Actualidades Investigativas en Educación ISSN electrónico: 1409-4703

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/oai
Challenges in international mobility and development of entrepreneurial psychosocial competences
PDF (Español (España))

Keywords

internationalization
higher education
student's mobility
skills
internacionalización
movilidad estudiantil
competencias
educación superior

How to Cite

Silva Peralta, Y., & Rompato, M. E. (2020). Challenges in international mobility and development of entrepreneurial psychosocial competences. Actualidades Investigativas En Educación, 20(1), 33. https://doi.org/10.15517/aie.v20i1.39924

Abstract

The present article is part of a research project whose objective is to know and analyze the entrepreneurial psychosocial competences generated in the field of higher education. Thus, based on the dimension of internationalization in higher education institutions (HEIs), this study presents results on the challenges that undergraduate students declare to transit in their experience of international mobility and the consequent development of the mentioned competences. Through qualitative methodology, with a phenomenological design and ethnomethodological approach, in-depth interviews were conducted with an intentional sample of 36 undergraduate students of the National University of Mar del Plata, Argentina, who carried out an international mobility in the years 2016, 2017 or 2018. The interviews dealt mainly with the characterization of pre-mobility, mobility and post-mobility moments. The results show that, due to this experience, students overcome cultural, linguistic, bureaucratic, economic and academic challenges, from which they acquire a greater mental openness to new experiences, self-knowledge, autonomy, resolutive capacity and a critical and integral look. It is concluded that not only this experience has a positive effect at an individual, academic and professional level in the group of students that carries it out, but it is also an important institutional strategy to reinforce the university social responsibility, in order to give answers to the new social troubles.

https://doi.org/10.15517/aie.v20i1.39924
PDF (Español (España))

References

Aguilera de Drelichman, Pilar. (2017). La internacionalización y su influencia en la educación superior. Revista Científica de la Facultad de Filosofía - UNA, 5(2), 1-13. Recuperado de http://www.fil.una.py/investigacion/index_files/2018.1/Pilar-Aguilera-de-Drelichman.pdf

Alcón, Eva. (2011). La internacionalización de los estudiantes universitarios. La Cuestión Universitaria, (7), 32-39. Recuperado de http://polired.upm.es/index.php/lacuestionuniversitaria/article/view/3354/3496

Arango, Ana María y Acuña, Luis Eduardo. (2018). La internacionalización del currículo y su relación con las condiciones de calidad en los programas académicos de educación superior para la obtención de registro calificado. Revista ObIES, 2, 35-49. Recuperado de https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/obies/article/view/12739/13230

Boyatzis, Richard. (1982). The competent manager: A model for effective performance. New York: John Wiley and Sons.

Camargo, Itala y Pardo, Carlos. (2008). Competencias docentes de profesores de pregrado: Diseño y validación de un instrumento de evaluación. Universitas Psychologica, 7(2), 401-455. Recuperado en: https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/revPsycho/article/view/441

Carlos Ornelas, Carmen Estela; Contreras, Luis; Silva, María de los Ángeles y Liquidano Rodríguez, María del Carmen. (2015). El Espíritu Emprendedor y un factor que influencia su Desarrollo Temprano. Conciencia Tecnológica, (49), 46-51. Recuperado en: https://www.redalyc.org/pdf/944/94438997006.pdf

De Wit, Hans. (1995). Strategies for the internationalization of higher education. A comparative study of Australia, Canada, Europe, and the United States of America. Amsterdam: European Association of International Education (EAIE).

Delgado Márquez, Blanca; Hurtado Torres, Nuria Esther y Bondar, Yaroslava. (2011). La internacionalización en la enseñanza superior: investigación teórica y empírica sobre su influencia en las clasificaciones de las instituciones universitarias. Universities and Knowledge Society Journal, 8(2), 101-122. Recuperado de https://rusc.uoc.edu/rusc/ca/index.php/rusc/article/view/v8n2-delgado-hurtado-bondar.html

Delors, Jacques. (1996). Education for tomorrow. Unesco Courier, 49, 6-11.

Didou Aupetit, Sylvie y Gerard, Ettiene. (2009). Fuga de cerebros, movilidad académica y redes científicas. Perspectivas latinoamericanas. México: IESALC- CINVESTAV- IRD.

