Actualidades Investigativas en Educación ISSN electrónico: 1409-4703

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/oai
Students perception about orientation programs in Concepción province, Chile
PDF (Español (España))

Keywords

education programs
university students
pedagogical orientation
programas de educación
estudiantes universitarios
orientación pedagógica

How to Cite

Corrales Huenul, A., Arriagada Valenzuela, E., & Soto Peranchiguay, S. (2020). Students perception about orientation programs in Concepción province, Chile. Actualidades Investigativas En Educación, 20(2), 1–27. https://doi.org/10.15517/aie.v20i2.41652

Abstract

The changes that the school system must face in coherence with the challenges of contemporary society make it necessary for teachers to reflect critically on pedagogical practices. This article presents the results of a study carried out on the development of Orientation programs in the province of Concepción - Chile from the perception of the students who carry out their pedagogical practice in educational centers. The general objective of this research is to know how pedagogy students perceive the development and implementation of orientation plans and programs in professional practice centers during the last year of academic training. The research is framed in a quantitative approach and consists of a descriptive study that analyzes four dimensions. For data collection, a Likert-type survey was used, which included an open-ended question. The instrument was applied to students of 12 careers of pedagogy, distributed in 98 professional practice centers, during the year 2017. The results obtained show that the best evaluated dimensions were knowledge and methodological strategies. However, there is a negative perception regarding the dimensions of counseling, training, and effectiveness of classroom orientation programs

https://doi.org/10.15517/aie.v20i2.41652
PDF (Español (España))

References

De Abreu, Joane; De Abreu, Joseane y Albornoz, Omar. (2014). La importancia del profesor tutor. Revista interfaces, 1(1). Recuperado de http://interfacesnead.uespi.br/revistas/index.php/ed1/article/view/11/pdf_4.

Díaz, Víctor. (2006). Formación docente, practica pedagógica saber pedagógico. Laurus, 12(Extr.), 88-103. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/761/76109906.pdf

García-Loor, Ana. y Chanca, Antonio. (2016). La consejería estudiantil y la convivencia educativa. Revista científica Dominio de las Ciencias, 2(3), 108-118. Recuperado de https://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/123

García, María. (2016). El desarrollo de la Orientación educativa en el aprendizaje-servicio (Tesis doctoral). Departamento de Didáctica y Teoría de la Educación Facultad de Formación de Profesorado y Educación Universidad Autónoma de Madrid, España. Junio 2016. Recuperado de

https://repositorio.uam.es/bitstream/handle/10486/674897/garcia_lopez_maria_lourdes.pdf

González, Julio y Ledezma, María. (2009). La Orientación en América Latina: consideraciones generales acerca de los criterios de coherencia, cooperación y calidad. Orientación y sociedad. 9. Recuperado de http://www.scielo.org.ar/pdf/orisoc/v9/v9a02.pdf

González, Julio. (2008). La Orientación profesional en América Latina: Fortalezas, debilidades, amenazas y oportunidades. Revista Mexicana de Orientación Educativa, 5(13), 44-49. Recuperado de http://pepsic.bvsalud.org/pdf/remo/v5n13/v5n13a09.pdf

González-Pienda, Julio. (2007). Los retos de la familia hoy ante la educación de sus hijos: a educar también se aprende. Revista gallego-portuguesa de psicología y educación, 15 (2), 187-201. Recuperado de http://ruc.udc.es/dspace/bitstream/handle/2183/7080/RGP_1513_Cong.pdf?sequence=1

Hernández Sampieri, Roberto; Fernández Collado, Carlos; y Baptista Lucio, María del Pilar (2014). Metodología de la investigación: Roberto Hernández Sampieri, Carlos Fernández Collado y Pilar Baptista Lucio (6a. ed.). México D.F.: McGraw-Hill. Recuperado de

https://periodicooficial.jalisco.gob.mx/sites/periodicooficial.jalisco.gob.mx/files/metodologia_de_la_investigacion_-_roberto_hernandez_sampieri.pdf

