Actualidades Investigativas en Educación ISSN electrónico: 1409-4703

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/oai
Perception of a group of elementary school teachers about their college math training
PDF (Español (España))

Keywords

elementary education
college education
mathematics
profesional developmente course
educación primaria
formación universitaria
matemáticas
procesos de capacitación

How to Cite

Alpízar Vargas, M., & Alfaro Arce, A. L. (2020). Perception of a group of elementary school teachers about their college math training. Actualidades Investigativas En Educación, 20(1), 31. https://doi.org/10.15517/aie.v20i1.39978

Abstract

Professionals trust that what they have learned in their initial training will be useful in their working life.  However, the changing society in which they live makes this a volatile fact, especially in careers related to education, since changes in society make the country’s educational curriculum change.  Consequently, college education must be comprehensive and provide a good foundation for self-formation, if necessary. This article is about the perception of a group of teachers of cycles I (1st to 3rd grade) and II (4th to 6th grade) of the General Basic Education of Costa Rica about their initial college education. Reporting about this perception has as aim to raise awareness, among the various actors that interfere in teacher training, about the aspects that can be improved in said training. The study was quantitative and descriptive. Data were collected from 121 elementary teachers from different educational regions in the country using a questionnaire in 2017. Regardless of the type of university from where they graduated, respondents felt that their initial college education had not been sufficient to meet classroom challenges. Teachers are not satisfied with their college education because they consider that some areas of the current Math curriculum were not addressed correctly, regarding content knowledge, as well as didactic content. The foregoing shows, on the one hand; the urgent need to establish professional development processes for these teachers to be trained in the required subjects; and on the other side, the urgent demand of making a Math curriculum upgrade of colleges.

https://doi.org/10.15517/aie.v20i1.39978
PDF (Español (España))

References

Alfaro, Ana Lucía y Alpízar, Marianela. (2018). Perfil del docente que imparte matemáticas en la educación primaria: visión de diversos actores (Informe 2, Proyecto Formación docente en II Ciclo de la Educación General Básica en cuanto al tema de las Matemáticas). Heredia, Costa Rica: UNA.

Alfaro, Ana Lucía; Alpízar, Marianela; Morales, Yuri; Salas, Oscar, y Ramírez, Melvin. (2013). La formación inicial y continua de docentes de matemáticas en Costa Rica. Cuadernos de Investigación y Formación en Educación Matemática, 8 (número especial), 131–179. Recuperado de http://revistas.ucr.ac.cr/index.php/cifem/issue/view/1281

Alpízar-Vargas, Marianela y Alfaro-Arce, Ana Lucía. (2019). La formación universitaria de docentes de educación primaria: el caso de matemáticas. Uniciencia, 33(2), 110-154. doi: doi.org/10.15359/ru.33-2.8

Alpízar, Marianela; Chavarría, Laura y Oviedo, Katalina. (2015). Percepción de un grupo de docentes de I y II ciclo de educación general básica de escuelas públicas de Heredia sobre los temas de estadística y probabilidad. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 15(1), 1-23. doi: DOI 10.15517/AIE.V15I1.17728

Ball, Deborah; Thames, Mark y Phelps, Geoffrey. (2008). Content Knowledge for Teaching: What Makes It Special? Journal of Teacher Education, 59(5), 389-407. doi: doi.org/10.1177/0022487108324554

Chavarría, Laura y Oviedo, Katalina. (2013). Actitudes y conocimientos que tienen docentes de la Educación General Básica costarricense de I y II Ciclo sobre Estadística y Probabilidad, en la Dirección Regional Educativa de Heredia (tesis de licenciatura inédita). Universidad Nacional, Heredia, Costa Rica. Recuperado de http://www.matematica.una.ac.cr/index.php/documentacion-digital/category/12-tesis

Chaverri, Diego y Sanabria, Marcela. (2010). Estudio comparativo entre los programas que ofrecen tres universidades públicas y siete universidades privadas en la carrera de I y II ciclo de la educación general básica en Costa Rica. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 10(3). 1-33. doi: DOI 10.15517/AIE.V10I3.10145

Chaves-Esquivel, Edwin; Alpízar-Vargas, Marianela y Alfaro-Arce, Ana Lucía. (2016). Percepción de los docentes de primaria en ejercicio, acerca de las matemáticas y su enseñanza en relación con los programas oficiales del MEP. Uniciencia, 30(1), 31-55. doi: doi.org/10.15359/ru.30-1.3

Consejo Superior de Educación. (2017). Política Educativa: La persona: centro del proceso educativo y sujeto transformador de la sociedad. San José, Costa Rica: Ministerio de Educación Pública.