Durán Aponte, Emilce. (2013). Distinción entre actitud emprendedora y autoeficacia emprendedora: validez y confiabilidad en estudiantes universitarios. Educación y futuro digital, 5(7), 59-69. Recuperado en: https://cesdonbosco.com/documentos/revistaeyfd/EYFD_7.pdf

Gacel, Jocelyn. (2000). La dimensión internacional de las universidades mexicanas. Educación Superior y Sociedad, 11(1 y 2), 121- 142.

García Palma, Jonathan Jesús. (2013). Movilidad internacional estudiantil y cooperación educativa en el nivel superior de educación. Revista Iberoamericana de Educación, 61(4), 59-76. Recuperado de https://rieoei.org/RIE/issue/view/76

Geldres, Valeska; Vásquez, Fabiola y Ramos, Heidy. (2013). Internacionalización de la educación superior en Chile. Movilidad internacional de estudiantes en la Universidad de La Frontera. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad-CTS, 8(24), 45-62. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/924/92429917003.pdf

Guido Guido, Elsiana y Guzmán Aguilar, Ana. (2012). Criterios para internacionalizar el currículum universitario. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 12(1), 1-25. Recuperado de https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/article/view/10253

Gutiérrez, Olga. (2005). Educación y entrenamiento basados en el concepto de competencia: implicaciones para la acreditación de programas de Psicología. Revista Mexicana de Psicología, 22, 253-270. Recuperado de http://sociedadmexicanadepsicologia.org/index.php/publicaciones/revista-mexicana-de-psicologia

Guy, Haug. (2010). La internacionalización de la educación superior: más allá de la movilidad europea. La Cuestión Universitaria, (6), 20-29. Recuperado en: http://polired.upm.es/index.php/lacuestionuniversitaria/article/view/3392

Hamel, Gary y Prahalad, C.K. (1995). Compitiendo por el futuro: Estrategia crucial para crear los mercados del mañana. Barcelona: Ariel.

Hernández, María del Rosario. (2008). Movilidad estudiantil de norte a sur. Un estudio cualitativo. Guadalajara: Universidad de Guadalajara.

Hernández, Viridiana, Domínguez, Martha, Almaraz, Alan Jesús Leonardo y Escamilla, Marisela Dzul. (2014). Movilidad estudiantil: una maleta llena de recuerdos. EDÄHI Boletín Científico de Ciencias Sociales y Humanidades del ICSHU, 3(5). Recuperado en: https://repository.uaeh.edu.mx/revistas/index.php/icshu/article/download/936/4152?inline=1

Jaramillo, Isabel Cristina. (2003). La internacionalización de la Educación Superior y su Dinámica en Colombia. Colombia: Banco Mundial. Oficina Regional para América Latina y el Caribe. Recuperado de http://documents.worldbank.org/curated/en/558071468018838614/pdf/324320LCSHD0PAPER0SERIES08201Type0LHSD1.pdf

Juárez Salomo, Norma Angélica; Gama Hernández, Gerardo y Cuevas Olascoaga, Miguel Ángel. (2019). Estrategias de internacionalización para la información integral en turismo (Colección Revistas de Divulgación). México D.F.: CONACYT,. Recuperado de http://riaa.uaem.mx/handle/20.500.12055/833

Karady, Victor. (2006). Movilidad estudiantil y universidades occidentales: pautas de intercambio desigual en el mercado académico europeo, 1880-1939. En Charle, Cristophe, Schriewer, Jurgen y Wagner, Peter (Eds.), Redes intelectuales transnacionales: formas de conocimiento académico y búsqueda de identidades culturales. Barcelona: Ediciones Pomares.

Knight, Jane. (1997). Internationalization of higher education: A conceptual framework. En Jane Knight y Hans De Wit (eds.), Internationalization of higher education in the Asia Pacific countries. Ámsterdam: European Association of International Education (EAIE).

Le Boterf, Guy. (2001). Ingeniería de las competencias. Barcelona: Gestión 2000.

Lechini, Gladys. (2009). Africa and South America (South Africa, Argentina and Brazil) Lessons for South-South Cooperation. África Review, 1(1), 73-86. Recuperado en: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/09744053.2009.10597281?journalCode=rafr20

Leeds, Hurwitz. (2017). Competencias interculturales: marco conceptual y operativo. Colombia: Universidad Nacional de Colombia.

