Abstract
This paper focuses as a problem inadequacies in the quality of student learning in mathematics revealed in the low results of the entrance exams to Higher Education in the province of Santiago de Cuba. The research found no antecedent ethnographic studies in the educational context of Santiago, as a consequence, it is proposed as an objective: to develop an ethnographic approach in regard to the way in which the teachers of mathematics conceive the design of their pedagogical management to produce lasting knowledge in the students. The methodology used supports a qualitative approach, constituting an ethnographic research that used as an essential method for obtaining information the field research in a population of 229 teachers, of which 83 were the sample. This research was carried out from September 2016 to October 2017. The utilization of ethnographic techniques complemented the methodology to achieve as a main outcome a cultural-pedagogical-operative matrix for the educational practice in the teaching of mathematics and, at the same time, revealed theoretical limitations in the understanding of the scope of the pedagogical management of teachers in the acting model in Santiago de Cuba. This result creates the needed methodological conditions for the transfer of good practices in the learning of mathematics supported by ethnography also opens a space for reflection and participation in the way of managing the learning process.
References
Araya, Sandra. (2002). Las representaciones sociales: Ejes teóricos para su discusión. (Cuaderno de Ciencias Sociales 127). San José, Costa Rica: Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales (FLACSO).
Barquín, Javier. (1991). La evolución del pensamiento pedagógico del profesor. Revista de Educación, (294), 245-274.
Berger, Peter. y Luckmann, Thomas. (1991). La construcción social de la realidad. Buenos Aires, Argentina: Amorrortu.
Callejo, Javier. (2001). El grupo de discusión: introducción a una práctica de investigación. Barcelona: Ariel Practicum.
Comaroff, John. y Comaroff, Jean. (1992). La etnografía y la imaginación histórica. Boulder: West view Press.
Escobar, Arturo. (2014). La invención del desarrollo. Popayán, Colombia: Universidad del Cauca.
Geertz, Clifford. (2003). Descripción densa: hacia una teoría interpretativa de la cultura. En Paul Bohannan y Mark Glazer (eds.), Antropología lecturas (pp. 545-568). España: McGraw-Hill.
Jodelet, Denise. (1984). La representación social: fenómenos, conceptos y teoría. En Serguei Moscovici (ed.), Psicología social II. Pensamiento y vida social. Psicología social y problemas sociales. Barcelona-Buenos Aires-México: Paidós.
Justis, Osmany, Almestro, Sandra y Silva, Olga. (2017). Pedagogía para el desarrollo socioemocional. A propósito de la gestión de aprendizaje en el contexto santiaguero. Revista Iberoamericana de Educación, 75(2), 109-126
Justis, Osmany. (2013). La cultura escolar en la toma de decisiones del grupo de docentes en el proceso pedagógico del preuniversitario (Tesis inédita, presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas). Universidad de Ciencias Pedagógicas Frank País García, Santiago de Cuba.
Justis, Osmany. (2019). Procedimientos para la gestión de aprendizaje en la ayuda metodológica. Una propuesta en el marco del Tercer Perfeccionamiento del Sistema Nacional de Educación en Santiago de Cuba. Editorial Académica Española.
Krueger, Richard. (1991). El grupo de discusión. Guía práctica para la investigación aplicada. Madrid: Pirámide.
Martínez, Jaume. (1988). Pensamiento del profesor y renovación pedagógica. Revista Investigación en la escuela, (4), 13-18.
Moscovici, Serguei. (1979). El psicoanálisis, su imagen y su público. Buenos Aires, Argentina: Huemul S.A.
Moscovici, Serguei. (1981). La era de las Multitudes. Un tratado histórico de psicología de masas. México: Fondo de Cultura Económica.
Moscovici, Serguei. (1984). El campo de la psicología social. En Moscovici Serguei. La psicología social I. Barcelona, España: Paidós.
Moscovici, Serguei. (1991). La Sicología Social I. Barcelona, España: Paidós.
Serrano, Rocío. (2010). Pensamientos del profesor: un acercamiento a las creencias y concepciones sobre el proceso de enseñanza-aprendizaje en la Educación Superior. Revista de Educación, (352), 267-287.
Soto, Rosa Cristina, Juárez, Fernando y García, José Martín (2011). ¿Creencia o conocimiento pedagógico? Revista Universitaria, Hecho en casa, (08). Recuperado de, http://educa.upnvirtual.edu.mx/educapdf/rev8/soto-008.pdf
Wolf, Eric. (1982). Europa y la gente sin historia. México D.F.: Fondo de Cultura Económica,
Zamora, Paula y Balmaceda, Christian (2015). Creencias epistemológicas en profesores que postulan al Programa de Acreditación de Excelencia Pedagógica: Análisis descriptivos y comparativos entre profesores que se desempeñan en los diferentes niveles de enseñanza. Revista Estudios Pedagógicos, 41(2), 107-125.
Comments
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2019 Actualidades Investigativas en Educación