Actualidades Investigativas en Educación ISSN electrónico: 1409-4703

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/oai
School and participation. The implementation of a citizen training plan in educational establishments in Chile
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

political education
civic education
educational policy
democratization education
formación política
educación ciudadana
política educativa
democratización de la educación
formación política
educación ciudadana
política educativa
democratización de la educación

How to Cite

Salazar Jiménez, R. A., Orellana Fonseca, C. E., Muñoz Labraña, C., & Cárcamo Vásquez, H. G. (2021). School and participation. The implementation of a citizen training plan in educational establishments in Chile. Actualidades Investigativas En Educación, 21(1), 1–29. https://doi.org/10.15517/aie.v21i1.42543

Abstract

This papers wants to contribute to the debate on the possibilities that the school has to contribute to the citizen training of its students, so that the analysis of the stories on the elaboration of the citizen training plan to comply with the Law is presented in every educational establishment. The approach is qualitative. Seven discussion groups were held in two regions of Chile, Maule and Biobío. For the analysis of the transcripts, the qualitative analysis strategy developed by Strauss was used and was considered the Atlas ti 7 software. The results shown in the implementation of the citizen training plan find a series of conditions specific to the school as an organization and social field, which end up delimiting its scope to promote a culture of participation and contribute to citizen training of the student body. This tells us about the need to take into account the political nature of the school and the inequalities in the conditions with which its members are involved in it. For this reason, it is necessary to include the concept of educational justice both in the design and in the implementation of educational policies, especially in modifying that seek to transform the school into a space for the construction of democratic citizenship.

 

https://doi.org/10.15517/aie.v21i1.42543
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Agencia de Calidad de la Educación. (2017). Panorama de la gestión escolar. ¿Cómo avanzamos en calidad en las escuelas que más apoyo requieren? Primer informe 2014-2015. Santiago de Chile: Agencia de Calidad de la Educación.

Ball, Stephen. (1989). La micropolítica de la escuela. Hacia una teoría de la organización escolar. Madrid: Editorial Paidos.

Bourdieu, Pierre. (2004). Science of Science and Reflexivity. Chicago: The University of Chicago Press.

Bourdieu, Pierre. (2008). Capital cultural, escuela y espacio social. Buenos Aires: Siglo XXI.

Cortina, Adela. (2001). El protagonismo de los ciudadanos. Dimensiones de la ciudadanía. En Adela Cortina y J. Conill (coords.), Educar en la ciudadanía (pp. 13-30). Valencia: Alfons Magnànim.

D’ Arcángelo, María Belén. (2016). Reconfiguraciones en el cambio de siglo: educar en y para la democracia. Nuevos sentidos de la formación ciudadana. Espacios en blanco, (26), 295-307. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/3845/384547076014.pdf

Garfinkel, Harold. (2006). Estudios en Etnometodología. Barcelona: Anthropos.

Goffman, Erving. (1961). Asylums. Essays on the social situation of mental patients and other inmates. New York: Anchor Books.

González-Valencia, Gustavo. y Santisteban-Fernández, Antoni. (2016). La formación ciudadana en la educación obligatoria en Colombia: entre la tradición y la transformación. Educación y Educadores, 19(1), 89-102. DOI: http://dx.doi.org/10.5294/edu.2016.19.1.5

Grinberg, Silvia. (2010). Pedagogía y políticas sobre la vida en la sociedad de empresa: Entre el gerenciamiento y lo abyecto. Relatos de racionalidad fragmentada. En Isabel Cassigoli y Mario Sobarzo (Eds.), Biopolíticas del Sur (pp. 201-212). Santiago de Chile: ARCIS.

Hernández, Roberto., Fernández, Carlos., y Baptista, María del Pilar. (2014). Metodología de la investigación. México, DF: McGraw-Hill.

Imbernón, Francisco. (2002). El nuevo desafío de la educación. Cinco ciudadanías para un futuro mejor. En Francisco Imbernón (Coord.), Cinco ciudadanías para una nueva educación (pp. 5-14). Barcelona: Graó.

Kerr, David. (2015). Ciudadanía a nivel nacional, regional e internacional: una revisión de enfoques, investigaciones y debates. En Cristián Cox y Juan Carlos Castillo (Eds.), Aprendizaje de la ciudadanía. Contextos, experiencias y resultados (pp. 111-141). Santiago de Chile: UC.

Ley 20.911. Crea el Plan de Formación Ciudadana para los Establecimientos reconocidos por el Estado. (2016). Recuperado de https://www.bcn.cl/leychile/navegar?idNorma=1088963

Ministerio de Educación (MINEDUC). (2016a). Orientaciones para la elaboración del plan de formación ciudadana. Santiago de Chile: MINEDUC.

Ministerio de Educación (MINEDUC). (2016b). Orientaciones curriculares para el desarrollo del plan de formación ciudadana. Santiago de Chile: MINEDUC.

Ministerio de Educación (MINEDUC). (2017). Orientaciones para la participación de las comunidades educativas en el marco del plan de formación ciudadana. Santiago de Chile: MINEDUC.

Muñoz, Carlos. y Torres, Bastián. (2014). La formación ciudadana en la escuela. Problemas y desafíos. Revista Electrónica Educare, 18(2), 233-245. DOI: http://dx.doi.org/10.15359/ree.18-2.12

Muñoz, Graciela. (2011). La democracia y la participación en la escuela: ¿cuánto se ha avanzado desde las normativas para promover la participación escolar? Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 10(19), 107-129. Recuperado de http://www.rexe.cl/ojournal/index.php/rexe/article/view/123

Muñoz-Labraña, Carlos., Martínez-Rodríguez, Rocendo., y Muñoz-Grandón, Carlos. (2016). Percepciones del estudiantado sobre la política, los partidos políticos y las personas dedicadas a la política al finalizar la educación secundaria en Chile. Revista Electrónica Educare, 20(1), 1-16. DOI: http://dx.doi.org/10.15359/ree.20-1.17

Programa para la Naciones Unidas (PNUD). (2018). Estudio sobre la puesta en marcha del Plan de Formación Ciudadana.Santiago de Chile: PNUD.

Ruíz, José Ignacio. (2007). Metodología de la Investigación Cualitativa. Bilbao: Universidad de Deusto.

Siede, Isabelino. (2013). Democracia, educación en valores y desafíos de la época. Recuperado de https://educrea.cl/democracia-educacion-en-valores-y-desafios-de-la-epoca/

Strauss, Anselm. (1987). Qualitative Analysis for Social Scientists. Cambridge: Cambridge University Press.

Torney-Purta, Judithy., y Amadeo, Jo-Ann. (2015). El estudio de la educación cívica y política: historia e implicancias para Chile y América Latina. En Cristián Cox y Juan Carlos Castillo (Eds.), Aprendizaje de la ciudadanía. Contextos, experiencias y resultados (pp. 51-74). Santiago de Chile: UC.

Vallés, Miguel S. (1997). Técnicas cualitativas de investigación social Técnicas cualitativas de investigación social. Madrid: Síntesis.

Veleda, Cecilia., Rivas, Axel., y Mezzadra, Florencia. (2011). La construcción de la justicia educativa. Criterios de redistribución y reconocimiento para la educación argentina. Buenos Aires: CIPPEC-UNICEF-Embajada de Finlandia.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.