Actualidades Investigativas en Educación ISSN electrónico: 1409-4703

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/oai
Meanings of the high school in young people from marginalized peri-urban neighborhoods in Yucatan, Mexico
PDF (Español (España))

Keywords

social justice
educational justice
educational policies
curriculum evaluation
justicia social
justicia educativa
evaluación curricular

How to Cite

Heredia Soberanis, N. G. (2020). Meanings of the high school in young people from marginalized peri-urban neighborhoods in Yucatan, Mexico. Actualidades Investigativas En Educación, 20(1), 25. https://doi.org/10.15517/aie.v20i1.40132

Abstract

This article reports the findings of an research carried out with students from a context of socio-economic and cultural disadvantage of marginalized colonies in Yucatan Mexico, given the social relevance of studying a baccalaureate in order to obtain employment or continue higher education; the objective was to explore various meanings and senses with regard to studying, remaining in and completing higher secondary education, based on the school experience of young people from a General Community High School. The type of research is a case study with a qualitative focus; 27 students participated as key informants: 23 in two focus groups and 4 in individual interviews; the methodology for analyzing the data consisted of sociological analysis of the speeches. As a result it was found that the high school acquires the meaning of an instrument to achieve personal improvement and economic and intellectual progress in the future. Referring to the distributive dimension of social justice: having a good job and a good salary are factors perceived as necessary to achieve social recognition, so that education is seen as a valid and legitimate instrument to obtain them, ideologically constituting an instrument of social struggle of young people in socioeconomic and cultural disadvantage, for the achievement of a hegemonic model of adult life, presenting a masked individualism of solidarity liberation. There is evidence of the representation of notions of social and educational justice that normalize the unequal redistribution of goods and services, the lack of social recognition of vulnerable groups, and the emphasis on neoliberal consumption.

https://doi.org/10.15517/aie.v20i1.40132
PDF (Español (España))

References

ATLAS.ti. (Versión 8). [Software de computación]. Berlín: Scientific Software Development GmbH.

Bernstein, Basil. (1998). Pedagogía, control simbólico e identidad. España: Morata.

Bolívar Botia, Antonio. (2012). Justicia social y equidad escolar. Una revisión actual. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 1(1), 9-45.

Bourdieu, Pierre. (1997). Capital cultural, escuela y espacio social. México: Siglo XXI Editores.

Bourdieu, Pierre y Passeron, Jean Claude. (1998). La reproducción. Elementos para una teoría del sistema de enseñanza. (3ª ed.). México: Distribuciones Fontamara, S. A.

Cochran Smith, Marilyn y Demers, Kelly. (2009). Teacher Education as a Bridge? Unpacking Curriculum Controversies. En Michael Connelly, Ming Fang He y JoAnn Phillion. The Sage Handbook of Curriculum and Instruction (pp. 274-275). USA: Sage Publications.

Conde Gutiérrez del Álamo, Fernando. (2010). Análisis sociológico del sistema de discursos. Cuadernos metodológicos 43. España: Centro de Investigaciones Sociológicas.

Connell, Robert. (2006). Escuelas y justicia social (3ª ed). España: Morata.

Cortés Rodas, Francisco. (2005). Reconocimiento y justicia. Entrevista con Axel Honneth. Estudios Políticos, 27, 9-26.

Echazarreta González, Carlos. (2009, 27 de febrero). Boletín Informativo. Recuperado de http://www.uady.mx/sitios/prensa/boletines/feb-09/27-feb-09.html

Fascioli, Ana. (2011). Justicia social en clave de capacidades y reconocimiento. Revista de Filosofía, 23(1), 53-77.

Freire, Paulo. (2002). Pedagogía del oprimido (54ª ed.). México: Siglo XXI editores.

Gimeno Sacristán, José. (2002). Educar y convivir en la cultura global. (2ª ed.). España: Morata.

Goffman, Erving. (1997). La presentación de la persona en la vida cotidiana. Buenos Aires: Amorrortu.

Heredia Soberanis, Norma, y Peniche Cetzal, Rubí (2016). Significados y sentidos de la gestión escolar en torno a la justicia educativa. Opción, 32(7). Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=310/31048480055

Hernández–Castilla, Reyes., Euán Ramírez, Reyna e Hidalgo Farran, Nina. (2013). Prácticas del liderazgo Escolar implicado en la promoción de la justicia social: Estudio de un caso en la educación secundaria. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 17(2). Recuperado de http://www.ugr.es/~recfpro/rev172COL3.pdf

Martínez Rodríguez, Juan. (2005). Educación para la ciudadanía. España, Madrid: Morata.

Marx, Karl. (1972). Manuscritos: Economía y filosofía. Madrid: Alianza.

Ornelas Delgado, Jaime. (2007). Educación y neoliberalismo en México (2ª ed.). México: Benemérita Universidad Autónoma de Puebla.

Popkewitz, Thomas. (2000). Sociología política de las reformas educativas (3a ed.). España: Morata/ Fundación Paideia.

Rawls, John. (1995). Teoría de la justicia (2ª ed.). México: Fondo de cultura económica.

Secretaría de Educación Pública. (2007). Programa sectorial de educación 2007 – 2012. México: Talleres de la Comisión Nacional de Libros de Texto Gratuitos: Autor.

Sen, Amartya. (1995). Nuevo examen de la desigualdad. Madrid: Alianza Editorial.

Sen, Amartya. (2000). Desarrollo y libertad. Barcelona: Planeta.

Simons, Helen. (2011). El estudio de caso: Teoría y práctica. España: Morata.

Stake, Robert. (2007). Investigación con estudio de casos. (4ª ed.). España: Morata.

Tinoco, Rolando y Evangelista, Angélica. (2006). La problemática de inserción de las y los jóvenes del Sur – Sureste. En José Pérez Islas y Mónica Valdés González (Coords.). Jóvenes Mexicanos. Encuesta Nacional de Juventud 2005 (pp. 175–207). México: Instituto Mexicano de la Juventud.

Torres Santomé, Jurjo. (2009). La justicia curricular. El caballo de Troya de la cultura escolar. España: Morata.

Universidad Autónoma de Yucatán (UADY). (2010). Plan de Desarrollo Institucional 2010 - 2020. Yucatán, México: Autor.

Veleda, Cecilia. Rivas, Axel y Mezzadra, Florencia. (2011). La construcción de la justicia educativa. Criterios de redistribución y reconocimiento para la educación argentina. Buenos aires, Argentina: CIPPEC/ UNICEF/ Embajada de Finlandia.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.