López Echeverri, Gloria Helena. (2014). La internacionalización de la educación superior y la formación de ciudadanos del mundo, ciudadanos glocales. Sophia, 10(2), 64-69. Recuperado de https://revistas.ugca.edu.co/index.php/sophia/article/view/256

López, Ángeles; Vázquez, Paula y Montes, Carlos. (2010). Mobbing: antecedentes psicosociales y consecuencias sobre la satisfacción laboral. Revista Latinoamericana de Psicología, 42(2), 215-224. Recuperado en: http://publicaciones.konradlorenz.edu.co/index.php/rlpsi/article/view/474

Martínez, Francisco Miguel y Carmona, Gabriel. (2009). Aproximación al concepto de "competencias emprendedoras": valor social e implicaciones educativas. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 7(3) 82-98. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/551/55114063007.pdf

Martínez, Francisco Miguel. (2009). Programa socioeducativo para el desarrollo de la cultura emprendedora entre los jóvenes. Revista Iberoamericana de Educación, 50(5), 1-13. Recuperado de https://rieoei.org/RIE/article/view/1919

McClelland, David. (1973). Testing for competences rather than for intelligence. American Psychologist, 28(1), 1-14.

Mejía Navarrete, Julio. (2002). Problemas Metodológicos de las Ciencias Sociales en Perú. Universidad Mayor de San Marcos, Lima: Fondo Editorial de la Facultad de Ciencias Sociales.

Molero, Fernando; Recio, Patricia y Cuadrado, Isabel. (2010). Liderazgo transformacional y transaccional: un análisis de la estructura factorial del Multifactor Leardership Questionaire (MLQ). Psicothema, 22(3), 495-501. Recuperado en: https://www.redalyc.org/pdf/727/72714400022.pdf

Morresi, Silvia; Elías, Silvina y Quartucci, Elisa. (2018). Políticas de Internacionalización de la educación superior: un análisis comparado para América Latina. Gestión de las Personas y Tecnología, 11(31), 39-55. Recuperado en: http://www.revistas.usach.cl/ojs/index.php/revistagpt/article/view/3227

Orantes De Pineda, Blanca Ruth. (2015). Internacionalización de la educación superior. Entorno (47), 57-64. Recuperado de http://biblioteca.utec.edu.sv/entorno/index.php/entorno/article/view/80

Ortiz, Carolina; Moncayo, Carolina y Riaño, Adriana. (2010). Caracterización de las dimensiones del liderazgo transformacional en estudiantes de pre grado de la Universidad Militar Nueva Granada. Revista Educación y Desarrollo Social, 4(2), 60-74. Recuperado en: https://repository.unimilitar.edu.co/handle/10654/18226

Pino, Rebeca y Aguilar, María de los Ángeles. (2013). La inteligencia emocional como una herramienta de la gestión educativa para el liderazgo estudiantil. Cuadernos de Administración, 29(50), 132-141. Recuperado en: http://cuadernosdeadministracion.univalle.edu.co/index.php/cuadernos_de_administracion/%20article%20/view%20/49

Pons, Esther Belvis; Pineda Herrero, Pilar y Moreno Andrés, María Victoria. (2007). La participación de los estudiantes universitarios en programas de movilidad: factores y motivos que la determinan. Revista iberoamericana de educación, 42(5), 1-14. Recuperado de https://rieoei.org/RIE/article/view/2397

Ramírez, Argelia y Ortega, Juan Carlos. (2018). ¿Quiénes son los estudiantes que hacen movilidad internacional? El caso de la Universidad Veracruzana. Revista Interamericana de Educación de Adultos, 40(1), 81-110. Recuperado en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=457556162005

Ramírez, María Mercedes y Montañez, Leidy Yohanna. (2014). Aspectos que interfieren en la movilidad estudiantil. Revista Ciencia y Cuidado, 11(2), 59-73. Recuperado en: https://revistas.ufps.edu.co/index.php/cienciaycuidado/article/view/198

Rodríguez Betanzos, Addy. (2014). Internacionalización curricular en las universidades latinoamericanas. Revista Argentina de Educación Superior, 6(8), 149-168. Recuperado en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4753883

Rompato, María Emilia; Silva Peralta, Yamila y Zucarelli, Marianela. (2018). ¿El becario de investigación es un emprendedor universitario? Un análisis exploratorio. Presentado en VIII Congreso Marplatense de Psicología, Universidad Nacional de Mar del Plata, Argentina.

