Abstract
The article is carried out by the need to visualize the inclusive processes from the perspective of assistants, educators and directors belonging to the Integra Foundation, the National Board of Kindergartens (JUNJI) and gardens managed by the Municipality Vía Transferencia de Fondos (VTF) of the Copiapó commune of the Third Region of Chile, institutions that, by guidelines, are declared inclusive and recognized for working with the most vulnerable child population in Chile. The main objective of this research was to analyze the inclusive processes of preschool education in the Copiapó commune. He used the qualitative approach with an interpretive paradigm, through semi-structured interviews applied to nine educational agents in 2019, addressing meaning categories, learning methodologies, and impediments and facilitators. The results indicate that, although the educational agents use learning methodologies that favor the participation of each child, there is a conceptual lack of knowledge of inclusive education and disability. Regarding obstacles, there is little evidence of training on disability for educational agents, insufficient didactic material, outdated professional training and little infrastructural accessibility in the gardens. Regarding facilitators, external networks, enrollment management and the relationship of the educational agents with the family stand out. It is concluded that the incoherence of conceptualizations of the educational agents should provoke a training process that is oriented towards re-socialization. Similarly, the absence of a fund or program that encourages the implementation of adaptations in the infrastructure excludes children who require enrollment.
References
Agencia de Calidad de la Educación. (2015). Estudio de calidad educativa en educación parvularia: Experiencias internacionales y representaciones sociales nacionales. Recuperado de https://bit.ly/3jiyyKx
Cáceres, Pablo. (2003). Análisis cualitativo de contenido: una alternativa metodológica alcanzable. Psicoperspectivas, 2, 53-82. Recuperado de https://bit.ly/2ANEMSs
Calvillo Racanac, Rosa Hermelinda. (2013). Rincones de aprendizaje y desarrollo de la creatividad del niño (Tesis de Licenciatura). Universidad Rafael Landívar. Recuperado de https://bit.ly/30WGYlo
Castillo Armijo, Pablo y Miranda Carvajal, Carlos. (2018). Actitud hacia la Inclusión de los Estudiantes de Pedagogía de una Universidad Estatal Chilena. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 12(2), 133-148. doi: https://dx.doi.org/10.4067/S0718-73782018000200133
Corrales Huenul, Angélica, Soto Hernández, Valentina y Villafañe Hormazábal, Gabriela. (2016). Barreras de aprendizaje para estudiantes con discapacidad en una universidad chilena. Demandas estudiantiles- desafíos institucionales. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 16(3), 1-29. doi: https://doi.org/10.15517/aie.v16i3.25957
Decreto 201. (2008). Promulga la Convención de las Naciones Unidas sobre los Derechos de las personas con discapacidad y su protocolo facultativo. Recuperado de https://bit.ly/3kX3e5T
Decreto 830. (1990). Promulga convención sobre los derechos del Niño. Recuperado de https://bit.ly/3odi1em
Decreto Exento 83. (2015). Aprueba criterios y orientaciones de adecuación curricular para estudiantes con necesidades educativas especiales de educación parvularia y educación básica. Recuperado de https://bit.ly/3kEFmDI
Elige Educar. (2019). Educación Parvularia en Chile: Estado del arte y desafíos. Una propuesta de Elige Educar. Santiago, Chile: Elige Educar. Recuperado de https://bit.ly/3oc5TdG
Escobar, Nancy. (2011). La Mediación del Aprendizaje en la Escuela. Acción Pedagógica, (20), 58-73. Recuperado de https://bit.ly/3hrHDQz
Espejo, Roberto y Sarmiento, Rafael, (2017). Manual de apoyo docente: Metodologías activas para el aprendizaje. Santiago, Chile: Universidad Central de Chile. Recuperado de https://bit.ly/2RRMwaS
Fondo de Investigación y Desarrollo en Educación. (2018). Informe final. Rol del juego en la educación paruvularia: Creencias y prácticas de educadoras del nivel transición menor. Recuperado de https://bit.ly/3jOxjTA
Grande Fariñas, Patricia y González Noriega, María del Mar. (2015). La educación inclusiva en la educación infantil: propuestas basadas en la evidencia. Tendencias pedagógicas, (26), 145-162. Recuperado de https://bit.ly/35YQGGo
Gutierrez, Mureen Jennifer. (2007). Contextos y barreras para la inclusión educativa. Horizontes Pedagógicos, 9(1), 47-56. Recuperado de https://bit.ly/3hHYyPJ