Fennema, Elizabeth y Franke, Megan. (1992). Teachers’ knowledge and its impact. In D.A. Grouws (Eds), Handbook of Research on Mathematics Teaching and Learning (p. 147‐164). New York: The National Council of Teachers of Mathematics.

Fernández, Ceneida (2018). Proyecto docente e investigador. Informe de investigación. Universidad de Alicante.

Hernández, Roberto, Fernández, Carlos y Baptista, Pilar. (2006). Metodología de la Investigación (4a.ed.). México: McGraw-Hill Interamericana.

Jaimes-Duque, Dany, Rodríguez-Celis, Teófilo y Aguilar-Barreto, Andrea. (2016). Lineamientos de la enseñanza de la matemática y la formación docente. Revista Eco.Mat., 7(1), 61-70. doi: doi.org/10.22463/17948231.1104

Llinares, Salvador. (2008). Construir el conocimiento necesario para enseñar matemática. Prácticas Sociales y Tecnología Evaluación e Investigación, 1(3), 7-30. Recuperado de http://www.saber.ula.ve/handle/123456789/27786

Llinares, Salvador. (2012). Formación de profesores de matemáticas. Caracterización y desarrollo de competencias docentes. Cuadernos de Investigación y Formación en Educación Matemática, 7(10), 53-62. Recuperado de https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/cifem/article/view/10559

Lupiáñez, Jose Luis. (2013). Análisis Didáctico: La planificación del aprendizaje desde una perspectiva curricular. En Luis Rico, Jose Luis Lupiáñez, y Marta Molina (Eds.), Análisis Didáctico en Educación Matemática: Metodología en investigación, formación de profesores e invención curricular (pp. 81-101). Granada, España: Editorial Comares, S.L.

Ministerio de Educación Pública (MEP). (2012). Programas de Estudio en Matemáticas para la Educación General Básica y el Ciclo Diversificado. San José, Costa Rica: autor.

Morales, Yuri. (2017). La formación continua de docentes de matemáticas para un cambio del currículo a nivel nacional: el caso de Costa Rica (2012 – 2015). Perspectivas da Educação Matemática – INMA/UFMS, 10(23), 453-473. Recuperado de http://seer.ufms.br/index.php/pedmat/article/view/4480

Morín, Marie-Pier. (2008). Les connaissances mathématiques et Didactiques chez les futurs maîtres du primaire: quatre cas à l’étude. Canadien Journal of Education 31(3), 537-566. doi: 10.2307/20466715

Programa Estado de la Nación en Desarrollo Humano Sostenible. (2008). Estado de la Educación 2. San José, Costa Rica: Consejo Nacional de Rectores (CONARE).

Programa Estado de la Nación en Desarrollo Humano Sostenible. (2011). Estado de la Educación 3. San José, Costa Rica: Consejo Nacional de Rectores (CONARE).

Programa Estado de la Nación en Desarrollo Humano Sostenible. (2017). Estado de la Educación 6. San José, Costa Rica: Consejo Nacional de Rectores (CONARE).

Rebollero, Teresa. (2015). La formación inicial del profesorado de educación primaria y secundaria en Alemania, España, Finlandia, Francia y Reino Unido. Estudio Comparado. Revista Española de Educación Comparada, 25, 129-148. doi: 10.5944/reec.25.2015.14787

Shulman, Lee. (1986). Those Who Understand: Knowledge growth in Teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14. doi: http://dx.doi.org/10.3102/0013189X015002004

Shulman, Lee. (1987). Knowledge and Teaching: foundations of the New Reform. Harvard Educational Review, 57(1), 1-22. doi: http://dx.doi.org/10.17763/haer.57.1.j463w79r56455411

Comments

Downloads

Download data is not yet available.