Jiménez, Esther. (2008). El papel del profesorado en la actualidad. Su función docente y social. Foro de educación, 10(1). Recuperado de

https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2907073

Ley N° 18962. Diario Oficial de la República de Chile, Santiago, Chile, 10 de marzo de 1990. Recuperado de https://www.leychile.cl/Navegar?idNorma=30330

Martínez Garrido, Cynthia; Krichesky, Gabriela & García Barrera, Alba. (2010). El orientador escolar como agente interno de cambio. Revista Iberoamericana de Educación, 54(1), 107-122. Recuperado de https://doi.org/10.35362/rie540544

Ministerio de Educación, Chile. (1982). Decreto N° 300 Exento: Aprueba planes y programas para la educacion media humanistico-cientifica (última modificación: 04-junio-1998 Decreto 220). Santiago de Chile: Ministerio de Educación. Biblioteca del Congreso Nacional de Chile. Recuperado de

https://www.leychile.cl/Navegar?idNorma=12108&idParte=&idVersion=1998-06-04

Ministerio de Educación, Chile. (1980). Decreto N° 4.002: Fija objetivos, planes y programas de la educacion general basica, a partir de 1981. Santiago de Chile: Ministerio de Educación. Biblioteca del Congreso Nacional de Chile. Recuperado de

https://www.leychile.cl/Navegar?idNorma=19411&idParte=0&idVersion=

Ministerio de Educación, Chile. (2015). Bases curriculares 7° básico a 2° medio. Santiago, Chile: Ministerio de Educación. Biblioteca Digital Mineduc, p.340-369. Recuperado de

https://bibliotecadigital.mineduc.cl/handle/20.500.12365/654?show=full

Ministerio de Educación, Chile. (2017). Orientación: Apoyo técnico a los establecimientos educacionales en la apropiación e implementación de la Asignatura de Orientación séptimo año de enseñanza básico a segundo año de enseñanza media. Santiago, Chile: Ministerio de Educación. Biblioteca Digital Mineduc. Recuperado de

https://bibliotecadigital.mineduc.cl/handle/20.500.12365/493

Molina Contreras, Denyz Luz. (2004). Concepto de orientación educativa: diversidad y aproximación: Diversidad y aproximación. Revista Electrónica Iberoamericana de Educación, 35(1), 1-22. Recuperado de https://rieoei.org/historico/deloslectores/736Molina108.PDF

R. Moreno, Elsa Amanda. (2017). Concepciones de práctica pedagógica. Folios, (16), 105.129. Recuperado de https://doi.org/10.17227/01234870.16 folios105.129

Parras Laguna, Antonia; Madrigal Martínez, Ana María; Redondo Duarte, Sara; Vale Vasconcelos, Patricia; Enrique Navarro Asencio. (2008). Orientación educativa: fundamentos teóricos, modelos institucionales y nuevas perspectivas. Recuperado de https://orientacascales.files.wordpress.com/2013/10/centro-de-investigacion-y-documentacion-educativa_gobierno-de-espa_a_orientacion-educativa_-fundamentos-teoricos_modelos-institucionales-y-nuevas-perspe.pdf

Pérez, Julio y Osses, Sonia. (2015). Investigación educativa medioambiental en estudiantes secundarios urbanos. Estudios pedagógicos online, 41(1), 219-235. Recuperado de https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-07052015000100013

Sanz, Rafael. (2010). El profesor como tutor: un reto a consolidar en el ejercicio profesional de la Orientación. Revista española de Orientación y psicopedagogía, 21(2). Recuperado de

http://revistas.uned.es/index.php/reop/article/view/11537

Tarrida, Antoni. (2012). Perfil competencial del tutor o de la tutora de Enseñanza Secundaria. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 23(2). Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/3382/338230791003.pdf

Comments

Downloads

Download data is not yet available.