, 2012). Suplemento al Registro Oficial, (pp. 1-25). Ecuador: Ministerio de Educación.

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2008). Un enfoque de la educación para todos basado en los derechos humanos. New York: División de Comunicaciones, UNICEF.

Uzcátegui, Ramón y Junguittu, Rosa. (2017). Historia, historia de la educación y su enseñanza. Venezuela: Saber UCV.

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2018 Actualidades Investigativas en Educación

Downloads

Download data is not yet available.