Actualidades Investigativas en Educación ISSN electrónico: 1409-4703

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/oai
The comprehensive education of students through productive multimedia projects in the area of agribusiness
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

alternative education
life skills
active learning
educación alternativa
competencias para la vida
aprendizaje activo

How to Cite

Barrera Puente, M. M. (2021). The comprehensive education of students through productive multimedia projects in the area of agribusiness. Actualidades Investigativas En Educación, 21(1), 1–25. https://doi.org/10.15517/aie.v21i1.42572

Abstract

Students’ comprehensive education is a challenge in every educative level, that’s why the best intentions often remain in the planning level and far from becoming a regular practice. The following article provides clues of what could be done as a complement for the curriculum to form students in an integral way, based on the experience with the PPMEC program (Productive Multimedia Projects for Continuous Education, as in its acronym in Spanish). This program was tested with a group of students from the Universidad Autonoma Agraria Antonio Narro (UAAAN) Saltillo, Coahuila. Mexico from 2015 to 2019 in the agribusiness area. The theoretical approach focusses on theories and trends emerging in 1993 at UNESCO, which are basic for development of key competences. The following article is a report of the first generation of PPMEC’s experiences, logged in multiple records that form part of the outcomes of this investigation to report levels of the students’ personal development, acquired knowledge, and generated value. The highlights in the main conclusions are the students’ self-confidence, a bigger responsibility in decision making, and most important the legacy of a successful experience that inspirational for later generations PPMEC, proving that it’s possible to learn how to learn and learn how to be, from the same educative project. People’s intentions make the difference.

https://doi.org/10.15517/aie.v21i1.42572
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Castro, Jesús. (2018). La Narro, 95 años de dar vida al campo mexicano. Periódico Zócalo, Saltillo, Coahuila. México. Recuperado de https://www.zocalo.com.mx/new_site/articulo/la-narro-95-anos-de-dar-vida-al-campo-mexicano

Correa, Cecilia. (2005). Administración estratégica y calidad integral de las Instituciones Educativas. Bogotá, D.C. Colombia: Cooperativa editorial Magisterio.

Delors, Jaques. (1994). Los cuatro pilares de la educación. En La Educación encierra un tesoro (pp. 91-103). Madrid, España: UNESCO.

Habermas, Jurgen. (1987). La teoría de la acción comunicativa (Vols. 1 y 2). Madrid: Taurus.

Maldonado, Miguel. (2010). Currículum con enfoque de competencias. Bogotá: Ecoe Ediciones.

Monereo, Carles., y Pozo, Juan. (1999) El aprendizaje estratégico: enseñar a aprender desde el curriculum. España: Santillana.

Moreno, Adriana. (2019). Comunidades emergentes de conocimiento y procesos de Investigación/ creación audiovisual. Saltillo, Coahuila: (CEC-PICA) Universidad Autónoma de Coahuila.

Morín, Edgar. (2000). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Bogotá: Ministerio de Educación Nacional.

Müller, Ricardo. (2010). Manual para la presentación de proyectos productivos sostenibles. Lima, Perú: FONDOEMPLEO.

Ortiz, Fidel. (2018). Modelo de incubadora para generar emprendimientos con alto valor agregado. Estudios del emprendimiento contemporáneo en América Latina. Bolivia: ECORFAN.

Senge, Peter. (1993) La quinta disciplina: Cómo impulsar el aprendizaje en la organización inteligente. Buenos Aires: Granica SA-Adelphi S.A.

Singer Marcos., Guzmán, Ricardo., y Donoso, Patricio. (1999). Entrenando Competencias Blandas en Jóvenes. Recuperado de: http://www.inacap.cl/tportal/portales/tp90b5f9d07o144/uploadImg/File/PDF/Entrenando_Competencias_Blandas_en_Jovenes.pdf

Raynaudo, Gabriela., y Peralta, Olga. (2017). Cambio conceptual: una mirada desde las teorías de Piaget y Vygotsky. Liberabit, 23(1), 110-122. Recuperado de http://dx.doi.org/https://doi.org/10.24265/liberabit.2017.v23n1.10

Tobón, Sergio. (2006). Competencias en la educación superior: Política s hacia la calidad. Bogotá: Ecoe.

Trueba José. (2018). Los modelos educativos en México Una perspectiva Histórica-sociológica. Guanajuato, México: Universidad de Guanajuato.

Universidad Autónoma Agraria Antonio Narro (UAAAN). (1995). Modelo Educativo. Saltillo Coahuila, México: Editorial UAAAN.

Universidad Autónoma Agraria Antonio Narro (UAAAN). (2012). Estudio de pertinencia de los programas educativos. Saltillo Coahuila, México: Editorial UAAAN.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.