Sánchez, José; Caggianno, Valeria y Hernández, Brizeida. (2011). Competencias emprendedoras en la educación universitaria. International Journal of Development and Educational Psychology, 3(1), 19-28. Recuperado en: https://www.redalyc.org/pdf/3498/349832330001.pdf

Santiago Ruiz, Pedro Ramón; Zúñiga, Silvia Patricia y Rodríguez, José Félix. (2018). Cruzar fronteras, reaprender en el trayecto… experiencias académicas de los estudiantes que participan en una movilidad estudiantil a nivel internacional. Visión educativa, 12(25), 12-19. Recuperado en: http://iunaes.mx/inicio/wp-content/uploads/2018/04/Revista-Visi%C3%B3n-IUNAES-No.-25.pdf#page=18

Sebastián, Jesús. (2011). Dimensiones y métrica de la internacionalización de las universidades. Universidades, 0(51), 3-16. Recuperado en: https://www.udual.org/principal/revista-universidades/

Sobrado, Luis y Fernández Rey, Elena. (2010). Competencias emprendedoras y desarrollo del espíritu empresarial en los centros educativos. Educación XXI, 13(1), 15- 3. Recuperado de http://revistas.uned.es/index.php/educacionXX1/article/view/275

Soderqvist, Minna. (2002). Internationalization and its management at higher-education institutions. A Conceptual, content and discourse analysis (Thesis doctoral). Helsinki School of Economics, Helsinki, Finland. Recuperado de https://aaltodoc.aalto.fi/handle/123456789/11206

Spencer, Lyle y Spencer, Signe. (1993). Competent at work: models for superior performance. New York: John Wiley and Sons.

Tejada, José y Navío, Antonio. (2005). El desarrollo y la gestión de competencias: una mirada desde la formación. Revista Iberoamericana de Educación, 37(2), 1-16. Recuperado en: https://core.ac.uk/download/pdf/78542990.pdf

Tene, Refugio Humberto; Preciado, Juan Flores y Pérez Cruz, Omar. (2008). Importancia de la internacionalización en el desarrollo de competencias profesionales, en los egresados de las escuelas de negocios. Presentado en XII Congreso Internacional de la Academia de Ciencias Administrativas, A.C. (ACACIA), CETYS Universidad, Tijuana, México.

Tenney, Elizabeth; Vazire, Simine y Mehl, Matthias. (2013). This examined life: The upside of self-knowledge for interpersonal relationships. PLoS ONE 8(7): e69605. DOI: http://doi.org/10.1371/journal.pone.0069605

Trejo López, Enrique. (2015) Perfil psicosocial de la persona emprendedora (tesis doctoral). Universidad de Valladolid, Facultad de Educación y Trabajo Social, España.

Tünnermann Bernheim, Carlos. (2003). La universidad latinoamericana ante los retos del siglo XXI. México D.F.: UDUAL.

Urbano Gil, Henrique. (2007). El enfoque etnometodologico en la investigación científica. Liberabit 13(13), 89-91. Recuperado de http://www.scielo.org.pe/scielo.php?pid=S1729-48272007000100011&script=sci_arttext

Vallaeys, Francois; De la Cruz, Cristina, and Sasia, Pedro. (2009). Responsabilidad social universitaria: manual de primeros pasos. Inter-American Development Bank.

Vázquez del Mercado, Marcelle Bruce. (2009). Globalización y educación superior en México. REencuentro. Análisis de Problemas Universitarios, (54), 83-90. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/340/34012025008.pdf

Villa, Aurelio y Poblete, Manuel. (2008). Aprendizaje basado en competencias. Una propuesta para la evaluación de competencias genéricas. Madrid: Ed. Mensajero.

Villalón, Estela. (2017). La movilidad estudiantil en el proceso de internacionalización. Estrategias metodológicas para su estudio. Revista Española de Educación Comparada, 29, 297-314. Recuperado de http://e-spacio.uned.es/fez/view/bibliuned:reec-2017-numero29-5085

Vogt, Dawne y Colvin, Randall. (2005). Assessment of accurate self-knowledge. Journal of Personality Assessment, 84(3), 239-251. Recuperado de https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1207/s15327752jpa8403_03

Woodrufe, Charles. (1993). Assessment centres: identifying and developing competence. London: Institute of Personnel Management.

Yaniz, Concepción y Villardón, Lourdes. (2006). Planificar desde competencias para promover el aprendizaje. Bilbao: Mensajero.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.