Junta Nacional de Jardines Infantiles. (2017). Informe final: Estudio sobre factores Asociados a la Permanencia de los Párvulos en Programas Educativos de la JUNJI. Santiago, Chile: JUNJI; Galerna Consultores. Recuperado de https://bit.ly/2N9fVuP
Leal Riquelme, Rubén y Herrera Guerrero, Berta. (2009). La constitución de significado en el ámbito de las relaciones intersubjetivas: El acto personal y la acción social. Alpha, (28), 135-151. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-22012009000100009
Ley 20.422. (2010). Establece normas sobre igualdad de oportunidades e inclusión social de personas con discapacidad. Recuperado de https://bit.ly/34JWsdG
López Aguilar, Norma Graciela y Sánchez Dorantes, Ludivina. (2010). El aburrimiento en clases. Procesos Psicológicos y Sociales, 6(1-2), 1-43. Recuperado de https://bit.ly/2CobHO5
Ministerio de Educación de Chile. (2015). Diversificación de la enseñanza: Decreto N°83/2015. Santiago, Chile: Ministerio de Educación de Chile. Recuperado de https://bit.ly/3kGnjwI
Ministerio de Educación de Chile. (2018). Bases Curriculares Educación Parvularia. Santiago, Chile: Ministerio de Educación de Chile. Recuperado de https://bit.ly/2YMdhAF
Mora Nawrath, Héctor. (2009). Mundo de la vida, comprensión y acción intersubjetiva en la sociología fenomenológica de Alfred Schütz. Revista CUHSO, 18(1). doi: https://doi.org/10.7770/CUHSO-V18N1-ART300
Morris, Rebecca. (1994) Computerized content analysis in management research: a demonstration of advantages & limitations. Journal of management, 20 (4), 903-931. doi: https://doi.org/10.1016/0149-2063(94)90035-3
Muñoz Mella, Fanny Isabel. (2018). Educación Inclusiva: una mirada a las estrategias desarrolladas por las Técnicos en Educación Parvularia de un Jardín Infantil. Polyphōnía. Educación Inclusiva, 2(1), 75-97. Recuperado de https://bit.ly/3hGBIIs
Niño Quiroz, Blanca Cecilia. (2016). Estrategias inclusivas en el aula. Propuesta frente a las dificultades cognitivas en el ciclo dos de educación básica en el colegio Brazuelos I.ED. (Tesis de Maestría). Universidad Distrital Francisco Jose de Caldas, Colombia. Recuperado de https://bit.ly/3ePSTo7
Organización Mundial de la Salud. (2013). El desarrollo del niño en la primera infancia y la discapacidad: Un documento de debate. Malta: Organización Mundial de la Salud. Recuperado de https://uni.cf/2YKFTug
Organización Mundial de la Salud. (2011). Resumen sobre el Informe mundial sobre la discapacidad. Malta: Organización Mundial de la Salud. Recuperado de https://bit.ly/30YPWyn
Pedrero Lorente, Agustín. (2012). Metodología de Rincones Tradición e innovación en Eduación Infantil (3-6 años). Editorial de la Infancia, S.L.
Resolución N° 217. (1948). Declaración Universal de los Derechos Humanos. Recuperado de https://www.leychile.cl/Navegar?idNorma=1000396
Ricoy Lorenzo, Carmen. (2006). Contribución sobre los paradigmas de investigación. Educação, 31(1), 11-22. Recuperado de https://bit.ly/39kRJ2P
Rizo García, Marta. (2015). Construcción de la realidad, comunicación y vida cotidiana. Una aproximación a la obra de Thomas Luckmann. Intercom: Revista Brasileira de Ciências da Comunicação, 38(2). doi: https://doi.org/10.1590/1809-5844201522
Sánchez-Migallón, Laura Dorado. (2019). Los rincones: Contextos potencialmente significativos de aprendizaje para la inclusión (Tesis de Maestría). Universidad Complutense de Madrid. Recuperado de https://bit.ly/2YGaWXO
Sección de Participación, Género e Inclusión. (2017). Recomendaciones. Uso del lenguaje inclusivo persona en situación de discapacidad. Recuperado de https://bit.ly/2G8IM2H
Sirkko, Riikka, Kyrönlampi, Taina y Puroila, Anna-Maija. (2019). Children’s Agency: Opportunities and Constraints. International Journal of Early Childhood, 51, 283–300. doi: https://doi.org/10.1007/s13158-019-00252-5
Strauss, Anselm y Corbin, Juliet. (2002). Basics of qualitative research. Techniques and procedures for developing grounded theory (4th ed.). Sage Publications.
Subsecretaría de Educación Parvularia de Chile. (2018). Planificación y Evaluación. Orientaciones Pedagógicas para el nivel de Educación Parvularia. Santiago, Chile: Subsecretaría de Educación Parvularia de Chile. Recuperado de https://bit.ly/3fufzey
Superintendencia de Educación de Chile. (2017). Particularidades de la Educación Parvularia. Santiago. Recuperado de https://bit.ly/3fBJotx
Velarde Lizama, Valentina. (2012). Los modelos de la discapacidad: un recorrido histórico. Empresa & humanismo, 15(1). 115-136. Recuperado de https://bit.ly/3dbCKsA